komptest 2-takt

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
hejsan jag undrar hur många bar det ska finnas vid komptest i en cross 250
förstår att det skiljer något men måste ha något att gå på.

så lite info om vad lägsta komp vs högsta vid ny bytt kolv, när bör man byta och är det med olja eller utan som är resultatet.

har letat överallt nu och kommit fram till att det ska vara minst 8-9 bar i min cross 2-takt om det ska vara redigt, max 12bar, kan någon bekräfta att det är rätt? bör man byta kolv om man har sämre än 9 bar? kom igen nu, snälla någoon som vet.

det är svårt att säga vid hur många bar man bör byta kolv.
det bästa sättet att se om man behöver byta är fortfarande att
ta isär och mäta upp å se om kolven har bruna märken längs med
sidorna då de är ett tecken på kompressionssläpp...

har letat överallt nu och kommit fram till att det ska vara minst 8-9 bar i min cross 2-takt om det ska vara redigt, max 12bar, kan någon bekräfta att det är rätt? bör man byta kolv om man har sämre än 9 bar? kom igen nu, snälla någoon som vet.

Byt bara ringarna, om inte kolven är sliten.

det är svårt att säga vid hur många bar man bör byta kolv.
det bästa sättet att se om man behöver byta är fortfarande att
ta isär och mäta upp å se om kolven har bruna märken längs med
sidorna då de är ett tecken på kompressionssläpp...

oki, ska ta en titt efter bruna märken, när jag köpte crossen sa de att kolven va ny och 30 timmars körning är inga problem, men jag litar inte på det och vill försäkra mej om att kolven är i bra skick, därför tänkte jag mej ett komptest

oki, ska ta en titt efter bruna märken, när jag köpte crossen sa de att kolven va ny och 30 timmars körning är inga problem, men jag litar inte på det och vill försäkra mej om att kolven är i bra skick, därför tänkte jag mej ett komptest

Skit i komptestet och plocka istället av cylindern för att inspektera kolven.

Skit i komptestet och plocka istället av cylindern för att inspektera kolven.

behöver jag fortfarande plocka väck å inspektera kolv om komptestet visade 12bar/ca 170psi utan olja i cylindern?

känner mej inte lika orolig att kolven inte skulle vara bytt innan köpet/ kan kolven vara dålig även med så bra resultat

i boken står det att 176psi är när allt är nytt
och ska bytas vid 114psi

en annan sak jag märkte va att den så kallade gamla kolven som jag fick till (den bytta kolven)sitter det bara 1 ring istället för 2st ringar som det sitter på den kolv i motorn, blev jag lurad tro eller kan man ha bara 1 ring ochså.
crossen går bra så det handlar bara om att övertyga mej själv att allt är bra å att säljaren var ärlig, har fler frågor :D
sitter en slang som kommer från avgasventilen, ska det spruta rök där? stor mening att täta grenröret om det flyger avgaser ur slangen, tycker hela crossen är ett avgasrör nämligen :)

2 ringar är touring :fakta

Brukar väl bara vara 1 ring på 2-t crossar? Har bara 1 ring på min. Har väl med att 2 ringar blir mer friktion och då varvar den upp segare. Dock på 4-t måste man väll ha 2? en "vanlig" ring och en olje skrap ring?

har jag rätt?

2 ringar är touring :fakta

Brukar väl bara vara 1 ring på 2-t crossar? Har bara 1 ring på min. Har väl med att 2 ringar blir mer friktion och då varvar den upp segare. Dock på 4-t måste man väll ha 2? en "vanlig" ring och en olje skrap ring?

har jag rätt?

Så här svar Dr.bike till mig iaf

När jag fråga vad det är för skillnad mellan en race kolv (1 ring) och en standard ( 2 ringar) detta gäller på min hoj vissa hojar har 1 ring som standard.

Iaf så här skrev han

Det är så att på en raser så har man endast en kolvring av den anledningen att man vill minska friktionsförlusterna.
Visst, man tappar kompet snabbare eftersom denna enda ring slits relativt sett fortare. Man förlorar alltså livslängd.
Men det skiter man i då en räser ändå tas isär var och varannan vecka, och då byter man helt enkelt ring.

På en gatmaskin vill man oftast inte meka så mycket utan man har två ringar och den undre ringen håller sig då i skydd av den övre och överlever längre.

En viss prestandaskillnad blir det, men som sagt... ska man åka med racekolv får man vara beredd att byta ring lika ofta som kalsonger...

Så här svar Dr.bike till mig iaf

När jag fråga vad det är för skillnad mellan en race kolv (1 ring) och en standard ( 2 ringar) detta gäller på min hoj vissa hojar har 1 ring som standard.

Iaf så här skrev han

åå fan, då är det inget konstigt med det.

polaren har inte en ventil slang som ryker, men det har jag:) är det normalt, och varför har dom inte dragit slangen bak, man vill ju inte ha avgaserna överallt

åå fan, då är det inget konstigt med det.

polaren har inte en ventil slang som ryker, men det har jag:) är det normalt, och varför har dom inte dragit slangen bak, man vill ju inte ha avgaserna överallt
Slangen är troligtvis avrinning til den reglerbara avgasporten, normalt skall inga mängder avgaser läcka förbi där men på en äldre cykel där porten är sliten så läcker det ofelbart. Plugga det inte!

Slangen är troligtvis avrinning til den reglerbara avgasporten, normalt skall inga mängder avgaser läcka förbi där men på en äldre cykel där porten är sliten så läcker det ofelbart. Plugga det inte!

skönt att några ge mej svar :) man är inte så kunnig inom dessa delar, jag kan säga att drar jag lite på gasen så ryker det hyfsat ur den slangen, tänkte va fan jag har ju tätat grenröret och då såg jag slangen, daxs å renovera där då eller, skadligt att köra vidare? kan tillägga att olja eller något annat kommer inte ur slangen (ser torr ut i slangen)

Varför har vissa crossar detta men inte andra?

Last edited:
skönt att några ge mej svar :) man är inte så kunnig inom dessa delar, jag kan säga att drar jag lite på gasen så ryker det hyfsat ur den slangen, tänkte va fan jag har ju tätat grenröret och då såg jag slangen, daxs å renovera där då eller, skadligt att köra vidare? kan tillägga att olja eller något annat kommer inte ur slangen

Varför har vissa crossar detta men inte andra?

Det är ekonomiskt självmord att renovera där då det innebär ny cylinder+avgasport = åtminstone 5kkr så sålänge det håller ihop gör man inget om man nu inte råkar vara satsande SM förare...

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back