Upprop mot Gratistidningar

Vad gör du med gratistidningar som du får hem?

• Antal röstningar
    0

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vad tycker ni om gratistidningar? Jag syftar inte på de man kan välja att ta eller inte ta, typ Metro, .SE och City, utan dessa taffliga reklamfinansierade alster som delas ut i allas brevinkast på lokal nivå.

Jag får tex hem en tidning som heter Vi i Vasastan. Den suger. Det redaktionella materialet är pinsmat dåligt. Nu på senare tid har det även kommit en annan med liknande namn (men samma ruttna innehåll). Jag kastar båda direkt utan att läsa dom. Vill jag vara en duktig medborgare får jag dessutom släpa dom till närmaste återvinningsstation.

MEN... Jag har en tydlig skylt på min brevlåda att jag inte vill ha dessa tidningar.. Det är slöseri med min energi, förlagens energi och ur ett miljöperspektiv.

Jag har vid upprepade tillfällen påtalat detta för ansvariga utgivare, VD:ar och distributionschefer vid dessa tidningar. Deras ursäkter är skrattretande:

"Övergångsperiod"
"Våra utdelare kan inte svenska"
"Men nästan alla vill ju ha"

Osv osv. Hur förbannat svårt är det att fatta!?

Lite info om upplagor (direktpress.se):

Södermalmsnytt Stockholm 68.300 ex
Vårt Kungsholmen Stockholm 39.900 ex
Vi i Vasastan Stockholm 37.900 ex
Östermalmsnytt Stockholm 41.700 ex
Uppsalatidningen Uppsala 101.000 ex
EnaHåbotidningen Enköping 26.800 ex
Västerås Tidning Västerås 91.000 ex
Tidningen Frölunda Göteborg 35.000 ex
Tidningen Hisingen Göteborg 55.000 ex
Tidningen Sydväst Göteborg 17.000 ex
Tidningen Nordost Göteborg 42.000 ex
Tidningen Öster Göteborg 26.000 ex
Tidningen Högsbo/Majorna Göteborg 25.000 ex
Tidningen Centrum/Linné Göteborg 25.000 ex
Sundsvalls Nyheter Sundsvall 72.000 ex

Kan garantera att 50% av dessa tidningar går rakt i soptunnan. Dessutom är det några äckliga människor som sitter och tjänar pengar på skiten.

Skriv hit och klaga om ni är trötta på eländet: info@direktpress.se

Skriv nåt i stil med det här eller cut'n paste:

"Hej.

Jag har vid upprepade tillfällen påtalat för er att jag inte önskar er tidskrift i mitt brevinkast. På brevinkastet sitter sedan länge en tydlig skylt där det står att jag inte vill ha reklam eller gratistidningar (vilka jag också betraktar som reklam eftersom de är reklamfinansierade).

Nu är jag trött på detta och hoppas att ni kommer respektera att jag inte längre vill ha er tidning. Inte alls. Aldrig. Jag struntar i era förklaringar om övergångsperioder eller att era tidningsutdelare inte kan svenska - Jag vill inte ha er tidning!

Om ni fortsätter envisas med att dela ut tidningen till mig kommer jag efter bästa förmåga att i press- och bloggar påtala hur detta gissel till gratistidningar förpestar både för oss som inte vill ha dom och hur ni faktiskt förstör miljön genom att trycka upp tidningar som folk skiter i och kastar direkt.

Jag har även tankar på att påtala för era annonsörer hur dåliga ni är på att ta hänsyn till ovanstående och att detta skapar badwill för de som annonserar hos er.

Skapa en nättidning istället som alla andra. Har ni något bra att skriva så kommer säkert folk att läsa ert material där istället. Dessutom slipper ni dyra distributions- och tryckkostnader.

Jag vill inte ha EN tidning till från er.

MH,

<DITT NAMN>

Last edited:
Håller med.. Kan man inte lägga skräpet i en postlåda och skriva "åter avsändaren"? Skulle vara skönt om man på nåt sätt kunde få dom att betala portot.

