KTM 690 Supermono Cup

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
KTM Sverige kommer att köra en "cup i cupen" för deras 690 SM, 690 Prestige samt 690 R i samband med NSA Supermonocup, se www.supermono.se.

Denna cup består av 6 tävlinghelger med 2 race per helg. Motorcyklarna skall vara standard förutom de delar som finns i KTM´s power parts katalog. Slicks/regndäck tillåtna. Mer info kommer att finnas tillgängligt på mässan.
Det kommer att vara startersättning samt prispengar och pris till totlasegraren i KTM cupen.

Hojen måste vara köpt av en aukt ÅF i norden.

Jag åkte en sådan hoj under förra året och detta är billig RR.
Mer info kommer efter mässan då jag ska försöka lägga upp dokumentet sok KTM kommer att dela ut.
 
Ett mycket vettigt alternativ, såg att du klarade dig riktigt bra även där med en 4:e plats:tummenupp
 
Frågor:

Är prestige samma som smc varianten ? Det verkar ju vara den som är lämpligast för ändamålet iom lägst vikt, eller ?

Kör ni med vanliga rr-slicks ?

Måste vara skönt att slippa tänka på krasckåpor o sånt.....

Verkar vara en rolig klass :tummenupp
 
Är prestige samma som smc varianten ? Det verkar ju vara den som är lämpligast för ändamålet iom lägst vikt, eller ?

Kör ni med vanliga rr-slicks ?

Måste vara skönt att slippa tänka på krasckåpor o sånt.....

Verkar vara en rolig klass :tummenupp

Det kommer bara vara 690 Supermoto modellerna som är tillåtna. Vi körde med vanliga slicks.

Lite mer om cupen:
Det kommer att vara prispengar:)
3000 kr till 1:an
1500 kr till 2:an
750 kr till 3:an
4:an och 5:an får ett presentkort på 500 resp 300 kr.Detta är per deltävling!
Dessutom får man startersättning på 500 kr per körd tävling!!!
Total 1:an och 2:an får en testdag med KTM´s officiella PRO Superbike team på RC8:n total 3:an får ett presentkort på KTM Power wear på 5000 kr.

Det finns ett papper att hämta på mässan, kommer att försöka länka upp det nästa vecka!

MVH
Stefan
 
Det kommer bara vara 690 Supermoto modellerna som är tillåtna. Vi körde med vanliga slicks.

Du skriver tidigare att bara original tillbehör "Power parts" är tillåtna. Vad innebär det? Vad står en ny raceklar hoj i för pengar?
 
Last edited:
Du skriver tidigare att bara original tillbehör "Power parts" är tillåtna. Vad innebär det? Vad står en ny raceklar hoj i för pengar?
I princip så får man byta som Barret säger avgas eller slip on samt bling bling.
Hojen kostar väl en 80.000 kr,den är klar att åka med som den är.
På knutstorp i våras stod den i 1:a led helt orig. Det som var gjort då var bortplockade blinkers och backspeglar samt monterat slicks:)

Finns det ett officiellt KTM PROsuperbike-team?
Enligt pappret jag har i handen, ja.
 
Last edited:
Är prestige samma som smc varianten ? Det verkar ju vara den som är lämpligast för ändamålet iom lägst vikt, eller ?

Kör ni med vanliga rr-slicks ?

Måste vara skönt att slippa tänka på krasckåpor o sånt.....

Verkar vara en rolig klass :tummenupp

Som Stefan redan svarat är INTE SMC'n en av de tillåtna modellerna. Man kan enkelt säga att det är de med den stora anknäbben. 690 Prestige av 2007 års modell är (kanske inte till 100% men jäkligt nära) samma som 2008 års 690R.

Frågan jag ställer mig är om Duke III är godkänd, den har ju mer gemensamt med ank-690'n än SMC.
 
Som Stefan redan svarat är INTE SMC'n en av de tillåtna modellerna. Man kan enkelt säga att det är de med den stora anknäbben. 690 Prestige av 2007 års modell är (kanske inte till 100% men jäkligt nära) samma som 2008 års 690R.

Frågan jag ställer mig är om Duke III är godkänd, den har ju mer gemensamt med ank-690'n än SMC.

Endast anknäbb modellen, inga andra, då blir det ju inte enhetsklass längre:)
 
Det kommer bara vara 690 Supermoto modellerna som är tillåtna. Vi körde med vanliga slicks.

Det kommer att vara prispengar:)

Dessutom får man startersättning på 500 kr per körd tävling!!!

MVH
Stefan


Vad är det för startavgift per tävling och per säsong ?

Man skulle alltså kunna köpa den här : http://www.blocket.se/vi/12382953.htm?ca=15_s , najja bromsar och oljepluggar m.m.., montera oljeuppsamlare, byta till annat luft o buller (från ktm powerparts), sätta på en nummerplatta och byta till slicks för att sen ha en tävlingsklar maskin ? Och dessutom få startbidrag från KTM ?

Where`s the catch ?

Är dom omöjliga att köra eller ? alldeles fruktansvärt obekväma eller ? omöjliga att kränga eller ? alldeles alldeles underbara.......
 
Vad är det för startavgift per tävling och per säsong ?

Man skulle alltså kunna köpa den här : http://www.blocket.se/vi/12382953.htm?ca=15_s , najja bromsar och oljepluggar m.m.., montera oljeuppsamlare, byta till annat luft o buller (från ktm powerparts), sätta på en nummerplatta och byta till slicks för att sen ha en tävlingsklar maskin ? Och dessutom få startbidrag från KTM ?

Where`s the catch ?

Är dom omöjliga att köra eller ? alldeles fruktansvärt obekväma eller ? omöjliga att kränga eller ? alldeles alldeles underbara.......

Funkar alldeles utmärkt! There is no catch. KTM vill satsa på RR, detta är ett sätt att göra det då man fick möjlighet att få vara med i befintlig serie.
 
Det kommer bara vara 690 Supermoto modellerna som är tillåtna. Vi körde med vanliga slicks.

Lite mer om cupen:
Det kommer att vara prispengar:)
3000 kr till 1:an
1500 kr till 2:an
750 kr till 3:an
4:an och 5:an får ett presentkort på 500 resp 300 kr.Detta är per deltävling!
Dessutom får man startersättning på 500 kr per körd tävling!!!
Total 1:an och 2:an får en testdag med KTM´s officiella PRO Superbike team på RC8:n total 3:an får ett presentkort på KTM Power wear på 5000 kr.

Det finns ett papper att hämta på mässan, kommer att försöka länka upp det nästa vecka!

MVH
Stefan

Är det inte lite konstigt att promota supermoto i en RR-klass? Det är ju inte ens tillåtet enligt reglementet. :va
 
Är det inte lite konstigt att promota supermoto i en RR-klass? Det är ju inte ens tillåtet enligt reglementet. :va

Hur kan det bli supermoto utan 1. Grusparti o anpassad bana 2. supermoto-hojar? Sen är det ju ingen RR-klass. Det är en enhetsklass. Dom kunde väl få köra med Ural hojar om dom så ville? :va
Nog för att dom säljs undernamnet "supermoto". Men det är ju ändå ett gatanpassat järn vi pratar om. Nog att det har fler likheter med en supermoto är en RR-racer förvisso. Men många som inte testat en supermoto på RR-bana skulle bli förvånad över hur bra man hänger med tidsmässigt. :tummenupp
 
Är det inte lite konstigt att promota supermoto i en RR-klass? Det är ju inte ens tillåtet enligt reglementet. :va

Äsch, som tur är har den inskränkta småstadsmentaliteten bara i härjat Sport Production (RIP). De vidsynda världsmedborgarna i Supermono förstår att en motorcykel per definiton är en cykel med motor och att den kan se olika ut.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top