Aprilia RS 125cc Eller Derbi GPR 125cc?

Då har det ju redan varit kolvbyte. :rofl

Som Bärgren säger och detta skall göras EN gång. Själv gjorde jag följande.

Starta varmkör varierande varvtal. Låt kallna. Upprepa detta en gång till. Klart. Sen är det bara ut och köra allt vad skiten pallar.
På en helt ny motor? :näsblod

Jag hade ju nog tagit det lite lungt de 50 första milen...
 
om jag skulle haft en helt ny motor skulle jag kört ca 10 mil på varierande körning. inga segdragningar och för högt varv = vettiga varv

sen efter det skulle jag tappat ur oljan för att se om det är några metallspån och om det är det byta olja,, tänk på att nya drev lämmnar ifrån sig rätt mycket spåne,.. det är vad jag hade gjort för att vara på den säkra sidan :) gör som du vill
 
det sista jag vill är att något måste bytas Pga min körning så då kör jag nog hellre lugnt ett tag! Men man längtar ju till våren då man ska köpa sig den.. det lutar sig iallafall mest åt en aprilia :D gpren verkar inte så många vara så förtjusta i
 
det sista jag vill är att något måste bytas Pga min körning så då kör jag nog hellre lugnt ett tag! Men man längtar ju till våren då man ska köpa sig den.. det lutar sig iallafall mest åt en aprilia :D gpren verkar inte så många vara så förtjusta i
Det faktum att ingen är förtjust i gpr:en kan bero på att ingen här har en ;)

Är säkert en riktigt bra mc med bra väghållning och slitstark motor. Bara å köpa.
 
På en helt ny motor? :näsblod

Jag hade ju nog tagit det lite lungt de 50 första milen...
Varenda crossmaskin körs in hårt. Oftast starta dem och ett varv på banan så är det klart. Men visst, ta det lugnt om man vill, men inte direkt nödvändigt. Sen känner man ju alltid på den i början innan man kör fullt ut (om man har en ny hoj) så det blir ju ganska lugnt då.
 
är det bara dom nya modellerna som skär sig på aprilia rs vid ett speciellt antal rpm? eller dom äldre med?
 
är det bara dom nya modellerna som skär sig på aprilia rs vid ett speciellt antal rpm? eller dom äldre med?

Vad pratar du om nu?

Alltså en aprilia håller om du klarar av att sköta den, se till att den har rätt bestyckning osv.

Det spelar ingen roll vilken hoj man kör gör man det som ska göras och inte kör som en kratta så håller hojen...
 
alla snackar om att man ska k'o'ra in motorn, varfor skriver da folk uppe i andra forum att man ska kora in dem sa hart man kan? och att de som kor motogp kor ni dem hart:o?
 
alla snackar om att man ska k'o'ra in motorn, varfor skriver da folk uppe i andra forum att man ska kora in dem sa hart man kan? och att de som kor motogp kor ni dem hart:o?

Helt ny motor kan du ta lungt men om du byt kolv räcker det med en varmkörning och sedan ta det lungt i 20 min eller som lundgren skrev.

Anledningen till att dem i Motogp kör in hårt är för att dem har inte tid att köra in och dem byter ändå kolv osv efter varje race skulle jag tro...
 
Om ni skulle få välja en hoj på nytt igen vad skulle ni då valt av en aprilia och någon offroad 2 taktare? som t.ex gasgas vilken behöver isåfall mest service?
visst vill jag ha en 2 takt men en som ändå håller hyffsat länge

(vet att jag blev lite offtopic nu men men ;) )
 
Om ni skulle få välja en hoj på nytt igen vad skulle ni då valt av en aprilia och någon offroad 2 taktare? som t.ex gasgas vilken behöver isåfall mest service?
visst vill jag ha en 2 takt men en som ändå håller hyffsat länge

(vet att jag blev lite offtopic nu men men ;) )

Aprilias nya motard/offroad eller Huskys WRE/SM om jag hade pengar o var ute efter hyffsat med effekt.

Tycker de verkar som en ganska bra komprimiss mellan effekt o service, även om jag anser att en DT har effekt så de räcker o blir över för att ha kul. :)
 
Aprilias nya motard/offroad eller Huskys WRE/SM om jag hade pengar o var ute efter hyffsat med effekt.

Tycker de verkar som en ganska bra komprimiss mellan effekt o service, även om jag anser att en DT har effekt så de räcker o blir över för att ha kul. :)

när jag skrev aprilia syfftade jag på rs 125 :D

Men de e bra att du skrev om dtn lite :D
 
när jag skrev aprilia syfftade jag på rs 125 :D

Men de e bra att du skrev om dtn lite :D

Ja men de hojarna tror jag är bra kompromisser mellan effekt o service men lite mer åt effekt-hållet.

För gasgas, KTM o liknande har mycket service, fast jag tror man har jävligt kul med dom.
 
Ja men de hojarna tror jag är bra kompromisser mellan effekt o service men lite mer åt effekt-hållet.

För gasgas, KTM o liknande har mycket service, fast jag tror man har jävligt kul med dom.
Man har nog minst lika skoj med en wre eller aprilia mx :hihi
 
alla snackar om att man ska k'o'ra in motorn, varfor skriver da folk uppe i andra forum att man ska kora in dem sa hart man kan? och att de som kor motogp kor ni dem hart:o?

Köra in motorn gör man även fast att man gör det med lite mer varv.

Din sista mening förstod jag inte:va

Här är något som många går efter
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

När jag tog ut min helt nya cykel körde jag med ganska frisk gas redan ifrån början. Dock struntade jag i full gas, segdragningar och varvstopp. Sen blev det oljebyte för både låda och motorolja efter bara 9 mil precis som någon annan skrev för att få ut eventuellt spån.

Tror inte någon kan säga att det jag skriver är fel för man får nog göra precis hur man , menar det finns många teorier hur det skall gå till.
 
Köra in motorn gör man även fast att man gör det med lite mer varv.

Din sista mening förstod jag inte:va

Här är något som många går efter
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

När jag tog ut min helt nya cykel körde jag med ganska frisk gas redan ifrån början. Dock struntade jag i full gas, segdragningar och varvstopp. Sen blev det oljebyte för både låda och motorolja efter bara 9 mil precis som någon annan skrev för att få ut eventuellt spån.

Tror inte någon kan säga att det jag skriver är fel för man får nog göra precis hur man , menar det finns många teorier hur det skall gå till.


så du menar att den länken du skickade är för alla nya 125or eller bara för aprilia eller bara för offroad cyklar?
 
så du menar att den länken du skickade är för alla nya 125or eller bara för aprilia eller bara för offroad cyklar?

Tror inte den länken är igentligen menad för en 125cc överhuvudtaget
Tror den är mera för större cm3 men om det gäller för alla motorer vet jag inte...

Så ställer den frågan till helmut då han länka, gäller det alla motorer eller endast 4-takt?
 
Last edited:
Tror inte den länken är igentligen menad för en 125cc överhuvudtaget
Tror den är mera för större cm3 men om det gäller för alla motorer vet jag inte...

Så ställer den frågan till helmut då han länka, gäller det alla motorer eller endast 4-takt?

du som har en rs du kanske kan säga på ett ungefär hur långt man kan köra med kolven man har från början? ( om man då köper ny) och när man behöver byta? och hur mkt det kostar om det är en firma som monterar den?
 
Tror inte den länken är igentligen menad för en 125cc överhuvudtaget
Tror den är mera för större cm3 men om det gäller för alla motorer vet jag inte...

Så ställer den frågan till helmut då han länka, gäller det alla motorer eller endast 4-takt?

Det är nog först och främst för 4-takt

2 takt är en varmkörning låt svalna sen gasa.

Kolla alla som kör racing med rs 125 , kolla alla som kör på crossbanan. Kvittar ju om det är en offroad eller supermotard eller vad det är. Alla fungerar i princip på samma sätt.

Tror det står en del nyttigt i den länken för tvåtakt också. Jag skummläste den bara.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top