PC och orginalsystem?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Ser någon en poäng att ändra insprutet mha en powercommander och behålla orginalsystemet.
Dvs går det optimera mer eller är skillnade så marginell att man lika gärna kan låta bli.

Hojen är en YZFR1 2004 och tänker behålla orginalsystemet pga ljudnivå krav, det handlar enbart om bankörning.

vissa säger att man ut en hel del av att mappa om med org system.

När jag tex sätter på mitt org system men behåller min mapp så går den faan så mycket bättre än om jag kopplar bort pc3 mappen...

Oftast är de för fett ställda från början och om den mappas om till en mer korrekt luft/bränsle-blandning så går den oftast bättre.

fördelen är väl även att du kan använda qshifter till pc3? den lilla effektökningen du får är nog inte värd pengarna. däermot möjligen ett jämnare register med bättre gassvar.

Väcker upp tråden igen om någon har erfarenhet med ett orginalsystem med borttagen Y cat + PC3 och om det är värt mödan och pengarna.

Ta en koll på http://www.peterverdonedesigns.com/600RRcommander.htm
Han har en hel del åsikter om en hel del...

Han visar inga kurvor Orginal vs PC3 utrustad.

Han har ett resonemang där alla orginalhojar är suboptimalt inställda för att klara utsläpp, buller och bränsle ekonomi.

Edit:Han menar på att de flesta SH är magert instälda mellan 0-20% trottelöppning, max effekten får man vid ett Air/fuel värde på 12,6.
Vidare visar han att man vinner på att mappa in PC3 an individuellt framför att använda en "customiserad" map.

Vad jag "tror" är at du kan vinna lite i mellanregistret och sannolikt kommer förbrukningen öka marginellt, men frågan om det är värt att skaffa en sån.

Tveksamt tror jag, ja kanske för att kunna använda QS.

Så frågan är om någon kan visa / dokumenterat att det ger en signifikant mera effekt ... att sen tycka att det känns så bra ger jag 50 öre för

Last edited:
Han visar inga kurvor Orginal vs PC3 utrustad.

Han har ett resonemang där alla orginalhojar är suboptimalt inställda för att klara utsläpp, buller och bränsle ekonomi.

Han menar på att de flesta SH är magert instälda mellan 0-20% trottelöppning, ett Air/fuel värde på 12,6.
Vidare visar han att man vinner på att mappa in PC3 an individuellt framför att använda en "customiserad" map.

Vad jag "tror" är at du kan vinna lite i mellanregistret och sannolikt kommer förbrukningen öka marginellt, men frågan om det är värt att skaffa en sån.

Tveksamt tror jag, ja kanske för att kunna använda QS.

Så frågan är om någon kan visa / dokumenterat att det ger en signifikant mera effekt ... att sen tycka att det känns så bra ger jag 50 öre för

När jag bänkade/justerade in min mille så pratade jag med en duktig kille som hade stor erfarenhet av pc3. Han sa att 99% av hojarna gick något snålt på låg och mellan medans i övre registret så gick de något fett från fabrik. Detta just för att klara buller och avgaskrav Sen fetar man på i övreregistret då fabrikanterna vet att många t.ex slänger p ett slipon.

På en gathoj vinner man alltså en hel del i låg och mellan och får en finare kurva utan dippar men där befinner man sig sällan när man kör bana. Dippen ligger oftast där man mäter avgasvärden och buller (ca 5-7000rpm). Likaså är katalysatorn bara aktiv i låg och mellan, på fullgas skiter ecu:n i vad lamdan säger om avgasvärdena.

Jag struntar i pc3 denna säsongen iallafall, har bara slipon på min. Tror nog att mer träning och däck ger lägre varvtider än vad en pc3 ger mig hehe.

När jag bänkade/justerade in min mille så pratade jag med en duktig kille som hade stor erfarenhet av pc3.På en gathoj vinner man alltså en hel del i låg och mellan och får en finare kurva utan dippar men där befinner man sig sällan när man kör bana. Dippen ligger oftast där man mäter avgasvärden och buller (ca 5-7000rpm). Likaså är katalysatorn bara aktiv i låg och mellan, på fullgas skiter ecu:n i vad lamdan säger om avgasvärdena.

Jag struntar i pc3 denna säsongen iallafall, har bara slipon på min. Tror nog att mer träning och däck ger lägre varvtider än vad en pc3 ger mig hehe.

OK så att mäta med lambdan borde avslöja hur snålt den går irl.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år