Kan detta vara något.

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
:Ja jag har läst tråden om nybörjare som letar hoj. Ingen positiv läsning direkt.
Alla skriver att man ska köpa en hoj man gillar sen är det bra med det. :va

Men jag uppskattar i alla fall alla goda råd man kan få. Och de flesta jag pratat med här inne är väldigt hjälpsamma och snabba på att svara på frågor.

Så nu undrar jag helt enkelt om detta kan vara något för en nybörjare.
Hur är de att äga?
Försäkring? Jag är 26 och bor i ett litet samhälle i Skåne.
Reservdelar?
Driftsäkra eller mycket meckande med dem.
Får man köra den på mellankortet

Låter billigt för att ha gått 700 mil?
Jag ska inte ha den för att ligga och gasa motorväg utan för nöjeskörning med mina vänner.
Så alla som har erfarenhet av nedan modell. Skriv vad ni tycker. Positivt och negativt. Allt är välkommet.

Alla ni andra är också välkommna att tycka till

http://www.blocket.se/vi/14887131.htm?ca=23_4_s

Tyvärr har jag inga egna erfarenheter om modellen men det låter fasiken hysteriskt vettigt! Jag har hört att det ska vara trevliga maskiner att börja med.

I brist på andra inlägg

EDIT: Om din "hoj:signatur" betyder att du kan tänka dig en nittiotalare, (som jag äger), så kan du ju få en sån i samma prisbild, dock äldre och längre körda då. Också en förträfflig nybörjarhoj, tycker jag.

/perris

Last edited:
Väldigt trevliga och gör allt. Folk verkar tycka att de blir lite tama efter ett tag i lite större utsträckning än de som köpt sig en 600 av något slag.

Måste bara säga direkt att er5an är den sämsta hojjen som finns.. Inte lättkörd nånstans, otroligt oskön och ja allt..

Köp din drömhojj istället cbr 600.. du kan hitta de äldre 91 å frammåt för runt 20 000! de är väldigt sköna att köra

tycker det verkar klokt, skulle du efter ett tag tröttna på att dina polare kör ifrån dig kan du ju byta! tror den e schysst o dra upp på slangen med oxå! tat lugnt i trafiken o använd insidan, kan knappt tro jag skrev det... :tummenupp

Tycker inte att det lät så jättebilligt. Du kan nog få en 03-04 för under 30. Dessutom lär du ledsna på den efter 500m. Kör hellre på en cbr i samma prisklass.

Morsan har en sådan hon älskar den, men är väl lätt partisk på nått sätt. Jag har provat den lite, och, mja, lättkörd är väl inte det första som dyker upp i huvet. Den är jäkligt snäll och förlåtande, och nybörjar vänlig i det avseendet att den inte bjuder på några överaskningar, och inte är allt för lätt att göra bort sig med. Däremot är tyngdpunkten fruktansvärt hög, så det blir lätt lite jobbigt när det går långsamt och det märks också i kurvorna, vilket är värför jag inte gärna kallar den lättkörd. Trött är den också, riktigt trött. Det där med dra upp den på slangen som någon nämnde är nog jävligt optimistiskt, däremot är väl inte det det första en nybörjare tänker på ändå.

Bromsarna är också redigt svampiga.

Jag skulle satsat på en lite sportigare hoj redan från början (CBR 600). Jag har aldrig kört en ER5 men den påminner mig om Honda NTV :zpy

Er5an är enligt mig en rätt undermålig hoj. Det lilla som jag har kört en sådan så har inte jag blivit imponerad direkt.
Och då pratar jag bara om ren körning, ekonomiskt är den säkert en dröm.

Morsan har en sådan hon älskar den, men är väl lätt partisk på nått sätt. Jag har provat den lite, och, mja, lättkörd är väl inte det första som dyker upp i huvet. Den är jäkligt snäll och förlåtande, och nybörjar vänlig i det avseendet att den inte bjuder på några överaskningar, och inte är allt för lätt att göra bort sig med. Däremot är tyngdpunkten fruktansvärt hög, så det blir lätt lite jobbigt när det går långsamt och det märks också i kurvorna, vilket är värför jag inte gärna kallar den lättkörd. Trött är den också, riktigt trött. Det där med dra upp den på slangen som någon nämnde är nog jävligt optimistiskt, däremot är väl inte det det första en nybörjare tänker på ändå.

Bromsarna är också redigt svampiga.

där sitter väl en koppling för bövelen! allt som har 2 hjul GÅR at köra på 1 :D

Vad säger ni om Honda hornet eller Suzuki Bandit då?????????
Det ska gå att lösa ekonomiskt också

Tjejen hade en sån hoj en säsong, och i stan är den oslagbar.
Den är liten, rapp och lättkörd. Det känns som en full tank aldrig vill ta slut.
Bensinsnål med andra ord. Skjutsa går också utmärkt. Motorn är skottsäker.
Nackdelarna som jag ser det, är att hastigheter över 140 kan kännas jobbiga i längden, eftersom kåpa saknas, och körställningen är upprätt.
Sen får du inte bli ledsen om bilar drar dig vid rödljusen.

Vad säger ni om Honda hornet eller Suzuki Bandit då?????????
Det ska gå att lösa ekonomiskt också

Hornet kan jag rekommendera:tummenupp . Jag tyckte att den var rapp, lätt att slanga med, skön körställning. Kvalitetsmässigt tror jag nog att den ligger i det övre skiktet. En nackdel(el.fördel om man så vill) är blåsten vid lite högre hastighet, går dock att hyfsa till med en ganska ful toppkåpa..

Suzuki Sv 650 är en himla trevlig hoj i ungefär samma klass som de du nämner. Den är väldigt lättkörd och billig att äga. Driftsäkerhet är nog varken bättre eller sämre än andra moderna japanare. Av en händelse råkar jag dessutom ha en som jag tänkte sälja till våren. PM:a mig om du är intresserad.

Bor du i sthlm?

Jag vet en som säljer en FZ600, sen90-tal eller tidig 20hundra för dom pengarna. Är du lite intresserad så fixar jag bilder och exakt årsmodell åt dig. Han har inte annonserat ut den ännu, utan tänker göra det till våren.

Suzuki Sv 650 är en himla trevlig hoj i ungefär samma klass som de du nämner. Den är väldigt lättkörd och billig att äga. Driftsäkerhet är nog varken bättre eller sämre än andra moderna japanare. Av en händelse råkar jag dessutom ha en som jag tänkte sälja till våren. PM:a mig om du är intresserad.

Bilder bilder bilder!!!!!!!!!!!
Och nej bor i Skåne

Köp en CBR och halvförsäkra den med Hondaförsäkring. Bäst i längden. ER5 är nice vad gäller prisbild men då får du räkna på en trafikförsäkrad. Satsa på en juste CBR eller R6, köp bra däck och ge den en service så är sommaren din för billig peng..

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard