G.P.T Micro Time

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
:)
Någon som kör med denna? Funkar den bra? Inte mycket funktioner men ett bra pris, som lockar en rookie :) . Finns det några andra i denna prisklass, eller är det nya på gång som inte har kommit till handlarna än?
Har sökt i forumet men inte hittat någon info.

http://www.gpt.it/microtime_english.htm

Jag har använt den där på 3st bankörningar, och den funkar bra.
Som du skriver inga finesser, men bra/billig för att få lite koll på hur man ligger till och om man utvecklas ngt.

//Niklas

Eftersom du frågar om kommande produkter så kan jag tipsa om att skicka ett mail till info@ngc-racing.se. De har tidigare berättat att det ska komma riktigt billiga laptimers till våren men jag har inte sett dem på deras sajt ännu.

Tackar för svaren!

Jag har använt den där på 3st bankörningar, och den funkar bra.
Som du skriver inga finesser, men bra/billig för att få lite koll på hur man ligger till och om man utvecklas ngt.

//Niklas

Okej! Det får bli ett mail till dom. :tummenupp

Eftersom du frågar om kommande produkter så kan jag tipsa om att skicka ett mail till info@ngc-racing.se. De har tidigare berättat att det ska komma riktigt billiga laptimers till våren men jag har inte sett dem på deras sajt ännu.

Last edited:
Lite längre fram kommer det också en GPS-laptimer från samma tillverkare.

När Tror du den framtiden inträffar? En månad? 3månader? Halvår?
Cirka pris, mellan stortån & pekfingret?
Då behöver man alltså ingen stor klumpig sak som står ivägen i depån då? :)

Där har vi redan det snyggaste och bästa - GPcrono. Men då handlar det tyvärr om andra pengar.

NanoLAP:en kommer med mottagaren (bilden ovan) och en datakabel. That's it! För åtta hundra får man inte mer. Men å andra sidan... En laptimer med möjlighet att överföra tiderna till datorn för de pengarna är sensationellt bra! Perfekt för bandagasåkare och för racers som saknar dataöverföringsmöjlighet idag.

Edit: märks det att jag gillar de nya prylarna? :D

Jag är inget proffs på detta så detta kanske är en dum fråga, men vad ska man ha för sändare till NanoLap:en?

Jag är inget proffs på detta så detta kanske är en dum fråga, men vad ska man ha för sändare till NanoLap:en?
De är AIM-kompatibla. Det finns praktiskt taget alltid en sådan ute på banorna så det är inget man kommer att sakna. Det ligger också hundratals såna ute i stugorna och skräpar, som man nog kan köpa loss för en hundring eller två begagnade.

Skälet till att det tar tre veckor är att vi väntar på att en lite apparat blir klar som gör att instrumentpanlen till Ducati 749/999/1098 även visar varvtider. det är alltså en IR-mottagare som kopplas in i instrumentpanelen och gör den till en laptimer. Hur coolt är inte det?

Lite längre fram kommer det också en GPS-laptimer från samma tillverkare.
--------------------------------------------------------------------------

:tummenupp Men hallå kanonbra, rätt pris kommer du sälja många tror jag. Finns ju som originaltillbehör men priset Ca 7000:- gör den ju stendöd. Vad kommer denna att kosta? Loggar den i minnet så man kan lagra/tanka till Pc:n även på 999.:va

Samt vad tar du för en bra sändare.

Jag misstänker att det kommer komma en som heter MiniLAP. Denna kommer väll ha display? Kommer denna ha GPS-teknik istället för vanlig sändare?

Jag misstänker att det kommer komma en som heter MiniLAP. Denna kommer väll ha display? Kommer denna ha GPS-teknik istället för vanlig sändare?
Du är duktig på att googla :)

Jepp, det stämmer. GPS-laptimern kommer att heta MiniLAP och den kommer med display. "GPS system, no IR receiver, more than 500laps for each circuit, 20 circuit in memory, automatic recognition of the place and circuit an finish line, possibility to store trajecori and velocity and see them with DANAS..." Den kommer dock att hamna i en helt annan prisklass.

Du är duktig på att googla :)

Jepp, det stämmer. GPS-laptimern kommer att heta MiniLAP och den kommer med display. "GPS system, no IR receiver, more than 500laps for each circuit, 20 circuit in memory, automatic recognition of the place and circuit an finish line, possibility to store trajecori and velocity and see them with DANAS..." Den kommer dock att hamna i en helt annan prisklass.

:tungan

Den verkar ju riktigt najs!! :tummenupp

:tungan

Den verkar ju riktigt najs!! :tummenupp
Jepp, DANAS är alltså en programvara. Innebörden i texten är att man kommer att kunna få sina spår utritade i programmet, var man bromsat, var man gasat osv. Det blir grymt!

Jepp, DANAS är alltså en programvara. Innebörden i texten är att man kommer att kunna få sina spår utritade i programmet, var man bromsat, var man gasat osv. Det blir grymt!

Detta var ju inte medräknat i budgeten men en sån måste man ju ha :)
Skoj att kunna gå igenom sin körning i detalj i depån efter kval!!

@Bingo: Vad är skillnaden mellan Dasy4 och MiniLAP förutom att den först nämnda har kanaler för externa sensorer (fjädring etc)?

Detta var ju inte medräknat i budgeten men en sån måste man ju ha :)
Skoj att kunna gå igenom sin körning i detalj i depån efter kval!!
Haha, jag känner igen det där... :D

Det är inte min sak att råda dig hur du skall använda dina pengar, men fundera ett varv till. Däck är oftast den bästa investeing man kan göra. Att lägga ut flera tusen på en laptimer som rookie istället för däck... Nja, känns inte klockers.

@Bingo: Vad är skillnaden mellan Dasy4 och MiniLAP förutom att den först nämnda har kanaler för externa sensorer (fjädring etc)?
Alltså, MiniLAP vet jag inte särskilt mycket om. Specen för den är inte klar. Men en uppenbar skillnad är att Dasy 4 även loggar saker som varv, TPS (Throttle Position Sensor, den som visar att du har för lite gaspådrag - vart tog "Seger eller döden" vägen? :7peta ), växelläge, vattentemp, fart etc. MiniLAP:en kommer nog bara att visa sådana data som går att utvinna ur GPS:en.

Last edited:
Jasså, är det så enkelt? Men då är det ju bara att vi höjer priset när du beställer så blir du snabb och glad :arsele :D
Du ska som vanligt inte tolka det jag skriver bokstavligt. Vad jag menade var att det är mängden saker på hojen som gör en rookie-förare snabb.
Det säger sig ju självt att det är omöjligt att köra under minuten på Sviestad utan fjädrings-loggning, eller hur? :D

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...