Bluffkille på blocket som kränger r1:or?

Det finns ju massor av denna krimminaliteten verkar det som.
Var ju med på efterlyst elle nåt program om dom som lura folk med att skicka förskotts chekar o skit.
Ja fick ett mail på min cykel från england där dom ville batala med nån chek och att ja skeppa iväg cykeln o resterande pengar när hojen kom fram.
Ja svara att dom fick komma till sverige o betala kontant i handen om det skulle bli affär sen var det knäpp tyst..........

Även nu om köparen/na har gått på "general blåsning" och nu Nicklas sitter och garvar brallorna av sig surfandes här på SH, så måste ju pengarna betalats till någons konto.
De som blivit blåsta får väl börja nysta den vägen för att kunna polisanmäla, troligt är ju att de 5K som de blivit av med är förlorade men de kanske kan se till att han blir dömd.

Ja fick ett mail på min cykel från england där dom ville batala med nån chek och att ja skeppa iväg cykeln o resterande pengar när hojen kom fram.
Ja svara att dom fick komma till sverige o betala kontant i handen om det skulle bli affär sen var det knäpp tyst..........

Lite roande i ämnet..
http://www.retiredtractors.com/Scams.html

Håller just nu på och kollar upp vilket ansvar Blocket har för sina uppenbara scamannonser. :confused:
Spec när de av utomstående fått veta vad annonsören vill uppnå samt om de måsta ta ett legalt ansvar för annonserna. :arsele

Lite roande i ämnet..
http://www.retiredtractors.com/Scams.html

Håller just nu på och kollar upp vilket ansvar Blocket har för sina uppenbara scamannonser. :confused:
Spec när de av utomstående fått veta vad annonsören vill uppnå samt om de måsta ta ett legalt ansvar för annonserna. :arsele

Niklas och Blocket har ingått ett avtal. Niklas har INTE gjort sig skyldig till avtalsbrott därför kan inte Blocket ta bort hans annons. Då gör dem ett avtalsbrott vilket Nilklas kan stämma dem för.

Sorgligt men sant :mad:

Dock kanske Blocket i framtiden kan inrätta en friskrivningsklausul där ev polisanmälan som i original skickats till dem kan ge dem rätten att plocka bort diverse bluffannonser.

Bara att börja jobba på det direkt :tummenupp

den första är en r6 o4:a usa edition.de har fula reflexer:tummenupp

den andra är en 03 retta.skiljer lite på klistermärkena på kåpan mot 02.an..

undersökningsavgiften hos fogden är 350,utmätningsavgiften är sedan 500 kr.
den första avgiften får du själv stå för,den andra betalar svarande,glöm ej att ansöka om det bara,men du får lägga upp pengarna själv först.
jag brukar alltid be om ett foto taget på nått specifikt som jag ber de om ex.tanklock eller instrumentering innan jag ens orkar tala om handpening.men nu är saken som den är så det är bara att hoppas att du får tillbaka dina pengar.

utmätningsavgiften är 1000 kr. även om fogden inte lyckas dra in pengarna åt dig.

2kap 1§ brottsbalken.
Jaa... men det finns väl inget tvivel om att både köpare/målsägare och säljare/gärningsman (samt Blocket) finns i Sverige?:confused:
EDIT: Om killen är riktigt smart så skall alla här som har satt in handpenning och inte har bevis mot killen passa sig för att bli anmälda av denna killen i ett senare skede för falsk angivelse.

Bara så att ni är medvetna om riskerna ni tar.
Risken att bli motanmäld på okynne för falsk tillvitelse får förhoppningsvis inte någon att låta bli att anmäla bedrägeri...

Tja....
Snackade med gubbfan i onsdags å frågade hur fan det stod till. Helt klart att han inte hade nån hoj. Men han körde på å sa att allt va som det skulle, att han skulle besikta på fredagen å jag kunde komma å hämta hojjen idag. Så jag sa åt honom att skicka bilder på den till mig i helgen.
Som väntat kom det inga bilder å sen har jag inte fått tag i aset.

Så ligger det till

Jaa... men det finns väl inget tvivel om att både köpare/målsägare och säljare/gärningsman (samt Blocket) finns i Sverige?:confused:

Risken att bli motanmäld på okynne för falsk tillvitelse får förhoppningsvis inte någon att låta bli att anmäla bedrägeri...

1 kap. Om brott och brottspåföljder

2 § En gärning skall, om inte annat är särskilt föreskrivet, anses som brott endast då den begås uppsåtligen.
Har gärningen begåtts under självförvållat rus eller var gärningsmannen på annat vis genom eget vållande tillfälligt från sina sinnens bruk, skall detta inte föranleda att gärningen inte anses som brott. Lag (1994:458).

Kanske blandade ihop ärtor och morötter, men här är den i alla fall. Det som jag vill peka på är UPPSÅT, detta skall bevisas. Ännu är det INTE bevisat hur mycket vi än vill det.

Tyvärr.

Och, så länge uppsåt inte är bevisat så ÄR det falsk tillvitelse :huvet

Kan meddela att ytterligare en person har blivit lurad & har betalat 10k till aset. Fick reda på det av några kompisar i helgen.

Vart ska det här sluta? Annonserna är ju som sagt kvar på Blocket så det är säkerligen flera som har blivit lurade än de som uppdagats här samt att det garanterat kommer vara fler stackare som går på niten.

Man kan ju tycka att de får skylla sig själva som går med på att betala i förskott, men det ursäktar ju inte fanskapets oärlighet. Han sitter väl & flinar nöjt över ett välfyllt konto.

Om det verkar för bra för att vara sant är det oftast det.

Jag skulle aldrig betala något innan jag sett varan.

Last edited:
Uppenbarligen är det jäkligt lätt att gå på såna här bluffar. Köpsuget blir för stort samt att man tror att allting stämmer med säljaren. MEN borde det inte räcka med 500:- som handpenning? Skulle aldrig betala mer än så (undantag ifall jag varit hemma hos personen, så jag visste var han bodde).
Jag menar ingen sätter väl 500:- som handpenning om man inte är 100% seriös köpare, man ger ju inte bort pengar gratis liksom.

Och skulle inte säljaren gå med på den symboliska summan så skiter man i affären, då är det ju förmodligen scam..

Jag kommer aldrig att förstå mig på folk som betalar handpenning, om jag är intresserad av en hoj då åker jag och kollar på hojen, vill jag ha den så pröjsar jag.

Om den nu mot förmodar skulle bli såld innan så får det vara hänt ..

Med tanke på hur många hojar som finns ute så existerar det knappast nån hojbrist.

Last edited:
Nån som har fullständigt namn på personen i fråga.... Börjar bli lite för vanligt sånt här, häng ut dom med alla uppgifter som man har eller kan få tag på överallt!! Så att andra inte begår samma misstag! Är det nån som har polisanmält honom än? Hoppas minst en har gjort det iaf.... Har inget emot att hälsa på en sådan person.....

Jag kommer aldrig att förstå mig på folk som betalar handpenning, om jag är intresserad av en hoj då åker jag och kollar på hojen, vill jag ha den så pröjsar jag.

Om den nu mot förmodar skulle bli såld innan så får det vara hänt ..

Med tanke på hur många hojar som finns ute så existerar det knappast nån hojbrist.

Nej det fattar fan inte jag heller... Som jag såg att topic var på någon annan tråd i samma ämne, ungefär så här: "Idiot lurar folk på blocket!" Undrar vem som är idiot egentligen... betala 5000 spänn i handpenning på en hoj man knappt sett på bild.

Hoppas det löser sig för er iaf.

Jag vill inte strö salt i några sår eller vara hånfull och cynisk. Men jag kan bara konstatera att Sverige måste vara varje bedragares paradis.

Kolla! En vilt främmande människa vill ge mig en motorcykel! Fast först vill han ha femtusen. Fort, vart finns närmaste bankomat?

Alltså, kom igen nu killar! (För det är väl bara svenska killar som är såpass naiva?) ÄR NI HELT DUMMA I HUVUDET!?

Fast ur ett litet mer filosofiskt perpektiv är det naturligtvis väldigt tragiskt. Tragiskt att det finns människor som parasiterar på att andra människor tror gott om människor. Vilket man borde kunna göra. Tro gott alltså.

Detta är en väldigt bra livsregel, som alltid stämmer: OM ETT AFFÄRSUPPLÄGG VERKAR FÖR BRA FÖR ATT VARA SANT - SÅ ÄR DET INTE SANT. Det finns nämligen ingen på denna jord som ger bort ett betydande ekonomiskt värde gratis. Lär er det killar.

Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen