1000 k2 "trim"

kalson

dänä
Gick med
13 Nov 2007
Hoj
Gixxer1000
Hej allihopa, är sprojlans ny här och och i själva branschen så att säga! :rolleyes:

Jag har just köpt en k2a från en bekant men aldrig sett hojjen förutom på bild.. Den har slip-on, sportluft filter, TREmod och är nerdrevad 1 fram. Den har blivit ommappad för allt det dära och även för 98blyfri besin(!).

Har egentligen 2 frågor;

1. 98 och 95 oktanig bensin är det någon skillnad som man måste mappa om för egentligen?

2. En PCIII, behöver jag en sån eller sitter det en på redan och vad fan gör den egentligen, hehe? :va

Tack på förhand för svar!:)

Mvh Erik

Tjena

Svarar kanske inte på dina frågor... men om du är helt färsk på en båge så behöver du nog inte fundera på trim till en K2.

Den går rätt bra orginal :tummenupp

Svarar kanske inte på dina frågor... men om du är helt färsk på en båge så behöver du nog inte fundera på trim till en K2.

Den går rätt bra orginal :tummenupp

Hehehe en mycket bra poäng som jag själv är medveten om, det är inte så att jag tänkt trimma utan bara få en bättre uppfattning om vad som redan är kittat på den och hur det fungerar!! :)

Hehehe en mycket bra poäng som jag själv är medveten om, det är inte så att jag tänkt trimma utan bara få en bättre uppfattning om vad som redan är kittat på den och hur det fungerar!! :)

:) Du kommer säkerligen att få många bra svar här. Finns många kunniga Mc "nördar" här inne :D

Där finns en skillnad mellan 95/98 och är cykeln mappad efter 98 så kör på det. E PCIII har du troligenredan monterad om cykeln är mappad

Där finns en skillnad mellan 95/98 och är cykeln mappad efter 98 så kör på det. E PCIII har du troligenredan monterad om cykeln är mappad

Precis det var det jag hade hoppats på, kan man mappa om den på något annat sätt?

ps. FAN vad jag längtar till sommaren och min jungfrufärd!:hojsmilie

Precis det var det jag hade hoppats på, kan man mappa om den på något annat sätt?

ps. FAN vad jag längtar till sommaren och min jungfrufärd!:hojsmilie

Det beror på vad man lägger i ordet mappa. Där finns vissa begränsade möjligheter att förändra bränslemängden inbyggt i cykeln original men vanligen används PCIII för mappning.

Vill absolut inte säga emot dig boris men testade inte bike skillnaden mellan 95/98 oktan och kom fram till att i effekt så var det i stort sett ingen skillnad?

I övrigt så är det tufft/våghalsigt av dig att köpa 1000cc som första hoj! Ta det lugnt och lycka till!

I övrigt så är det tufft/våghalsigt av dig att köpa 1000cc som första hoj! Ta det lugnt och lycka till!

Jag vet, jag funderade länge och väl och läste en bunt med trådar här. Vet fortfarande inte om det blev rätt.. kanske en 600 skulle vart bättre men nu blev det som det blev + att jag kunde köpa den av en kille jag kände litegrann vilket är ett stort + för mig när jag inte kan så mycket om hojjar.. :huvet

Men tro mig, jag är lite rädd nästan, haha :( Fast det ska nog går bra, får tat lugnt i början bara... lättare sagt än gjort kanske :gnissla

Det beror på vad man lägger i ordet mappa. Där finns vissa begränsade möjligheter att förändra bränslemängden inbyggt i cykeln original men vanligen används PCIII för mappning.

Okaj! jaa lättast är ju att fråga han.. problemet var att han inte visste var en PCIII var.. och inte jag heller då haha! Får testa med Powercommander och fråga om han vet HUR den är "mappad"

TACK för snabba svar!!! :)

Vill absolut inte säga emot dig boris men testade inte bike skillnaden mellan 95/98 oktan och kom fram till att i effekt så var det i stort sett ingen skillnad?

Och vad exakt testade bike?
Låt mig gissa att klåparna gjorde en bänkning med 95 och en med 98 utan att ändra några andra parametrar. Informationsvärdet från ett sådant test är absolut noll ..... :hålihuvudet

Klarar du dig utan den långa tekniska förklaringen om varför där är en skillnad? Har man mappat in en cykel noga efter ett bränsle skall man inte byta!

Och vad exakt testade bike?
Låt mig gissa att klåparna gjorde en bänkning med 95 och en med 98 utan att ändra några andra parametrar. Informationsvärdet från ett sådant test är absolut noll ..... :hålihuvudet

Klarar du dig utan den långa tekniska förklaringen om varför där är en skillnad? Har man mappat in en cykel noga efter ett bränsle skall man inte byta!

Jepp ingen mer förklaring behövs du tappar mig ändå halvvägs:)

Förstår dock att det är viktigt om den är ordentligt mappad efter 98!

Tror att bike gjorde som du sa!

Tycker du gjorde helt rätt som börjar med en 1000-kubikare. Om du köpt en 600 så hade du antagligen tröttnat på vridet efter halva säsongen, sålt den, förlorat ett antal 1000-lappar och köpt dig en 1000-kubikare.
Man behöver ju inte gasa fullt överallt bara för du har en 1000. Ta det lugnt i början bara!

Tycker du gjorde helt rätt som börjar med en 1000-kubikare. Om du köpt en 600 så hade du antagligen tröttnat på vridet efter halva säsongen, sålt den, förlorat ett antal 1000-lappar och köpt dig en 1000-kubikare.
Man behöver ju inte gasa fullt överallt bara för du har en 1000. Ta det lugnt i början bara!

Bra! Tack, det var så jag resonerade också!!

Hehe och jag hatar också folk som inte svarar på pm!!

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år