Vad behövs för att bygga om KTM 640 till 625?

Sensonic

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Alingsås
Hoj
Gixxer 600
Vad är det som skiljer en 640 mot en 625 motor?

Vad behöver man byta för att bygga om en 640 motor till samma spec /effekt som en 625??

En fråga till. Enligt Ktm har 640 mer effekt från fabrik! Det måste bero på att 625 och 660 är strypta el? För 640n är väll slöast ute på gatan??

mvh

HP
 
Det är väl i stort sett förgasare och ljuddämpare(och den byter ju alla ut ändå)som skiljer.Varför inte köpa en 625 direkt?Keihin FCR är dyra.
 
Känns ganska bortkastat då det är som Busaberg säger förgasare & system!
Däremot är 9l tanken skönare jämfört med 640 12l tank är.

Jupp 625/60 är strypta direkt därför oftast billigare i försäkring än 640/Duke.
 
Det är väl i stort sett förgasare och ljuddämpare(och den byter ju alla ut ändå)som skiljer.Varför inte köpa en 625 direkt?Keihin FCR är dyra.

Okej . Jo men det finns få vettiga 625or till salu just nu, dock en hel del 640.
625 an ligger ofta 8-10 k dyrare än 640 för samma årsmod och mil.
 
Polaren har sveriges billigaste 640 till salu. -99 med drygt 1200 mil. Pma om intresse finns. Ligger även på annons på blocket och här. Nu snackar vi BILLIg hoj!
 
Vad krävs för att bygga om en 640 motor till en 660 ( ej externa oljan och startmotorn).

Detta för att man vill ha lite mer fjong i motorn :)
 
samma som att bygga om till en 625 + att du måste borra upp till 654cc

Bara borra ?

Hur är det . kam. vevaxel, vevstake, förgasare, extra oljesprut under kolven etc ????
 
Min 625-06 har stålbakram, tror även att sista modellerna av 660 har det med. Dom modellerna är reggade för 1 passagerare.

I mitt reggbevis står det följande:

"S.1 Antal sittplatser inkl förarplats: 1"

Jag har heller inga fotpinnar bak ? Nån som har en bra förklaring?

Är de så att man får skjussa på 660 -06 men inte -05?:va
 
I mitt reggbevis står det följande:

"S.1 Antal sittplatser inkl förarplats: 1"

Jag har heller inga fotpinnar bak ? Nån som har en bra förklaring?

Är de så att man får skjussa på 660 -06 men inte -05?:va

Polaren har en 625 -05, utan fotpinnar, får lov att skjutsa på den.
 
Det skiljer både i borr(1mm)och slag(2mm)mellan 625 och 660.Knappast värt pengarna det kostar att bygga om för 29cc extra.


He he slaget var den där osäkra 00,01%

Vad krävs för att bygga om en 640 motor till en 660 ( ej externa oljan och startmotorn).

Detta för att man vill ha lite mer fjong i motorn :)

Billigaste är nog att sätta i annan kam samt porta!

Om de gäller Duke för din del så är Nickeluring som kan lite om det där!
 
Last edited:
Nu har jag inte läst hela tråden men varför ska man bygga om. Är det något speciellt du fastnat för på 640?
 
Var hittar man en billig begagnad topp som man kan porta ?

Jag vill ha 2-takts karaktär, men den skall ända funka att köra lungt under 3000 varv.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top