Nya Firebladen provkörd!

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Klavs Lyngfeldt har provkört senaste Blejden, på Losail.

HAn verkar lyrisk över vissa prestanda (chassie och som alltid på Hondamaner: Bromsar) men sen finns ett mer svårtolkat kapitel, där han säger att den är:
"Snabb, men samtdigt snäll"

Det låter ju kalasbyxa tycker jag, men med färskt minne från senaste generationers blejdar så betyder ordet "snäll" just typiskt 10-12 hästar ner från värsta konkurrenterna.

Och vaddå? Det räcker säkert till.
Som vanligt är väl de flesta av oss dödliga mer betjänta av hanterbar effekt än zx10 a´la ursprungs-best-karaktär-effekt som väl väldigt FÅ kunde hantera.

Effekt går alltid att plocka fram dock och det är ju det positiva i kråksången, det är ju värre att bygga om ett dåligt chassie, men det skall enligt Klavs inte behövas!
Hondas projektledare, ingen mindre än mannen bakom de 2 på raken tagna guldtitlarna i superbike - Hirofumi Fukinaga - har utformat den nya blejden, och det borde borga för att det är ett gott råämne till...just det: Ytterligare vinster i Superbike!

Kasettväxellåda bort - snyft, men sägs spara vikt. Ingen använde ändå detta tydligen...
Däremot massa nya fina grajjor: Titanventiler på insug, tillsammans med 1,5 mm kortare slag och en mm större borr borgar för större varvvillighet! :tummenupp
Slirkoppling - äntligen Honda! Det har ni inte haft sedan min gamla RC17 jag ff kan sakna ibland...

DET STORA GREPPET allt som allt får ändå anses vara centraliseringen av massa, där Hirofumi-san gått mycket långt och jobbat extremt. Kolla in häcken t.ex. Det är ju bara luft!
Ingen korkad ljudämpare som bara flyttar upp och bak vikt.
Kort sagt allt har blicit kompaktare och som Klavs säger: Det är bara att peka med axlarna så är hojen där man vill ha den...

Det verkar mumma!
Vill ha!

Du fick din tidning i brevlådan du med :D
Personligen hade jag ändå sett ett klockrent chassi vilket denna verkar ha, med lika mycket hästar som värsta konkurenten.

edit, du råkar inte ha förra numret och kan scanna in artikeln om gixxern dem plocka ner efter 5000 mil?

Last edited:
Du fick din tidning i brevlådan du med :D
Personligen hade jag ändå sett ett klockrent chassi vilket denna verkar ha, med lika mycket hästar som värsta konkurenten.

edit, du råkar inte ha förra numret och kan scanna in artikeln om gixxern dem plocka ner efter 5000 mil?

Vad säger du? En Gix som de plockat ner? Det har jag bommat! :D
(hinner sällan djupläsa tidningarna numera, men denna karamell måste jag ju studera)
Jag kollar, och om så är fallet att jag har tidningen kvar (brukar ge beg.hojtidningar till unga grabbar...funkar som lagom indoktrinering! minst lika effektiv som någonsin en SMC rekryteringskampanj :))
Isf, scannar jag den på nåt sätt.

Jag har hört att den ska ha någon enklare form av antispinn likt ZX10. Är det nån som kan bekräfta det?

Säkert en fin hoj, synd bara att den ser krockad ut redan från fabrik.

/A

Samma åsikt hade jag, iaf från bilder osv...
Men dels vet jag nu varför (fuktionalitet) och sen har jag klämmit och klängt på den Live på mässan, och det såg inte så djävligt ut irl.

Men dels vet jag nu varför (fuktionalitet) och sen har jag klämmit och klängt på den Live på mässan, och det såg inte så djävligt ut irl.

Hörru, nu får du vara ärlig här va. Den ser faktiskt ok ut framifrån o vissa vinklar. Men samtidigt får man inte glömma att den ser överjävligt ful ut i andra vinklar :)

Ju mer man får höra vilket nytänkande det är med fler o fler tester så lär man säkert tänka "Den är bara gjord för en sak, o det är inte o se snygg ut! - Bättre prestanda" :gnissla

Så du menar att det är insidan som räknas? I princip håller jag med, fast inte när det yttre gör mig illamående. :)

/A

Hörru, nu får du vara ärlig här va. Den ser faktiskt ok ut framifrån o vissa vinklar. Men samtidigt får man inte glömma att den ser överjävligt ful ut i andra vinklar :)

Ju mer man får höra vilket nytänkande det är med fler o fler tester så lär man säkert tänka "Den är bara gjord för en sak, o det är inte o se snygg ut! - Bättre prestanda" :gnissla

Njaeij - jag står på mig.
MEN!
Det beror på att jag oftast upplever funktionalism som någonting vackert! :)
(Låter lite DDR jag vet... men men... ingenjören i mig skriker om teknikaliteter och inte alltid bara design...)
Lite elakt brukar jag säga om saker som ENBART ser ut: Den har drabbats av design... ;)

Ibland - som hos Italomopparna - så går design och funktion hand i hand.

Precis, har båda tidningarna hemma. Säkert blandat ihop artiklarna :)

Spamgubbe! :)
Ochjag som hade hoppats få hitta LITE meccano-porr för EN GÅNGS SKULL i Bike...
Hör du det Carle!!? ;)

Jag vänder på din begäran, och ber DIG scanna artikeln :tummenupp

Så du menar att det är insidan som räknas? I princip håller jag med, fast inte när det yttre gör mig illamående. :)

/A

Haha, ja nåt sånt, men som du säger, det får finnas gränser.

Som topplocket på MZ:as tvåtakts tvåfemti a´la 80-tal!
(helt platt!)
Men Hondan har ju ljusår kvar till att framkalla ofrivillig vommage.

Last edited:
Ochjag som hade hoppats få hitta LITE meccano-porr för EN GÅNGS SKULL i Bike...
Hör du det Carle!!? ;)

Jag antar att du läser engelska Performance Bikes? Om inte, prova den. De har betydligt mycket roligare tekniska reportage än vad Bike har, Motorrad vet jag inte eftersom jag aldrig läst den men eftersom det verkar vara samma personer som rör sig bland de svenska MC-tidningarna har jag svårt att se att den skulle vara så mycket annorlunda jämfört med de andra.

Jag antar att du läser engelska Performance Bikes? Om inte, prova den. De har betydligt mycket roligare tekniska reportage än vad Bike har, Motorrad vet jag inte eftersom jag aldrig läst den men eftersom det verkar vara samma personer som rör sig bland de svenska MC-tidningarna har jag svårt att se att den skulle vara så mycket annorlunda jämfört med de andra.

Tjena!

JOdå det gör jag från tid till annan (Mest när jag jobbar utomlands) för de har en helt annan jargon i tidnigarna, samtidigt som de är betydligt mer faktaorienterade istf allt rundsnack man ser i andra tidningar.
Så jag håller med dig helt :tummenupp

Nu har ju förvisso Bike.se börjat kopiera FastBikes och Superbike från England med "Second Opinion" osv osv... man skäms inte för sig utan kopierar helt oblygt deras koncept utan att ens översätta till svenska.
Men det är väl som med SMC, man kör nån slags anglofiering för att det "känns häftigare". De har ju sina "School, Travel...osv" för svenska knuttar då :rolleyes:
Nu har alltså Bike följt efter.
Vad kommer härnäst? Översättning av Du gamla du fria till Engelska?
:hihi Sorry, spårade ur lite där...

Inget nytt som inte andra hojmärken redan har.
Synd att designen som varit Hondas starka sida taget ett stort steg åt fel håll. Bara min åsikt.

Kan inte överhuvudtaget förstå varför någon klagar på Hondas design när det finns ZX10:an att klaga på, den ser ju ut som en korkad skelögd plastinsekt....ja eller något åt det hållet. Hondan är klart snyggare men vad som skiljer de 2 är som vanligt att Hondan har moppemotor och kawan en grym motor.

/D.

Tjena!

JOdå det gör jag från tid till annan (Mest när jag jobbar utomlands) för de har en helt annan jargon i tidnigarna, samtidigt som de är betydligt mer faktaorienterade istf allt rundsnack man ser i andra tidningar.
Så jag håller med dig helt :tummenupp

Nu har ju förvisso Bike.se börjat kopiera FastBikes och Superbike från England med "Second Opinion" osv osv... man skäms inte för sig utan kopierar helt oblygt deras koncept utan att ens översätta till svenska.
Men det är väl som med SMC, man kör nån slags anglofiering för att det "känns häftigare". De har ju sina "School, Travel...osv" för svenska knuttar då :rolleyes:
Nu har alltså Bike följt efter.
Vad kommer härnäst? Översättning av Du gamla du fria till Engelska?
:hihi Sorry, spårade ur lite där...

Jag tycker själv att det är bra att de svenska tidningarna förnyas lite, jag tycker de har varit mer eller mindre oförändrade så länge jag har läst de och lite ombyte skadar inte. Personligen måste jag dock erkänna att jag mer eller mindre slutat läsa svenska MC-tidningar eftersom de engelska redan har det jag söker efter och dessutom kan jag numera inte direkt få tag på svenska tidningar, knappt engelska faktiskt.

...och jag som trodde du själv hade köpt något nytt, när jag läste rubriken :tungan

Jo, snälla hojar är ofta snabba, just för att man kan fokusera på körningen istället för att tygla hojen. Att det inte är lika ballt som en GP500 med big bang-motor, det är väl en annan sak :)

Jag har hört att den ska ha någon enklare form av antispinn likt ZX10. Är det nån som kan bekräfta det?

Bara för att förhindra "fuck you burnouts" ? :) Ett steg i rätt riktning i alla fall. Fast vågar man lita på sånt i trafiken? Kanske är en grej för att få använda i RR-sammanhang i och med att det är standard på gatversionen (?).

Last edited:
...och jag som trodde du själv hade köpt något nytt, när jag läste rubriken :tungan

Jo, snälla hojar är ofta snabba, just för att man kan fokusera på körningen istället för att tygla hojen. Att det inte är lika ballt som en GP500 med big bang-motor, det är väl en annan sak :)

Eller GP500:orna INNAN Big bang! :P

Jo man hade kunnat tro/hoppas att jag hade köpt nåt nytt...i ordets bemärkelse ny...
Men det har jag inte.
Däremot trängs just nu 5 hojar i stallet...varav fyra är Honda!
(kan man panta in alla dem mot en ny?)

Jag tycker själv att det är bra att de svenska tidningarna förnyas lite, jag tycker de har varit mer eller mindre oförändrade så länge jag har läst de och lite ombyte skadar inte. Personligen måste jag dock erkänna att jag mer eller mindre slutat läsa svenska MC-tidningar eftersom de engelska redan har det jag söker efter och dessutom kan jag numera inte direkt få tag på svenska tidningar, knappt engelska faktiskt.

Håller med. Förnyelse är bra. Men att helt stjäla ett koncept utan att formadet efter egna preferenser... jaja, det är som du säger iaf en förändring, och dessutom positiv.
Jahaaaa... Peking... alltså Peking som i Peking! Och inte Norrköping!
Det var som :cdevil

Den är ju fulsnygg! Jag börjar bli allt mer sugen jag med...

Fulsnygg är ordet!
Man vänjer sig alltmer! :)
Snart är den snygg! :D

Last edited:
Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard