Starstriker
Som man googlar får man svar
Vad tycker ni om gratistidningar? Jag syftar inte på de man kan välja att ta eller inte ta, typ Metro, .SE och City, utan dessa taffliga reklamfinansierade alster som delas ut i allas brevinkast på lokal nivå.
Jag får tex hem en tidning som heter Vi i Vasastan. Den suger. Det redaktionella materialet är pinsmat dåligt. Nu på senare tid har det även kommit en annan med liknande namn (men samma ruttna innehåll). Jag kastar båda direkt utan att läsa dom. Vill jag vara en duktig medborgare får jag dessutom släpa dom till närmaste återvinningsstation.
MEN... Jag har en tydlig skylt på min brevlåda att jag inte vill ha dessa tidningar.. Det är slöseri med min energi, förlagens energi och ur ett miljöperspektiv.
Jag har vid upprepade tillfällen påtalat detta för ansvariga utgivare, VD:ar och distributionschefer vid dessa tidningar. Deras ursäkter är skrattretande:
"Övergångsperiod"
"Våra utdelare kan inte svenska"
"Men nästan alla vill ju ha"
Osv osv. Hur förbannat svårt är det att fatta!?
Lite info om upplagor (direktpress.se):
Södermalmsnytt Stockholm 68.300 ex
Vårt Kungsholmen Stockholm 39.900 ex
Vi i Vasastan Stockholm 37.900 ex
Östermalmsnytt Stockholm 41.700 ex
Uppsalatidningen Uppsala 101.000 ex
EnaHåbotidningen Enköping 26.800 ex
Västerås Tidning Västerås 91.000 ex
Tidningen Frölunda Göteborg 35.000 ex
Tidningen Hisingen Göteborg 55.000 ex
Tidningen Sydväst Göteborg 17.000 ex
Tidningen Nordost Göteborg 42.000 ex
Tidningen Öster Göteborg 26.000 ex
Tidningen Högsbo/Majorna Göteborg 25.000 ex
Tidningen Centrum/Linné Göteborg 25.000 ex
Sundsvalls Nyheter Sundsvall 72.000 ex
Kan garantera att 50% av dessa tidningar går rakt i soptunnan. Dessutom är det några äckliga människor som sitter och tjänar pengar på skiten.
Skriv hit och klaga om ni är trötta på eländet: info@direktpress.se
Skriv nåt i stil med det här eller cut'n paste:
"Hej.
Jag har vid upprepade tillfällen påtalat för er att jag inte önskar er tidskrift i mitt brevinkast. På brevinkastet sitter sedan länge en tydlig skylt där det står att jag inte vill ha reklam eller gratistidningar (vilka jag också betraktar som reklam eftersom de är reklamfinansierade).
Nu är jag trött på detta och hoppas att ni kommer respektera att jag inte längre vill ha er tidning. Inte alls. Aldrig. Jag struntar i era förklaringar om övergångsperioder eller att era tidningsutdelare inte kan svenska - Jag vill inte ha er tidning!
Om ni fortsätter envisas med att dela ut tidningen till mig kommer jag efter bästa förmåga att i press- och bloggar påtala hur detta gissel till gratistidningar förpestar både för oss som inte vill ha dom och hur ni faktiskt förstör miljön genom att trycka upp tidningar som folk skiter i och kastar direkt.
Jag har även tankar på att påtala för era annonsörer hur dåliga ni är på att ta hänsyn till ovanstående och att detta skapar badwill för de som annonserar hos er.
Skapa en nättidning istället som alla andra. Har ni något bra att skriva så kommer säkert folk att läsa ert material där istället. Dessutom slipper ni dyra distributions- och tryckkostnader.
Jag vill inte ha EN tidning till från er.
MH,
<DITT NAMN>
Jag får tex hem en tidning som heter Vi i Vasastan. Den suger. Det redaktionella materialet är pinsmat dåligt. Nu på senare tid har det även kommit en annan med liknande namn (men samma ruttna innehåll). Jag kastar båda direkt utan att läsa dom. Vill jag vara en duktig medborgare får jag dessutom släpa dom till närmaste återvinningsstation.
MEN... Jag har en tydlig skylt på min brevlåda att jag inte vill ha dessa tidningar.. Det är slöseri med min energi, förlagens energi och ur ett miljöperspektiv.
Jag har vid upprepade tillfällen påtalat detta för ansvariga utgivare, VD:ar och distributionschefer vid dessa tidningar. Deras ursäkter är skrattretande:
"Övergångsperiod"
"Våra utdelare kan inte svenska"
"Men nästan alla vill ju ha"
Osv osv. Hur förbannat svårt är det att fatta!?
Lite info om upplagor (direktpress.se):
Södermalmsnytt Stockholm 68.300 ex
Vårt Kungsholmen Stockholm 39.900 ex
Vi i Vasastan Stockholm 37.900 ex
Östermalmsnytt Stockholm 41.700 ex
Uppsalatidningen Uppsala 101.000 ex
EnaHåbotidningen Enköping 26.800 ex
Västerås Tidning Västerås 91.000 ex
Tidningen Frölunda Göteborg 35.000 ex
Tidningen Hisingen Göteborg 55.000 ex
Tidningen Sydväst Göteborg 17.000 ex
Tidningen Nordost Göteborg 42.000 ex
Tidningen Öster Göteborg 26.000 ex
Tidningen Högsbo/Majorna Göteborg 25.000 ex
Tidningen Centrum/Linné Göteborg 25.000 ex
Sundsvalls Nyheter Sundsvall 72.000 ex
Kan garantera att 50% av dessa tidningar går rakt i soptunnan. Dessutom är det några äckliga människor som sitter och tjänar pengar på skiten.
Skriv hit och klaga om ni är trötta på eländet: info@direktpress.se
Skriv nåt i stil med det här eller cut'n paste:
"Hej.
Jag har vid upprepade tillfällen påtalat för er att jag inte önskar er tidskrift i mitt brevinkast. På brevinkastet sitter sedan länge en tydlig skylt där det står att jag inte vill ha reklam eller gratistidningar (vilka jag också betraktar som reklam eftersom de är reklamfinansierade).
Nu är jag trött på detta och hoppas att ni kommer respektera att jag inte längre vill ha er tidning. Inte alls. Aldrig. Jag struntar i era förklaringar om övergångsperioder eller att era tidningsutdelare inte kan svenska - Jag vill inte ha er tidning!
Om ni fortsätter envisas med att dela ut tidningen till mig kommer jag efter bästa förmåga att i press- och bloggar påtala hur detta gissel till gratistidningar förpestar både för oss som inte vill ha dom och hur ni faktiskt förstör miljön genom att trycka upp tidningar som folk skiter i och kastar direkt.
Jag har även tankar på att påtala för era annonsörer hur dåliga ni är på att ta hänsyn till ovanstående och att detta skapar badwill för de som annonserar hos er.
Skapa en nättidning istället som alla andra. Har ni något bra att skriva så kommer säkert folk att läsa ert material där istället. Dessutom slipper ni dyra distributions- och tryckkostnader.
Jag vill inte ha EN tidning till från er.
MH,
<DITT NAMN>
Last edited:

Så jäkla skönt uttryck.