Åka mc med barn där bak

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
Aprilia Touno V4
När kan man sätta barnen på bönpallen finns det ngn lämplig ålder ? I sommar blir min son 7 år då tänkte prova att åka lite småturer eller är det för tidigt. Vad har ni för erfarenheter och vad skall man tänka på .Finns det det nåt bra ställe att köpa utrustning på han har redan fått en hjälm.

Jag tror jag var 7 eller 8 första gången jag åkte riktig hoj så nog ska det gå bra :)

7 år är nog en bra introduktions ålder enligt min mening. Jag kan rekomendera att köpa en sele som håller barnet på plats när man accelererar. Sen såg jag skinnställ för barn på mässan för 2500:-. Men vad jag vet så finns dom bara att köpa från tyskland.

Jag kan återkomma med länkar till nätbutiker ikväll om jag får tid över.

Drive safetly !

Jag hade mina småtjejer framför mig på deras första mc-turer. Det har fördelen att man kan hålla i dom lite. Började försiktigt på otrafikerade vägar i mycket låga farter. Man vet aldrig hur barn reagerar på nya upplevelser. Min yngsta var nog inte mer än 4-5 år då och hade tjatat rätt länge på att få åka med. Jag tror de hade cykel- eller ridhjälm på sig. Jag tror aldrig vi var över moppefart. Jag tror att de var nog 8-9 år innan vi tog någon längre tur. Köpte begagnat skinnställ i minsta barnstorlek. Dom har ju en förmåga att växa ur grejorna:)
Ta det lugnt!

Va fan jag hade ju en egen moppe när jag var 7 år.
Kommer inte ihåg när jag satt bak på första gången men gammal var jag inte... Så det är väl bara att sätta upp han bak och köra.. :yoparty

2004%5C02%5C06%5Cbikepics-105372-full.jpg

7 år är nog en bra introduktions ålder enligt min mening. Jag kan rekomendera att köpa en sele som håller barnet på plats när man accelererar. Sen såg jag skinnställ för barn på mässan för 2500:-. Men vad jag vet så finns dom bara att köpa från tyskland.

Drive safetly !
Det var ett bra pris vore tacksam för länkar .Jag har hämtat honom ifrån skolan några gånger och vi har åkt moppe det har gått bra.Skicka ett pm om ngn har kläder/utrustning ni vill sälja

Va fan jag hade ju en egen moppe när jag var 7 år.
Kommer inte ihåg när jag satt bak på första gången men gammal var jag inte... Så det är väl bara att sätta upp han bak och köra.. :yoparty

2004%5C02%5C06%5Cbikepics-105372-full.jpg
Grym bild

Last edited:

Drive safetly !

Sele vetefaen alltså... tänk om man vurpar och ungen sitter fast i dig och du hamnar ovanpå.
:gnissla

Är det en sachsmotor där? Sån hade jag osså när jag var liten, fick en compakt när jag var 6. Fick stå upp å så la farsan i en växel o sen var det bara o brumma.
Sen kom det på 5,5hk och förgasare året efter o sen spann det iväg in i det här mörka mc missbruket som tar alla mina pengar!!!

Och sen vill jag nu redogöra för min avundsjuka på dagens ungar som växer upp när mankan få en beggad fiddy för 2.000. Tänk om det varit så när en annan var liten.

:):)

såg en SMC instruktör ha sin knodd bakopå med sån där klippsbälte såg ut att funka riktigt bra

7år är nog gränsfall för att åka bakpå.
Tänk på att barn lätt somnar även på en hoj.
Remmar att spänna fast med är ett måste om du skjutsar småbarn.

Är det en sachsmotor där? Sån hade jag osså när jag var liten, fick en compakt när jag var 6. Fick stå upp å så la farsan i en växel o sen var det bara o brumma.
Sen kom det på 5,5hk och förgasare året efter o sen spann det iväg in i det här mörka mc missbruket som tar alla mina pengar!!!

Och sen vill jag nu redogöra för min avundsjuka på dagens ungar som växer upp när mankan få en beggad fiddy för 2.000. Tänk om det varit så när en annan var liten.

:):)

Japp det är de farsan byggde den hojen till mig gjorde egen ram tank mm tre växlad så jävla coolt fast jag var lite avis på min bror som fick en suzuki k50 den gick lite fortare... :gnissla

7år är nog gränsfall för att åka bakpå.
Tänk på att barn lätt somnar även på en hoj.
Remmar att spänna fast med är ett måste om du skjutsar småbarn.

Om ens 7 åring somnar bara sådär, bör man nog söka mer kvalificerad hjälp än vad som finns att tillgå på sporthoj.com.

Kan inte förstå att man vill ta med barnen på mc, låter kanske motsägelsefullt när man själv åker men varför utsätta dom för den risken ? Bara för att dom tycker det är kul ? i en bil så är dom så skyddade dom kan vara men på mc kan en enkel incident få stora konsekvenser. I mina ögon så tar man på sig ett alldeles förstort ansvar.

Kan inte förstå att man vill ta med barnen på mc, låter kanske motsägelsefullt när man själv åker men varför utsätta dom för den risken ? Bara för att dom tycker det är kul ? i en bil så är dom så skyddade dom kan vara men på mc kan en enkel incident få stora konsekvenser. I mina ögon så tar man på sig ett alldeles förstort ansvar.

Finns en gammal tråd i ämnet där alla som ville fick leva ut sin säkerhetspanik.
Sök och begrunda, det finns många sätt att skada sig på.

Personligen tror jag att ett aktivt fritidsintresse är bättre än att sitta inne vid datorn/teven i skydd av mamma 24-7.

Snart kommer ett inlägg som säger att det är mycket bättre att köpa en cross till barnen att leka med.
Men att det skulle vara säkrare än att åka bakpå mamma/pappa i moderat tempo kommer jag aldrig att tro på.

Men som sagt, var och en blir salig på sin tro.

Det är väl Mc Poolen som har ett system där du kan köpa barnkläder o sen byta in när du behöver köpa nytt, då blir det ju inte så dyrt varje gång !

Skulle jag ha mina barn bakpå skulle jag ALDRIG ha nåt så att vi sitter ihop, däremot nån typ av handtag på bälte så de kan hålla i sig......hoppas ni fattar....
Men var o en gör ju som de själva vill !

Skulle jag ha mina barn bakpå skulle jag ALDRIG ha nåt så att vi sitter ihop, däremot nån typ av handtag på bälte så de kan hålla i sig......hoppas ni fattar....
Men var o en gör ju som de själva vill !

Precis så skulle man kunnat göra eller så kan man ju ha dom framför sig om man inte kör sporthoj utan mer touring eller så.. Det gjorde iallefall jag första gången..

På scooter

Jag har tagit vår dotter på mycket korta turer på scootern. Hon står mellan benen på mig på utrymmet framför sadeln och håller i sig i backspeglarna.

Dock kör jag VÄLDIGT försiktigt och bara på 30-vägarna inne bland villakvarteren.

Hon tycker att det är skitkul.

såg en SMC instruktör ha sin knodd bakopå med sån där klippsbälte såg ut att funka riktigt bra

Ja så här såg vi ut i sommras. Har ett bälte mellan oss.
Han började åka med när han va 6år. Nu vill han mer än gärna
åka med till Rörken.

Bifogat

• 13123197.jpg
    13123197.jpg
    6.9 KB · Visningar: 1,620
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back