Flygolyckor, flygrädsla mm

Courchevel har ju en rolig landningsbana med 18,5% lutning...

[YOUTUBE-ID]W_Ol0P6toLw[/YOUTUBE-ID]

Lite dålig kvalite på videon men innehåller lite fakta samt överblick så man ser hur mycket det lutar.
[YOUTUBE-ID]uNFNFZq2BFY[/YOUTUBE-ID]
 
vanligt trafikplan är ju som att åka buss, enmotorigt sportplan är lite stökigare, tror Markus skulle må bra av att åka med något enmotorigt plan eller några mindre kända inrikeslinjer i andra länder.
 
Jag tror det är precis det jag inte skulle må bra av. :mattias

Kanske inte just då, men jag lovar att efter du har flugit inrikes i ryssland med en Antonov AN2 så känns all annan flygning avslappnande!

[YOUTUBE-ID]Kbv2KQaMydU&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Kanske inte just då, men jag lovar att efter du har flugit inrikes i ryssland med en Antonov AN2 så känns all annan flygning avslappnande!

[YOUTUBE-ID]Kbv2KQaMydU&feature=related[/YOUTUBE-ID]


Ja, eller varför inte inrikes Kuba med An2:a. Kubanska piloter, rom, signalpistoler....
 
Ännu en till flygplats vid standen. St maarten. Håll i hatten... :tummenupp [YOUTUBE-ID]zAfQwDizpRo&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Ännu en till flygplats vid standen. St maarten. Håll i hatten... :tummenupp [YOUTUBE-ID]zAfQwDizpRo&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Det där suger fett. :skrämd
Jag var på Azorerna, de har riktigt vidrig flygplats också. Förstörde hela veckan när man visste att man skulle chansa på att det där fungerade på väge hem. :gnissla
Tycker Nice suger också, och Phuket som någon sade. Varför bygga vid havet liksom, fattar de inte att det är farligt liksom? :mad:

Inte just då men kanske senare med ditt vanliga flygande.

Jag har flygit Dash flera ggr, det hjälper inte.
 
Last edited:
Tycker Nice suger också, och Phuket som någon sade. Varför bygga vid havet liksom, fattar de inte att det är farligt liksom? :mad:

:wiggle I get your point, Phuket är dock en ö så det kan ju va svårt att undgå.

Landningen till Bangkok Suvarnabhumi Airport var intressant, tänkte var i sjutton är flygplatsen någonstanns och innan man hann tänka efter så var man nere :)
[YOUTUBE-ID]iys8bYezMIE[/YOUTUBE-ID]

Edit::skrämd det där som hände på slutet av klippet skrämde mig bokstavligen, what de f*uck...såg när dem där "klaffarna", som ska hjälpa till att bromsa planet (??) gick upp när vi landade också men inte så mycket. Hård landning/inbromsning?:va

(:6surkart vart har man sofia, 4hjo, när man behöver henne)..hjälp mig o få svar på mina frågor nu...
 
Last edited:
Hong Kongs gamla flygpalts är iaf nerlagd nu tack och lov. Jag minns att jag såg en kvinna stå och laga mat i sitt kök där jag satt och tittade ut från mitt fönster under inflygningen.

/J
 
Svar till trådstartaren ang flytvästar, fann detta svaret på www.flygtorget.se

Flytvästar har räddat en hel del liv genom tiderna. Oslo, Los Angles m fl ställen. Faktiskt många fler liv än vad syrgasmasker har räddat.

/red


Blås INTE upp den inne i planet, då har man svårt att ta sig ut när planet vattenfylls. Vid en flygplansolycka som togs upp på air crasch investigation skulle fler liv ha kunnat räddats om man, så som det står i säkerhetsföreskrifterna, tog på sig den när man tagit sig ur planet, många omkom och drunknade i och med att de flöt upp och inte kunde dyka ner och ut ur planet.

(sedan att de inte tar någon hänsyn till chocken man måste drabbas av är ju en annan diskution som jag tror ingen kan föreställa sig om man inte själv har varit utsatt för något liknande.)
 
