Vevaxlar

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Vad kallar man en vevaxel som roterar åt "fel" håll? Alltså motsatt håll mot vad som är normalt. Kallas detta för något speciellt?

:va

En till fråga: vad för slags axel är en "jackshaft"?

Last edited:
Last edited:
Att översätta rakt av är inga problem, men finns det en fackterm eller teknisk term för en sådan grunka?

Lite kul. Men svara istället på frågan. Du borde veta.

Nej det finns mig veterligen inga speciella namn på vevar som roterar åt endera hållet. Man skiljer på vänster- och högergående motorer, that's it.

Det är möjligt att det inom racingen finns något internt slanguttryck för hojar (med tvärställd vev) där veven inte roterar åt samma hål som hjulen såsom annars är kutym. Det känner jag emellertid inte till.

Nej det finns mig veterligen inga speciella namn på vevar som roterar åt endera hållet. Man skiljer på vänster- och högergående motorer, that's it.

Det är möjligt att det inom racingen finns något internt slanguttryck för hojar (med tvärställd vev) där veven inte roterar åt samma hål som hjulen såsom annars är kutym. Det känner jag emellertid inte till.

Det är väl ungefär lika vanlig med en vev som roterar mot hjulen som med, eller både OCH? När vi nu pratar racing. Och det förekommer längsmonterade vevar också :näsblod

Det är sällan vevaxlarna är olika, även om mycket annat i motorerna är det med olika rotationsriktning på vevarna.

Så kort och gott VEVAXEL oberoende rotationsriktning.

Det är väl ungefär lika vanlig med en vev som roterar mot hjulen som med, eller både OCH? När vi nu pratar racing. Och det förekommer längsmonterade vevar också :näsblod

Det är sällan vevaxlarna är olika, även om mycket annat i motorerna är det med olika rotationsriktning på vevarna.

Så kort och gott VEVAXEL oberoende rotationsriktning.

Ja precis.

Motroterande vevaxel är åtminstone min term för en vev som inte snurrar i samma riktning som hjulen.

Motroterande vevaxel är åtminstone min term för en vev som inte snurrar i samma riktning som hjulen.

Och i din vokabulär vad kallas en Suzuik Rg500 vev, om man nu bara pratar om veven.

De är likadana och du väljer vid monteringen om du vill den ska rotera med hjulen eller mot hjulen?
Bara för att ställa saker på sin plats i vevhuset :va

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck