Vintertester 2007/08.

Det jag reagerar mest på, förrutom som ni nämner att vem som helst
kan köra fort nu med all elektronik... är att Melandri verkar ha det
riktigt riktigt svårt...
och West får inte till det heller...

Känns som Melandri kommer få några sömnlösa nätter framöver..
Tradigt när man inte får till körningen
 
Frågan är ju nu, var det bara nötigt av Rossi att byta fabrikat?

Främsta anledningen till att Rossi bytte var vad jag förstod att han tappat förtroendet för Michelin. Dvs även om det fick rätt på däcken i sig så skulle Rossi inte kunna utnyttja dem fullt ut.
 
Dagens tester är avslutade:

1. Hayden (Honda-Repsol) 2.00.326 al 25° (77 giri)
2. Stoner (Ducati-Marlboro) 2.00.660 al 6° (27)
3. Lorenzo (Yamaha-Fiat) 2.00.766 al 63° (63)
4. Edwards (Yamaha-Tech 3) 2.01.179 al 12° (34)
5. Hopkins (Kawasaki) 2.01.198 al 15° (42)
6. Rossi (Yamaha-Fiat) 2.01.425 al 46° (48)
7. Dovizioso (Honda-Scot) 2.01.447 al 50° (51)
8. Toseland (Yamaha-Tech 3) 2.01.745 al 39° (45)

Man (jag) blir ju onekligen djupt imponerad av "Rookisarna". Ska blir väldigt spännande att se hur det går för dom!
 
Det jag reagerar mest på, förrutom som ni nämner att vem som helst
kan köra fort nu med all elektronik... är att Melandri verkar ha det
riktigt riktigt svårt...

Känns som Melandri kommer få några sömnlösa nätter framöver..
Tradigt när man inte får till körningen
Han är kanske fullt frisk? Killen verkar gasa hårdast när han är sönder och går på droger :näsblod
 
Ja det är ju testsäsong. Du behöver inte vara orolig, när säongen startar är han mid-pack igen....

Eller som motogpnews så fint sa det
"With the pressures of having to make up factory-spec excuses for his poor performances now gone the Texan Windbag visually appeared more relaxed and confident." :D
:rofl
Motogpnews är bäst. :D
 
Hur länge kommer det dröja tills 125 och 250 har högre status än MotoGP när det blir legio att en rookie har lika stora chanser att vinna som en flerfaldig världsmästare?
Är det inte vinklat/förenklat? Lorenzo är inte vem som helst, Rossi har inte varit världsmästare på ett par år nu, Vale kör på nya däck/dimensioner och vurpade. Men framförallt så är det bara försäsongtest, ingen bra värdemätning. Vet inte vad de testat.

Men som svar på din fråga så tror jag inte att en klass får högre status för att det är "de gamla vanliga goa gubbarna" som vinner - så aldrig.
 
Hur länge kommer det dröja tills 125 och 250 har högre status än MotoGP när det blir legio att en rookie har lika stora chanser att vinna som en flerfaldig världsmästare?
Det är ungefär lika troligt som att STCC blir större än F1...

I vår är det 10 år sedan en viss "rookie-förare" vann det första MotoGP-racet han körde. Det sänkte inte klassens status, snarare tvärtom.
 
Rossis racesimulation.
1. - 2.03.485
2. - 2.02.290
3. - 2.02.201
4. - 2.02.741
5. - 2.02.073
6. - 2.02.219
7. - 2.01.879
8. - 2.01.852
9. - 2.02.241
10. - 2.02.239
11. - 2.02.524
12. - 2.02.128
13. - 2.02.165
14. - 2.02.276
15. - 2.38.814
16. - 2.03.473
17. - 2.02.064
18. - 2.02.172
19. - 2.02.469
20. - 2.04.038
21. - 2.02.112

Stoners tider från det längsta passet han körde.
1. - 2.01.940
2. - 2.01.865
3. - 2.01.584
4. - 2.01.910
5. - 2.01.693
6. - 2.13.140
7. - 2.01.570
8. - 2.01.510
 
Men framförallt så är det bara försäsongtest, ingen bra värdemätning. Vet inte vad de testat.

Precis, detta är inte någon bra värdemätare. Man bör nog inte dra slutsatser som "Rossi gjorde fel som bytte däck" eller liknande på ett tidigt test, på en bana, med mycket nytt maskinmaterial att testa ut osv osv. Men visst kan man se vissa mönster, som att Toseland är med i matchen, Lorenzo kör jättebra, Melandri har det svårt på Duccen mm.
 
Precis, detta är inte någon bra värdemätare. Man bör nog inte dra slutsatser som "Rossi gjorde fel som bytte däck" eller liknande på ett tidigt test, på en bana, med mycket nytt maskinmaterial att testa ut osv osv. Men visst kan man se vissa mönster, som att Toseland är med i matchen, Lorenzo kör jättebra, Melandri har det svårt på Duccen mm.
Samt att Edwards sin vana trogen är snabb på testerna och snackar mycket. :)
 
I vår är det 10 år sedan en viss "rookie-förare" vann det första MotoGP-racet han körde.

Det är inte alls ovanligt att rookies är med väldigt bra i början, för att sedan gå på nån nit och ta ett steg tillbaks. Iofs så är det mindre så nuförtiden med all elektronik, de blir inte bitna på samma sätt längre.
 
Det är inte alls ovanligt att rookies är med väldigt bra i början, för att sedan gå på nån nit och ta ett steg tillbaks. Iofs så är det mindre så nuförtiden med all elektronik, de blir inte bitna på samma sätt längre.
Visst, men han är ju ett bra exempel på att en rookies framfart sällan är något negativt för någon klass i någon motorsport.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top