R1-05 eller -07

Silvervargen

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Yamaha R1-99+-05+-06+Honda CBR 600 -91
Hej allahopa!
Just nu har jag en jä-a beslutsångest. Har idag en R1-99:a som gått 5000 mil.
Nu har jag lyckats övertala min sambo om att få köpa EN TILL. Tanken är att sonen i familjen ska kunna låna -99:an då &då:hihi .Jag är 48 år:va så effekten spelar ingen roll. Har kört några bandagar och då räckte det med effekten i den gamla. Vilken ty cker ni är snyggast -05 eller -07?:confused:
Försäkringen på en -07:a hamnar på 8465.- hel/hel hos LF. Tacksam för hjälp
Christer

Om inte effekten spelar så stor roll så kanske inte allt annat jox som t.ex. YCC-I heller spelar någon roll. Där emot kanske bromsarna kan vara en avgörande faktor. På 07:an uppdaterades frambromsen rejält och är nu riktigt grym till skillnad mot 04-06.

På vilket sätt?

Bättre chassie (mer lättstyrt), bättre bromsar, slirkoppling och ett bättre mellanregister. Dessutom har motorn ett jäkla klipp på topp men det var du ju inte intresserad av :) . Det negativa är att det finns mer elektronik i 07:an, som kan strula om man har otur.

Lycka till! /D.

Stämmer det att det är 6-kolvsok på -07:an? Det ser så ut på bilderna jag har sett.

Hade jag varit i dina kläder, hade jag valt 05:an

varför undrar du ?

+ för 05:an
# Inga barnsjudomar
# snyggare än 07:an (min egen åsikt)
# billigare i försäkring

+ för 07:an
#Tekniskt mer avancerad
# Bättre bromsar
men personligen hittar jag inget som talar FÖR den

- för 07:an
# Hög värmeutveckling vid höger fotpinne, då systemet är draget precis innanför fotpinnen & inte mitt i svingen som på 04-06
# Vissa 07:or har haft problem med gasresponsen, vilket gjort att hojen kännts segdragen i accelarationer
# flertalet 07:or som jag känner till, har fått motorras. Om detta berott på bakhjulskörning, felaktig inkörning eller konstruktionsfel. kan jag inte svara på

Kolla in wikipedia över Yamaha R1

http://www.sporthoj.com/wiki/index.php?do=sida&id=24

Last edited:
Tack Wonderwizard.:tummenupp
Någon som vet om garantierna har täckt dessa motorras?

Last edited:
Last edited:
Vet man hur många som rasat totalt av antalet sålda? Min har gått 1400 mil utan problem.

hmm... har dom gått ner från 1000 mil intervall till 600 mils intervall ? det är ju ännu en sak som talar MOT att köpa en 07:a

ja, en jag känner hade ras 2 ggr under förra året. Båda ggr täckte garantin.

Då blir det till att ta sig en ny funderare. Aldrig kul att ha hojen på verkstad:gnissla . Hittade precis en -06:a inte långt härifrån. Får åka o kolla på den.:yoparty

Vet man hur många som rasat totalt av antalet sålda? Min har gått 1400 mil utan problem.

då kan du vara lugn tror jag

De jag vet (fakta) o de jag hört (ej säker) har alla gått under 600 mil, när dom rasade

jag vet/känner till 4 ras på 3 motorer

vad orsaken är, är inte riktigt känt (iaf inget som Yamaha själv erkänner)
men jag vet att en motor blev ombyggd i sump & pickup'en för att tåla långa bakhjulskörningar, detta hjälpte inte ändå.

jag vet att vinkeln på cylinderraden är ändrad 07, jämfört med 04-06
om detta kan påverka så pass mycket låter lite långsökt, men det är iaf en teori jag har

Last edited:
Tjena Generali.
Är du nöjd med din -05:a? Folk i min ålder träffar sällan grabbar &tjejer med den här typen av hoj. Mina polare kör diverse kråmpramar elller touringlok.

Köp inte -07! Den är riktigt ful om man jämför med -04 till -06. Köp -06 :tummenupp :yoparty

Köp inte -07! Den är riktigt ful om man jämför med -04 till -06. Köp -06 :tummenupp :yoparty

Tack Limez.
Det är sån här hjälp man behöver:pannkyss Har kollat runt lite och jag tror du har rätt:tummenupp Det är stor risk att det blir en -06:a:yoparty Sen blir det till att skaffa lite krash-kåpor så att jag kan få den färgsättning jag vill ha utan att sabba originalet.:D

Roligt att läsa allas subjektiva tyckande som inte kört alla modellerna.

De raceåkare jag talat med och som kan köra hoj fort.
Den nya generationen har ett bättre chassie och bromsar och bättre tryck i mellanregistret.

Helt klart en bättre hoj inte mycket men tillräckligt för att göra ensekund på en bana.

Men tycker man det är värt 45000 om man är medioker själv tveksamt.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon