Biltema batteri?

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Undrar om någon här kör med biltema batteri i sin hoj?

Original batteri är yuasa ytz-10s som har måtten 150mm x 87mm x 93mm, dom är ju tyvärr inte så billiga.
Har hittat ett biltema batteri med måtten 151mm x 87mm x 94mm..
Vad tror ni? Kan det funka?
Kostar bara 289:- och det är ett så kallat gel batteri, blir ju fan så mycket billigare att byta batteri varje säsång om det skulle vara så än att köpa nytt original och laddare!?

Jag kör med det och har inte haft några problem! Var nere i garaget och startade hojen för en liten tur igår och den startade på första försöket med full ork!!!

Har stått i 3 månader orörd!!!

Biltema fungerar utmärkt! De må hålla sämre än orginal men per krona får man _väldigt_ mycket mer.

Jag kör med det och har inte haft några problem! Var nere i garaget och startade hojen för en liten tur igår och den startade på första försöket med full ork!!!

Har stått i 3 månader orörd!!!

Låter gött.. då blir det nog ett sånt! Har ni samma Ah (ampere timmar) på era biltema som original eller är det klenare?

Flera kompsiar till mig kör med Biltemas gelbatterier i sina sporthojar och är helnöjda, de brukar hålla länge. Så länge man inte har tex en trimmad motor med hög kompression och rejsstartmotor så brukar biltemas batterier ersätta originalbatteriet utan nackdelar.

/J

Biltema fungerar utmärkt! De må hålla sämre än orginal men per krona får man _väldigt_ mycket mer.

Precis vad jag trodde :D

Flera kompsiar till mig kör med Biltemas gelbatterier i sina sporthojar och är helnöjda, de brukar hålla länge. Så länge man inte har tex en trimmad motor med hög kompression och rejsstartmotor så brukar biltemas batterier ersätta originalbatteriet utan nackdelar.

/J

Fan vad duktiga alla är på att svara, diggar det här communityt verkligen.. :tummenupp till alla!
Ni har övertygat mig :D

Last edited:
Kan bara ansluta till hyllningskören.

Biltema funkar bra för mig, en annan piratvariant funkade sämre (köpt för mer pengar på Addemoto)

Original är säkert bättre men inte värd 4 gånger pengarna, även ett original går sönder om det misshandlas...

Jag kan rekommendera ( utan att förringa Biltema ) Global batterier, de har en fabriksshop i lagret i Länna med ok priser ( dock har jag givetvis fet rabatt )

Global sitter fabriksmonterat i flera bilmärken, och det gör fan inte Biltema.

Min Ducce orkade inte veva runt många sekunder med Biltema batt, så jag vart tvungen att byta. Snurrade bra mycket bättre med Global.

Min Cadillac med åtta liters motor klarade ca: 30 minuter på startmotorn i nollgradigt utan att sacka på starten med Global batt. Den var lite svårtstartad efter vinterförvaringen.

Köpte Biltema till scootern förrförra året, dog på hösten trots C-tek laddare.

Fick köpa ett nytt förra sommarn.

Jaja Kolla fabrikspriser på Global först iaf.

Jag kan rekommendera ( utan att förringa Biltema ) Global batterier, de har en fabriksshop i lagret i Länna med ok priser ( dock har jag givetvis fet rabatt )

Global sitter fabriksmonterat i flera bilmärken, och det gör fan inte Biltema.

Min Ducce orkade inte veva runt många sekunder med Biltema batt, så jag vart tvungen att byta. Snurrade bra mycket bättre med Global.

Min Cadillac med åtta liters motor klarade ca: 30 minuter på startmotorn i nollgradigt utan att sacka på starten med Global batt. Den var lite svårtstartad efter vinterförvaringen.

Köpte Biltema till scootern förrförra året, dog på hösten trots C-tek laddare.

Fick köpa ett nytt förra sommarn.

Jaja Kolla fabrikspriser på Global först iaf.

Ok, länna ligger nära och bra till också.. ska kolla djupare innan jag handlar som sagt!

haft 2 yuasa som var helt kass

Därefter har jag kört med Biltema endast i mina och tjejens bågar.
Tycker mig märka att de inte klarar stora kraftuttag så bra men det har ändå funkat bättre än de 2 Yuasa jag hade.

Tex om hojen stått kallt länge så har Biltema känts bra klena men dem är ju så billiga att man kan köpa 3 stycken för samma pris som ett Yuasa så inget snack.

2st 750cc och 2st 600cc jappsar har jag haft Biltema i.

Global kanske man skulle testa nästa gång om priset är rätt.

Ok, länna ligger nära och bra till också.. ska kolla djupare innan jag handlar som sagt!

Därefter har jag kört med Biltema endast i mina och tjejens bågar.
Tycker mig märka att de inte klarar stora kraftuttag så bra men det har ändå funkat bättre än de 2 Yuasa jag hade.

Tex om hojen stått kallt länge så har Biltema känts bra klena men dem är ju så billiga att man kan köpa 3 stycken för samma pris som ett Yuasa så inget snack.

2st 750cc och 2st 600cc jappsar har jag haft Biltema i.

Global kanske man skulle testa nästa gång om priset är rätt.

Ringde upp till global och ett batteri till min hoj gick på 900:- ink.moms.. Vore nice med den där rabatten som det viskades om :gnissla

fyfan!!!

Ringde upp till global och ett batteri till min hoj gick på 900:- ink.moms.. Vore nice med den där rabatten som det viskades om :gnissla

Nädu Biltema FTW säger jag bara.
De är säkert sämre men i o med att de är så fruktansvärt prisvärda så tvekar jag inte en sekund.

Jag underdimensionerade rejält på min gamle gixxer 750. skulle väl vara 12amph och jag slängde i 8 eller 7. Det funkade med Biltema men det var på håret ;)

"Biltemas batteri eldade upp startreläet på min mille..."

Hur då? Strömbehovet genom startrelät borde komma från ngt efter relät.

Vad som händer vid kortslutning i batteriet? Ingen aning...

Biltemas batteri eldade upp startreläet på min mille... :gnissla
No offense, men det låter osannolikt att det skulle vara just batteriets fel...? Alla normalstora hojbatterier lämnar en hejdlös massa kortslutningsström om de får chansen.

No offense, men det låter osannolikt att det skulle vara just batteriets fel...? Alla normalstora hojbatterier lämnar en hejdlös massa kortslutningsström om de får chansen.

Egentligen tror jag det var en kombination av biltemabatteri, twin med hög komp och ett något underdimensionerat originalrelä.

Back