Är Mini Cooper S en hårfrisörskebil?

Har bara kört Z3:an, inte M-Roadstern. Den ska förstås vara bättre, men har inte precis fått några fantastiska recensioner den heller.

Att BMW valde att byta namn till Z4 för den nya roadstern är ett rätt tydligt tecken. Så gör de inte vid generationsväxlingar av några andra modeller, tror de bara vill glömma Z3:an helt enkelt.
Nja, BMWs Z-modeller har ju funnits sedan Z1. Så att just Z3 skulle har varit exceptionellt värd att glömma vet jag inte om jag vill hålla med om.
CARmageddon1468.jpg


Och visst är det så att en Mini Cooper S inte är allt för manlig. Dessutom är den onödigt dyr. För inte så mycket högre nypris får du en VW Golf TSI GT Sport med en 170hk motor, eller en 200hk VW Golf GTI för 40000kr mera.
 
Nja, BMWs Z-modeller har ju funnits sedan Z1. Så att just Z3 skulle har varit exceptionellt värd att glömma vet jag inte om jag vill hålla med om.
Det som gör bytet från Z3 till Z4 lite speciellt är att det är en ren generationsväxling från ett år till ett annat, det är precis samma typ av bil fast gjord rätt den här gången. Vid sådana växlingar brukar BMW vanligtvis inte byta namn på dem, en M5 är en M5 är en M5, trots att de sett väldigt olika ut genom åren.

Vad gäller Z1 så lades den ner flera år innan Z3 kom, så att de ville ha ett nytt namn då var inte lika anmärkningsvärt (efter fem år kommer folk fortfarande ihåg att den lades ner, men den har inte hunnit bli retro än). Z8 levde ju parallellt med Z3, och med en lite annan profil, så att de hette olika var inte konstigare än att det finns en M3 och en M5.
 
Jävla drag det blev i denna tråd då!

Jag kör 3 serie touring idag, bra bil, bra chassie...men kanske lite gubbigt med kombi, vi har ju inte ens barn ju!

Civic Type R har jag haft...men den tarvar samma körteknik som min Fireblade, så det blir lite kaka på kaka.
Det FINNS ju inge skoj, som är snyggt för ca 160.000:-
Det värsta är att jag sneglar lite på Opel Astra OPC...men Opel lixom! näe...

Tips tips!!!

Här har du tips på en bil som är liten men ändå hårdrock, lite dyrare, lite bättre. (köp den innan söndag):

http://www.blocket.se/vi/14873975.htm?ca=7_s
 
Står en i garaget, med skjutrutor :D :D :D

Ett besök i Älvdalen rycker allt närmare! :)


Att Miatan blev det kan jag förstå, en snygg bil som dom glömde stoppa en riktig motor i, den attraherade ingen som kört mer än moped innan.
(trots riktigt anständiga vägegenskaper)
Beetlen den är inte tilltalande på nått sätt alls, den är ju inte ens snygg.

Naa nu är du ute på 8 famnar... Miatan är väl den mest befriande och mest "äkta" sportbil (iaf överkomlig för folket) som byggts på denna sidan 70-talet!
Den bröt en era då allt bara blev tjockare klumpigare och pompösare.
En modern Triumph Herald kan man säga!
Dvs äkta sportbil.

Sen går de ju att trimma...
 
Last edited:
Det vet jag förvisso inget om men en liten cab eller kupé med 321hk lär vara skoj.
M-varianterna, är de risiga på vägen också? Jag har svårt att tro det.

Äh, klart dom inte är risiga!

Z3 M Coupé har samma varvrekord på Nürburgring som M3 E46 nämligen 8,22.

