Hjullager...

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hej!

Först vill jag säga att jag hittat några trådar om hjulager men har inte hittat något som jag blivit smartare av, har även kollat på soe.se... Men här är problemet:

Det är så att jag ska byta lagren i både fram och bakhjul.
Jag vet att man ska banka med ett dorn infrån, men det är så att det inte finns någon kant som man kommer åt att banka på, har läst på soe.se att det är en distans ivägen och att man ska trycka ut den lite mot ena lagret och sedan banka ut lagret på motsatt sida. Men vette fan hur man ska banka ut när det inte finns någon kant och det är 1 mm mellan lagret och distansen.

BILD:

bild001hx0.jpg

Hur fungerar dessa om man vill få ut lagret?

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=98839
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=98841

Eller ska man köra med en glidhamare

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=117995

Och försöka köra in en sån krok mellan lagret och distansen?

Aja, tacksam för hjälp.

Last edited:
Det brukar gå o knuffa distansen lite åt sidan så man kommer åt o knacka innifrån.

Det kräver en hel del svordomar att få ut det första lagret och nånting långt och hårt och en del bändande för att komma åt den lilla kanten.. Jag tog en förlängning till ett spärrskaft, funkade utmärkt.

Tänk på att slå en gång kl 12 en gång kl 6, 3 och 9 så du inte knackar lagret snett...

Det kräver en hel del svordomar att få ut det första lagret och nånting långt och hårt och en del bändande för att komma åt den lilla kanten.. Jag tog en förlängning till ett spärrskaft, funkade utmärkt.

Tänk på att slå en gång kl 12 en gång kl 6, 3 och 9 så du inte knackar lagret snett...
Eller hårt som F.. :hihi

Allt är klart nu, trodde man skulle slå ner distansen:huvet vilket jag insåg att det aldirg skulle gå sen när ricken skrev att man kunde flytta distansen åt sidan så fixa jag allt på 2 min.

Allt är klart nu, trodde man skulle slå ner distansen:huvet vilket jag insåg att det aldirg skulle gå sen när ricken skrev att man kunde flytta distansen åt sidan så fixa jag allt på 2 min.

hade precis samma problem som dig svor som fan innan jag kom på att man kunde flytta distansen.

allt är så lätt när man vet hur man ska göra!:tuttar

Vill bara ge en påminnelse/varning för alla som tänker banka ut sina lager. Kolla så att inte lagret sitter fast med en låsring, gömd bakom nån packbox, för då får man banka väldigt mycket i onödan. Dessutom riskerar man att ta sönder hela fälgen.

Och vid montering så slå på ytterringen om du ska banka dit det, pressa är att rekomendera.

Och vid montering så slå på ytterringen om du ska banka dit det, pressa är att rekomendera.
Jag brukar slipa ner det gamla lagret nån mm så att man kan lägga det uppepå o slå ner med hjälp av det, utan att det fastnar.

För det är lätt o slinta o slå på inre ringen.

Jag brukar slipa ner det gamla lagret nån mm så att man kan lägga det uppepå o slå ner med hjälp av det, utan att det fastnar.

För det är lätt o slinta o slå på inre ringen.

Annars brukar lite rotande i vertygslådan brukar uppbringa en lämplig hylsa att använda som stöd

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år