Sökfunktionen stinker på SH!

• Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date
Skit i sökfunktion, hellre en snabb sida än seg. Och det kan ju vara kul att kolla igenom många sidor efter det men söker, man kanske hittar något annat kul när man ändå håller på med det... Men har man SH som andra hem kanske det är viktigt att hitta det man vill i en exakt sökning :pannkyss

Ska se om det går att byta ut forumets sökmotor.
Jag kan självklart lägga till en egen som verkligen söker igenom alla inlägg, men jag tror inte ni förstår hur nertyngd sajten kommer bli.
Bristande sökfunktion eller stillastående sajt?
Men är det verkligen så?
Om MySQL-tabellerna har rätt index brukar det gå snabbt att söka igenom dem. Sen beror det förstås på hur många fält som ska indexeras osv, jag har ingen koll på hur databasen för vBulletin är uppbyggd men det finns ju större forum än detta där ute där man kan söka enkelt och snabbt.

tja när ämnet ändå e på tal så tycker jag att hela SH flyter som en tunna sirap, kan va den segaste i hela stora världen... eller e det bara jag?
Har du provat att stänga av ditt antivirusprogram (om du har något alltså)?
Jag har Norton och det gillar inte alls SH, stänger jag av det så flyter allt som vanligt :)

Last edited:
Men är det verkligen så?
Om MySQL-tabellerna har rätt index brukar det gå snabbt att söka igenom dem. Sen beror det förstås på hur många fält som ska indexeras osv, jag har ingen koll på hur databasen för vBulletin är uppbyggd men det finns ju större forum än detta där ute där man kan söka enkelt och snabbt.

Jag har Norton och det gillar inte alls SH, stänger jag av det så flyter allt som vanligt :)
Om sajten ska söka igenom över 3 miljoner inlägg 10-20 gånger per minutet och peaka vid vissa timslag så kommer det bli en flaskhals av information som inte kommer fram.

När sajten redan ibland kan gå segt så vill jag absolut inte förvärra sakerna med en dödarsökfunktion.

Jag kan självklart lägga till en egen som verkligen söker igenom alla inlägg, men jag tror inte ni förstår hur nertyngd sajten kommer bli.

Ska det inte gåras något åt sökfunktionen får man se till att göra all matnyttig information som skrivits tillgänglig på annat sätt. Inte med stickys utan tex satsa STENHÅRT på wiki.

Kategorisera upp allting, uppdatera wikin allt efterstom ny matnyttig info träder fram via vedebörande forum. Sätta dit fler moderatorer som uppdaterar wikin. Förstår du vad jag menar? :va

Ena alternativet tar väldigt mkt engagemang och tid - med fördelen att det blir väldigt lätt att bläddra när wikin blivit någorlunda fylld med info.
Det andra bättre hårdvara - Dyrare.

:)

Tänkte på en sak härom dagen när jag va ute o sökte i mekforumet.

Om man kunde göra en möjlighet att lägga till t.ex Märke, Modell, fordonstyp etc, när man skriver i det forumet. ( i andra forum också för den delen)

Då behöver det inte tynga ner sajten när näste man söker på just sin hoj "ala hojtorget typ", då sökmotorn enbart behöver gå igenom ett litet register. Tyvärr hjälper ju inte detta för all information som redan finns där, men i framtiden så kommer det ju att hjälpa till en hel del.. :)

//Daneel

Ja! Sökfunktionen fungerar riktigt dåligt! En väl fungerande sökfunktion gör nog att folk skulle använda den istället för att fråga samma frågor i trådar hela tiden.

Wiki borde absolut byggas ut, många frågetrådar handlar ju om vilken olja, vilket drev och hur mycket...vad som passar.... osv

Så tycker jag!

Om sajten ska söka igenom över 3 miljoner inlägg 10-20 gånger per minutet och peaka vid vissa timslag så kommer det bli en flaskhals av information som inte kommer fram.

När sajten redan ibland kan gå segt så vill jag absolut inte förvärra sakerna med en dödarsökfunktion.
jag har funderat flera gånger på detta och går det inte att ställa upp en extra burk på en halvsnabb lina som är en spegel av mysql databasen och man får sökresultaten från den? och att sedan sökresultaten är länkade tillbaka till sh sidan?

kostar pengar givetvis men en server i dag är nog inte allt för dyr.
sen måste man säkert gör lite hemmasnickrade script för att allt ska funka. vet dock inte specefikationerna för burken databsen ligger på nu. hör av dig om du har nån fråga angående min tanke men det handlar om tid och pengar... kanske värt det i bland?

Men är det verkligen så?

ej kör inte norton, vet att det finns andra i min omgivning som säger samma sak!? men men, e ju ändå på sidan varje dag så det inte va så farligt! :gnissla

Är det verkligen alternativen?

Kan inte servern speglas, och sedan låter man all sökning ske på spegeln och servern i sig blir opåverkad av sökbelastning?

Är din server RAID:ad? Vilken typ? 5?

Nu har jag sökt runt på några VBulletin-siter och kan konstatera att SH inte är särskilt långsamt! Jag sökte på spackel, kanter och olja som inlägg i hela forumet och fick ungefär samma antal svar och lika långa svarstider. Ett forum har en egen Google-server för snabbsök (den är SNABB) och den "vanliga" sökfunktionen som avancerad sökning så där använde jag avancerad.

Söktider på 0.69 sek är väl inget att klaga på?

För om all viktig, nyttig och beständig info hela tiden faller ur av olika orsaker (serverhaverier utan backup, dålig sökfunktion utan booleaner och jokrar, dålig disciplin på moderatorer liksom forumbesökare, osv) så blir det här bara ett platt tomt tjatterforum som fylls av fylletrådar och blaj.

Fylleblajspamskittrådar är ju bevisligen vad folk vill ha, ingen annanstans på nätet spenderar hojåkare så mycket tid. Vilket genererar stålar åt Svidi - dvs han lär inte ha något intresse av att straighta upp det.

Nu har jag sökt runt på några VBulletin-siter och kan konstatera att SH inte är särskilt långsamt! Jag sökte på spackel, kanter och olja som inlägg i hela forumet och fick ungefär samma antal svar och lika långa svarstider. Ett forum har en egen Google-server för snabbsök (den är SNABB) och den "vanliga" sökfunktionen som avancerad sökning så där använde jag avancerad.

Söktider på 0.69 sek är väl inget att klaga på?
Det är inte riktigt tiden det klagas på just nu utan det är att sökresultatet inte relaterar så väl till den faktiska tråden eller inlägget. Detta har ju tyvärr mycket oxå och göra med den mängd spam som kommer in. Råkar någon skriva "korv" i en tråd som handlar om "spikar" så ja då få man ett udda sökresultat...

Fylleblajspamskittrådar är ju bevisligen vad folk vill ha, ingen annanstans på nätet spenderar hojåkare så mycket tid. Vilket genererar stålar åt Svidi - dvs han lär inte ha något intresse av att straighta upp det.
Men snälla är du störd eller.

Last edited:
För min del får du gärna ta bort sökfunktionen helt om SH blir snabbare.

Det skulle dessutom spara in dryga kommentarer om att man måste "söööka" först. :)

Den sökfunktion som är nu måste vara kvar då den fungerar i samband med "visa nya inlägg" med m.fl funktioner.

Om den ska ersättas ska den ersättas med en komplett ny sökmotor. Men det kommer inte ske såvida jag inte är säker på att ersättaren verkligen är bra.

eehhh :va du ska bara veta vilket slit det är att hålla i ordning all denna skapelse,

tycker inte sh är slö, funkar 95% för mej med 100mb
men sök funktionen är lite jobbig, satt 1 timme i går å letade bland alla mina sök resultat, :) bättre än inget

eehhh :va du ska bara veta vilket slit det är att hålla i ordning all denna skapelse,

tycker inte sh är slö, funkar 95% för mej med 100mb
men sök funktionen är lite jobbig, satt 1 timme i går å letade bland alla mina sök resultat, :) bättre än inget

Du det är inte linan det hänger på, verkar som när medlemsantalet överstiger nått visst tröskelvärde så går det grötsegt bara. Släpar som bara den när man navigerar runt. Har surfat SH frekvent i några år nu och det har mer eller mindre varit likadant hela tiden.

Strippa ner sajten till ett minumum av fancy shit och funktioner, bara den blir mer surfbar. Det handlar ju trots allt om att kunna ta sig runt. Folk idag är otåliga. :)

När Swedie tog bort dom olika spammtrådarna för några månader sen har SH gått lika fort som övriga sajter. De tackar vi Swedie för! :yoparty

Men jag kan hålla me om att sökfunktionen här Sucks (med stort S) jag hittar inget vettigt när jag söker. Och jag hittar aldrig de jag vill via google. :huvet

Kan du inte använda dig av googles sökfunktion? Alltså, man trycker sök som vanligt och skriver in som vanligt. Bara det att det är google som söker istället.

Lite rörigt men du fattar säkert.

Skit i sökfunktion, hellre en snabb sida än seg. Och det kan ju vara kul att kolla igenom många sidor efter det men söker, man kanske hittar något annat kul när man ändå håller på med det... Men har man SH som andra hem kanske det är viktigt att hitta det man vill i en exakt sökning :pannkyss

Det är kanske just att man INTE har SH som sitt andra hem och därför vill hitta det man söker omedelbums.

Tycker f.ö. det är bra av Swedie att ta åt sig konstruktiv kritik för att förbättra sidan. En eloge.:tummenupp

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!