Dessutom är den grymt rolig att köra med en bakvagn som är nästan identisk med E30 bakvagnen! :)

8:20 --- 148.32 km/h -- Porche 993 GT3, Walter Roehrl (Car magazine 10/99)
8:22 --- 147.75 km/h -- BMW M3 E46, 343 PS/1584 kg (sport auto 12/00)
8:22 --- 147.75 km/h -- BMW M Coupe, 321 PS/1445 kg (sport auto 10/98)
8:22 --- 147.75 km/h -- Mercedes-Benz C55 (sport auto07/2004)
8:22.38 147.62 km/h -- Nissan Skyline R32 GT-R (Best Motoring video "Carrera Invasion") http://youtube.com/watch?v=Ua_wcOnPkxk
8:23 --- 147.44 km/h -- Aston Martin DB7 GT, 442 PS/1833 kg (sport auto 07/03)
8:23 --- 147.44 km/h -- Porsche Boxster S, 280 PS/1426 kg (sport auto 04/06)
8:23 --- 147.44 km/h -- Porsche 996 Carrera 4, 300 PS/1466 kg (sport auto 01/02)
8:24 --- 147.14 km/h -- Audi S5, 354 PS/1718 kg (sport auto 01/08) www.supercars.net/PitLane?viewThread=y&gID=0&fID=2&tID=147974
8:24 --- 147.14 km/h -- Mercedes SLK 55 AMG, 360 PS/1566 kg (sport auto 04/05)
8:24 --- 147.14 km/h -- Subaru Impreza WRX STi (sport auto 05/04)
8:25 --- 146.85 km/h -- Audi RS4, 375 PS/1675 kg (sport auto 10/00)
8:25* -- 146.85 km/h –- 2007 BMW M5 Touring, 507 PS (*mfr.)
8:25 --- 146.85 km/h -- Corvette Callaway C12, 400 PS/1564 kg (sport auto 04/99)
8:25 --- 146.85 km/h –- Jaguar XKR, 416 PS/1775 kg (sport auto 11/06)
8:25 --- 146.85 km/h –- Maybach 57 S, 612 PS/2835 kg
8:25 --- 146.85 km/h -- Mitsubishi Carisma GT Evo VI, 300 PS/1466 kg (sport auto 11/99)
8:25 --- 146.85 km/h -- Mitsubishi Carisma GT Evo VII (sport auto 11/02)
8:25 --- 146.85 km/h –- Porsche Cayman S, 295 PS/1412 kg (sport auto 11/06)
8:25 --- 146.85 km/h –- Porsche 911 ST, Michael Eschmann, fastest car at Oldtmer Grand Prix
8:26 --- 146.56 km/h –- BMW 335i Coupé, 306 PS/1610 kg (sport auto 10/06)
8:26 --- 146.561 km/h -- Mercedes Benz SLK 32 AMG, 354 PS/1480 kg (sport auto 05/01)
8:26 --- 146.56 km/h -- Nissan 350Z, 280 PS/1526 kg (sport auto 10/03)
8:28 --- 145.98 km/h -- BMW E49 M5, 400PS/1833 kg (sport auto 03/99)
8:28 --- 145.98 km/h -- Nissan Skyline GTR, 277 PS
8:28 --- 145.98 km/h -- Porsche 993 Carrera 2, 285 PS/1452 kg (sport auto 01/98)
8:28 --- 145.98 km/h -- Porsche 993 Carrera Cabrio (sport auto 04/97)
8:28.1 - 145.98 km/h -- Nissan Skyline GTR www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/228511/
8:28.93 145.69 km/h -- Subaru Impreza WRX sedan (1992) www.subaru.com.hk/pdf/SNW0404.pdf
8:29 --- 145.69 km/h -- Audi S4 4.2 Avant, 344 PS/1826 kg (sport auto 11/03)
8:29 --- 145.69 km/h -- Mercedes Benz CLK 55 AMG, 347 PS/1593 kg (sport auto 05/00)
8:29 --- 145.69 km/h – MTM VW Golf V GTI, 272 PS/1437 kg (sport auto Tuning 07),
8:30 --- 145.41 km/h -- Maserati Coupé Cambiocorsa, 320 PS/1593 kg (sport auto 10/02)
 
håller med 2Fast4Hjo och alla andra smarta, samt riktigt manliga killar.

är man tillräckligt manlig så är det inga problem att äga en bil som inte har en Porsche 911 Turbo S-motor i sig och med riktigt snyggt feminimt yttre (som om en icke-homosexuell manlig kille föredrar manliga drag på sin bil framför feminima... yeah right)

Mini Cooper, (gamla) TT för oss med hår på bröstet (och brudar med bröst på bröstkorgen hehe)
 
Funderar lite över att köpa mig en Cooper S nu när priserna rasat, men jag börjar undra om det är en hårfrisörskebil, alltså i klass med Audi TT & BMW Z3?

Vad tycker panelen?
Om du ska välja nån av dem så fall faller min röst på TT:n, Coopern är i min åsikt, svinful....

eller, gör om gör rätt, välj en riktig mansbil ;)

En hottad Cooper S är väl inte direkt manlig, men det är ju bättre än den här iaf..
audittfag.jpg
Finns TT:n med Hardtopp? Jag har för mig jag har suttit i en sån, men jag kan ha fel... :va
 
Last edited:
TT går ICKE..fina inuti dock...
Coopern är, inser jag nu, en hårfrissebil av rang!

Nej siktet ställs på en BMW 1 serie...

Trevlig helg
 
Frisörskebil eller ej, det är en förbannat häftig bil som säkerligen är jävligt rolig att köra. Själv är jag såld på Renault 5 och min drömbil är en R5 turboII och så fort jag har ett vettigt garage så hoppas jag kunna börja bygga min värsting :D 500hk i 800kg bil med RWD och svansmotor kan bli skoj...
 
Originalet däremot!

Cooper S - Issigonis banbrytande mästerverk, en kultbil av guds nåde.
Spöade skiten ur all, överallt (bana rally osv) när det begav sig.
Precis som djungeltrumman med Carlsson på taket gjorde.
David mot goliat var påtagligt.

En sån har jag haft. En äkta, originalet, -68, röd och fin. Den hade jag och övningskörde i innan jag tog körkort. Sålde den tyvärr innan jag fick kortet. Men rolig var den, trots att den var helt upprostad i bakvagnen och drog 1 liter olja på 10 mil.
Men dagens mått var det nog inget krutpaket, vill minnas att effekten låg runt 75hkr. Kompisen hade en vanlig Cooper och den hade nog bara runt 60hästar.
Fast den vägde väl inte mycket mer än 600kg eller nåt sånt.
 
Jag har faktisk kört gamla orginalet en gång och närmare gokartkänsla kommer du inte med någon annan bil. :yoparty

Nya är lite ghey:ig men förhoppningsvis lite bekvämare. En äkta man skiter i hur frisörsaktig bilen är och har kul istället. Kjöp! :tummenupp

I garaget hemma står en gammal hundkoja med Yokohama 032:or R-däck. Mer gokartkänsla än så går nog inte att få som vägreggad bil. :)

Obekväm? Sambon och jag körde ner till Italien med kojan i somras. Dryga 500 mil utan några bekvämlighetsrelaterade problem. En riktig GT-vagn med andra ord... :hihi
 

Bifogat

  • mini2.JPG
    mini2.JPG
    45.6 KB · Visningar: 78
Min definition av frisörbil är en bil av tillverkaren avses vara "häftig" men av män anses vara "mjuk" som i vek. Finns väl ingen bil som passar bättre in på den beskrivningen än den överprisade Golfen i (överdrivet rund) form av Audi TT.

Minin är inte en frisörbil enligt mig. De som tycker det har nog inte kört en eller har problem med sin egen manlighet om de inte kan ha en liten bil.

Z3 är en frisörbil precis som Miatan, Z4 mindre så.
 
Last edited:
Min definition av frisörbil är en bil av tillverkaren avses vara "häftig" men av män anses vara "mjuk" som i vek. Finns väl ingen bil som passar bättre in på den beskrivningen än den överprisade Golfen i (överdrivet rund) form av Audi TT.

Minin är inte en frisörbil enligt mig. De som tycker det har nog inte kört en eller har problem med sin egen manlighet om de inte kan ha en liten bil.

Z3 är en frisörbil precis som Miatan, Z4 mindre så.

ORD.
och inga visor...:tummenupp
 
Nu ska jag inte gå in på manlighet, snoppstorlekar, frisörbil eller något sånt,

Jag har helt enkelt bara problem med små bilar,
de är (för mig) obekväma pga den lilla storleken,
opraktiska, fjantiga (storleken)
Ingen riktig motor i någon.

Jag gillar dom bara inte, det ser bara fjolligt ut och jag kan inte förstå hur NÅGON kan tycka dom är coola eller ens se okej ut (undantaget bmw-modeller).


Någon måste ju hålla med mig ?
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top