Dimensionera öhlinsfjädrar

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr1000rr
Är det nån som vet vad man ska ha för hårdhet på öhlinsfjädrar fram och bak om man väger 90 kg med full utrustning?

Har pratat med 3 olika öhlins servicecenters idag och ingen verkar veta.

Har skickat in en förfrågan på stötdämparexperten nu, så kör ja med uteslutningsmetoden sen. Flest lika svar kör ja på.

Hittills har svaren skiftat från 85 till 110 på bakfjäder!?!

Borde det inte va mest intressant med förarvikt MED utrustning???
Det kan ju skilja ett par kg beroende på vad man har för grejer.

:va

Har pratat med 3 olika öhlins servicecenters idag och ingen verkar veta.

Har skickat in en förfrågan på stötdämparexperten nu, så kör ja med uteslutningsmetoden sen. Flest lika svar kör ja på.

Hittills har svaren skiftat från 85 till 110 på bakfjäder!?!

Borde det inte va mest intressant med förarvikt MED utrustning???
Det kan ju skilja ett par kg beroende på vad man har för grejer.

Det finns ingen absolut sanning vad just du ska ha... beror på körstil, vilken bana etc.

De kan komma fram till vad de anser vara lämpliga fjädrar att börja testa med.

Har fått uppfattningen att dom flesta verkar tycka att hänget (belastat/obelastat) ska ligga inom vissa allmänt godtagna toleranser. Och det borde ju ge fjädrarnas hårdhet.

Sen att labba med olika oljemängd, shimsning m.m. är lite överkurs för mig än så länge. Men det borde väl inte va så svårt att berätta vad jag ska ha för fjädrar för att ligga inom gränserna för hur hänget ska va.

Eller är det en överdriven fixering vid häng?

häng o häng, vafan.

sätt på en tjockfjäder, sen blir allt bra :D

allt är bättre än orginal :D

hårdast möjliga fram helt enket, till min -04:a fanns inte hårdare än det jag köpte, tyckte den var lite för mjuk ändå men vafan.
har för mig det stod 97 på bakdämparfjädern(öhlinsdämpare), funkade helt OK

Dock var hela hojen lite "låg", för att fixa till det så vare inte så mkt annat än att byta gaffel fram o till annan dämpare bak.

Kolla med Öhlinsjocke, han vet...

//håkan

Dom där skojarna :hihi

kanske det, men jag fick då ypperlig service och grejorna funkade skitbra.. vad mer kan man begära? :D

Last edited:
Öhlins hänvisar till Motospeed, Motospeed hänvisar till sina servicecenters, de tre servicecenter jag pratat med vet inte eller hänvisar till Öhlins och Motospeed.

Har fått uppfattningen att dom flesta verkar tycka att hänget (belastat/obelastat) ska ligga inom vissa allmänt godtagna toleranser. Och det borde ju ge fjädrarnas hårdhet.
Precis. Det är först när man mätt hänget fram och bak som man vet om fjädrarna är "rätt". Ett Öhlins-center borde dock veta vilka fjädrar du ska ha för att hamna inom rätt intervall.

Öhlins hänvisar till Motospeed, Motospeed hänvisar till sina servicecenters, de tre servicecenter jag pratat med vet inte eller hänvisar till Öhlins och Motospeed :va
Har du kollat med www.motorhuset-nykoping.se ? Jörgen där kan massor om Öhlins så försök få tag på honom.

Last edited:
Har fått hjälp av stötdämparexperten nu.

:tummenupp

Fram: 8744-95
Bak: 21040-36/105

Nu har ja nått att utgå ifrån iaf.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!