Gamereactor är gratis och riktigt riktigt bra. :tummenupp

http://www.gamereactor.se/tidningen/54

http://www.gamereactor.se/?sid=f89079228158d477741cafa2003b8b4c

Fast den räknas kanske mer som magasin än som tidning i detta sammanhanget?

Edit: Fast den skickas inte hem till gemene man utan man får manuellt plocka upp den i en TV-spelsaffär eller liknande.

Precis. Du får ju välja om du ska ha den. Finns gott om tidningar som är gratis som man väljer om man vill ha eller inte.

Det bästa med dom här "gratistidningarna" är ju att det är prostituerad journalistik när den är som värst.

Företag som köper stora annonser hamnar i "reportage", t.e.x kan man läsa i ett reportage om att vårens trend är retroinredning, två sidor längre bak så är det en annons för "Bosses begagnade hörnsoffor och takfläktar AB"

Eller en "test" av fords nya etanolbil, för att sedan se att Ford har köpt hela mittuppslaget i samma nummer...
(ungefär som övrig motorpress IOFS)

Det som retar mig mest är att vi som duktiga medborgare går iväg till återvinningstationen med tidningarna så att de kan få ytterligare återvinningspapper att trycka flera nya skitreklamtidningar.

Dom tar mer betalt för reklam som når fler "kunder". Om du läser skiten eller inte spelar ingen roll för dom. Så länge de trycker ner den i din låda så räknas du som mottagare och bidrar till ökade vinster för företaget bakom tidningen.

Att artikelinnehållet sedan suger är ju ingen överraskning då det endast är en biprodukt i sammanhanget.

Tror jag får 5-6st varje vecka som åker direkt i sopen.. MAN BLIR FÖRBANNAD :mad:

Det som retar mig mest är att vi som duktiga medborgare går iväg till återvinningstationen med tidningarna så att de kan få ytterligare återvinningspapper att trycka flera nya skitreklamtidningar.

Eller så eldar man upp dom och får gratis energi! :tummenupp

Tror jag får 5-6st varje vecka som åker direkt i sopen.. MAN BLIR FÖRBANNAD :mad:

Vaffan, säg ifrån då..... Om fler gjorde sin röst hörd kanske vi skulle slippa skiten med tiden.

Om alla SHare kluddade lite om det här i sina andra forum/bloggar/facebook/whatever är jag säker på att det skulle ge effekt. Om inte annat skulle tidningsfolket iaf se till att vi som inte vill ha skiten slipper!

Hos mig respekteras faktiskt "Ingen reklam"-skylten, så jag slipper den vidriga publikation som går under namnet "Frotté" (Nå't skit som gödslas ut i Nyköping med omnejd).

Jag förstår inte vad behållningen är med dessa publikationer. Varför läsa en illa skriven text om ett lokalt företag som inte säger nå't annat än den annons som finns i anslutning till texten? Har folk inget bättre för sig?

I "Frotté" (fan, jag hatar t.o.m. namnet) så skriver dessutom Gert Fylking, sveriges mest överskattade Pajas. Kan ge mig fan på att han får betalt för sina infantila spånerier också. Fyförsatanshelvetesjävlarsskit!

Jag har jobbat som brevbärare och kan ju försäkra er om att de utskick som görs via posten (så länge de inte är adresserade) inte delas ut till de som har skrivit på dörren att de inte vill ha (förutom när folk skriver jävligt otydligt på en jävla teckning deras barn ritat). Vad andra utdelningsföretag pysslar med kan jag inte säga något om.

Men jag kommer ihåg en gång då en kille från Svensk Hushållsreklam eller nåt liknande ringde på min porttelefon och ville komma in i huset för att dela ut reklam. Jag sade "här har vi inte beställt nån reklam", och lade på luren.

Jag fick åtminstone ingen reklam den dagen :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back