BTB
Ny medlem
Hann köra drygt 1600 mil och några bankörningar med K6 så den lärde jag känna rätt bra utifrån mitt sätt att använda den. Som sagt i huvudsak gatkörning i högt tempo, med några banbesök per år. K7án hann jag bara köra drygt 200mil och en bandag innan säsongen var slut. Börjar väl med motorn som är den främsta orsaken till valet av Suckan framför Rettan.
Mallanregistret är märkbart klenare på K7 än K6 men i gengäld skjuter den på bättre efter 10000rpm.Insprutningen är snäppet bättre, mindre av/på känsla. Effektutvecklingen skulle jag villa beskriva som ett mellanting av R1-07 och Gixxer1000 K5/k6. Jag ersatte touringblåsen och katen med en Yoshipipa som skrämde liv i mellanregistret men fortfarande inte lika brutalt som K6án. Kanske läge för en PC o bänkning? Lite som skillnaden mellan första generationen ZX10 och andra, hardcoren har försvunnit lite men den känns mer avstämd/balanserad och mer lättkörd/förlåtande. Lådan är som vanligt på Suckan klockren, och slirkopplingen funkar klanderfritt.
Tycker det är sämre initialbett i bromsarna, men dom räcker långt för mig. Jag som är 186cm sitter klart bättre på K7án, närmare styret med mindre häng och mycket trevligare utrymme för benen. Fick ont i knäna av K6án efter längre turer. Ok kan ju bero på att jag är 40+.Fjädringen känns mjukare,sväljer dåliga vägar bättre men känns lite svajig i bakänden vid ingång av kurvorna. Ändrade lite efter tips på inställningar och den blev klart bättre och lite styvare.
Efter att ha kört alla generationerna Gixxer 1000 var jag suget på något annat. Hondan gick bort P.g.a avsaknad av brutaleffekt, Kawan satt jag inte bra på så det var dessa kvar. Som en parantes testade jag 1098 men som gammal radfyreknarkare var det inte alls min grej, hade stora förväntningar men blev besviken. Rettan föll helt på det klart sämre mellanregistret som är gott att ha vid gatkörning, men hade det varit tal om i huvudsak bankörning så vet ifan om jag inte valt den, då den kändes lite rejsigare i sittställning och chassiet. Lådan var i.o.f lite grötigare på Rettan men det är ju en vanesak precis som effektutvecklingen. 2 grymma hojar med lite olika karaktär som nog ingen lär bli besviken på, oberoende av val. Hade jag gått på utseendet hade det blivit 1)1098,2)R1 och 3) Suckan, men på känslan när man har dom mellan bena blir det tvärtom. Fan va långt det blev, kort sagt: gata Suckan bana Rettan om jag fick välja.
Tack för ett utförligt svar
Jag har aldrig kört en liters Suzuki ännu men det skall bli roligt att prova när tillfället dyker upp. Är mest spänd på det fina mellanregistret alla snackar om. Att man sedan sällan ligger där och fiser är en annan sak
/D.
Insprutningen är snäppet bättre, mindre av/på känsla. Effektutvecklingen skulle jag villa beskriva som ett mellanting av R1-07 och Gixxer1000 K5/k6. Jag ersatte touringblåsen och katen med en Yoshipipa som skrämde liv i mellanregistret men fortfarande inte lika brutalt som K6án. Kanske läge för en PC o bänkning? Lite som skillnaden mellan första generationen ZX10 och andra, hardcoren har försvunnit lite men den känns mer avstämd/balanserad och mer lättkörd/förlåtande. Lådan är som vanligt på Suckan klockren, och slirkopplingen funkar klanderfritt.
i erat förhållande
Tycker cbr:en är lite snyggare i modellen men enligt vad jag hört och läst så ska skillnaden vara ganska påtaglig då det gäller motorn och prestandan till Gixxern:s fördel, eller? Andra för och nackdelar dessa modeller emellan uppskattas