Last edited:
Sätter mig hellre naken på en racehoj med kass kedja och slicks och slår nått hastighetsrekord på en gropig grusväg med mitträcke än att kliva ombord på en ångesttub.
Hatar att flyga, jag vet att det är säkert men fan vad jag känner mig totalt utlämnad och mitt logiska tänkande blir som en 3årings.
Herregud dom glömmer att smörja en bult på landningsstället och helt plötsligt skall alla Dash plan buklanda. Fatta hur mycket annat som kan gå fel!

Tror att dessa känslor kommer ifrån att jag tappar all möjlighet att själv kunna styra händelseförloppet om nått skulle skita sig ordentligt.

Jag har flygit men då jag antingen varit asplakat eller drogad av lugnande så har det gått hyfsat. skulle jag däremot vara tvungen att flyga regelbundet skulle jag antingen bli alkoholist eller pillerknarkare.

Små plan går däremot utmärkt fallskärmshoppning likaså:va
 
Last edited:
Madeira är också rätt spännande. Har aldrig varit med om att de svänger så mycket i ett flygplan som till inflygningen mot landningsbanan.

[YOUTUBE-ID]fd13rh_BguY[/YOUTUBE-ID]

\Masonit
 
Last edited:
Fy fan va fränt! :D

Du är också sjuk!
Jag minns även en landning med Herkules på ngn liten platå flygplats vid det bergiga Molde i Norge. Närmast vertikal dykning innan så vi alla hängde i selarna. :hihi Vi verkar uppskatta samma saker :hihi
 
intressant att de är så mycket folk som är flygrädda! anledningen till att de finns flytvästar och syrgasmasker osv är endast worst case senarios när verkligen allt skiter sig murphyslag ! jag själv är flygtekniker "lagar flygplan" har precis varit på en kurs om 737 och varje gång blir jag lika förvånad hur de kan bygga in såå jävla många backuppsyst. 3 system är typ minimum.

angående el utrustning "detta är mer personlig åsikt" så böör den inte ha någon inverkan! men all el utrustning mobiler datorer mp3er osv ger ju ut elmagnetisk stråling som om den blir tillräckligt stark kan störa navigerings utrustning. felvisingen skulle troligen bli så liten att den vid planflykt inte har någon betydelse men just vid start och landning då man gärna vill ha marginalerna på rätt sida så kan de ha en betydelse.
något som därmot förvånar mig i just denna frågan är att flygverdinorna måste tjata på passagerare att stänga av sina grejer och man ser dagligen folk som bara eh! töntigt jag vet bättre en ingengörerna som byggt planet min mobil stör inget!
 
Förra året dog det nästan lika många människor i flygolyckor globalt som det dog människor i trafiken i sverige.

Det finns många fall av flygplan som har landat i vatten/hav och där människor har överlevt, flytväst är väldigt bra att ha då.
Att du kan fylla din flytväst genom ett rör som man blåser med är bra om den automatiska uppblåsmekanismen ej fungerar.
Och om du blåser upp din flytväst inne i planet kommer du få det svårt (omöjligt) att ta dig ut ur planet om det blir vattenfyllt vid landning i vattnet.
Det finns människor som dött av just det, klarat landningen men blåst upp flytvästen innan och då blivit kvar i planet då dom ej kunnat dyka ner under vattnet för att ta sig ut genom nödutgången.

Om transatlanticflygning skulle få problem så finns det ett antal öar med landningsbanor som kan ta emot stora passargerarkärror, och glidflyga kan dom göra ganska länge:tummenupp



.../Yoshi

Helt rätt! Ett litet tillägg bara. Trådskaparen vill tydligen ha fallskärmar istället för flytväst. Han vill alltså hellre hoppa ur ett plan i 500km/h och slitas sönder. Har han däremot tur så hamnar han bakom en vettskrämd passagerare som blockerar uthoppshålet, förstelnad av skräck. 200 pers dör i väntan.
 
Back
Top