hur få upp ventillyftarna?

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
ja hur fan lyckas man med det?
ska ställa ventilerna på min wr 426 och har plockat bort kammarna och lyckats få upp 2 ventillyftare. tog upp dom med en liten magnet men dom andra 3 sitter som fan, testat me starkare magnet och försökt me fingrarna men får fan inte loss dom. man kan ju känna att dom kan glappa nån millimeter upp och ner när man försöker me magneten men sen är det stopp.

har ni några trix eller finns det något verktyg för detta?
/mvh erik

en liten sugpropp,sån som sitter på ett ventilslip-skaft.
kanske inget man har hemma,dessvärre.

Jag brukar göra rent med lämpligt lösningmedel och sen lyfta upp dom med en bit silvertejp.

Edit:
Riktiga skräckbilder. Tänker på den obefintliga renligheten. Kolla hur mkt grus det ligger på kanten där ventilkåpan ska ligga, resten får man föreställa sig själv.
attachment.php

Last edited:
Jag brukar göra rent med lämpligt lösningmedel och sen lyfta upp dom med en bit silvertejp.

Edit:

Riktiga skräckbilder. Tänker på den obefintliga renligheten. Kolla hur mkt grus det ligger på kanten där ventilkåpan ska ligga, resten får man föreställa sig själv.
attachment.php

Ja renlighet är a&o när man jobbar i motorer, kanske inte va dom bästa bilderna att slänga upp. :näsblod

Ska kolla mer ordentligt nästa gång jag länkar, sorry:huvet

det ligger ju lite olja kvar runt så det är kanske det som jävlas.
var köper man en sån där sugpropp då?
skurit, hmm? hojen gick ju fint innan ja rev den iaf. å det går fint å vrida lyftarna åxå å lyfta nån mm upp och ner åxå som sagt men sen vill dom inte längre.
silvertejp funkar garanterat inte för mig, då hade det funkat med magneterna åxå.
/mvh erik

bra mekhjälp men tyvärr får jag ju inte ur lyftarna lika lätt...

Last edited:
Är man försiktig kan man använda en polygrip i rätt storlek.

Kopparna är härdade så risken att du repar dem är ytterst liten. I såna fall ska du typ vara....kass. :tungan

ja vad du inte skall använda är alla fall magnet ifall du skall återanvända dom för du magniteserar lyftaren som kommer att suga åt sig små metall partiklar som aldrig förr.
annars står de flera bra tips i tråden för att få ur dom.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år