Renovera eller inte? LC4.

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
KTM 660 -04.

Motorn står på bänken i garaget då hela övriga hojen varigt nerplockad för lite lack osv.

Motorn har gått ca 1200 mil, och jag hörde inga missljud osv när den plockades av ramen. Men nu när motorn redan är avlyft känns det som det kanske är läge att renovera med nya ramlager osv.

Frågan är väl mest vid vilka intervaller sånt här ska bytas, eller är det bara att smacka i motorn igen och köra vidare? Hör ju knappt om nån som renoverar sina LC4 så dom kanske inte behöver det på dom miltalen?

Nån som har fakta gällande sådana intervaller på Lc4orna?

Många på blocket osv har ju gått runt 1000-1400 mil och där nämns inga renoveringar, men hur många mil till pallar motorn efter det.

Ähh,känns ju onödigt om det inte behövs? Men om det skulle hjälpa dig att sova på natten så kör på.

Ähh,känns ju onödigt om det inte behövs? Men om det skulle hjälpa dig att sova på natten så kör på.

:D :D

Skulle ju faktiskt i vilket fall vara gött att veta när det är tid för renovering på den, är det på 1500 mil liksom kan man likabra göra det nu.

:D :D

Skulle ju faktiskt i vilket fall vara gött att veta när det är tid för renovering på den, är det på 1500 mil liksom kan man likabra göra det nu.
På min var det motorklyvning vid 650 mil,men vissa verkar gå hur långt som helst.Kör på på tills det börjar skramla(ännu mer)i motorn.

Har du inga missljud eller mistänker något så finns det igen mening (om man nu inte gillar att riva och byta saker)

Jag rev Duken vid 1300 mil och den var som ny inuti.

På min var det motorklyvning vid 650 mil,men vissa verkar gå hur långt som helst.Kör på på tills det börjar skramla(ännu mer)i motorn.

Vad hände som gjorde att du fick riva?

Varför inte riva och kolla?

Känns ju lite onödigt att lägga ner jobbet (Och pengarna) om det inte i dom flesta fall behövs för just den motorn.

Har du inga missljud eller mistänker något så finns det igen mening (om man nu inte gillar att riva och byta saker)

Jag rev Duken vid 1300 mil och den var som ny inuti.

Blir nog att vänta. Att lyfta ut motorn tar ju inte långt tid och rullar dom flesta lc4 längre än så problemfritt så känns det ju onödigt att riva.

Verkar ju inte finnas nått direkt fast miltal för dessa motorer där man ska se över kolv/lager vad jag hittat nu när jag sökt lite.

Framför allt - bilder på modifieringarna!!!! :tummenupp

Håll koll på "Bilder på våra supermotarder!" tråden. Kommer nog upp bilder på hojen där snart.

Här är en kille som renoverar sin LC4 & den har gått hååååårt samt långt.
Så i ditt fall nja skulle vänta till slutet på denna säsong under förutsättning att din hoj har skötts därefter!
http://forum.soe.se/showthread.php?t=33361

Så tänker nog dom flesta, att det går att köra EN sesong max till. Då är frågan om det inte likabra är läge att göra renoveringen nu. Får se hur jag gör med motorn, var mest bara ute efter att hitta rekomenderade intervaller på lagerbyte.

Last edited:
Hans anledning var bara att det hade lossnat en bit av förgasaren som sedan flugit in i motorn.

Jag skulle passa på att byta lite lager i motorn om den ändå är ur och kolla kamkedja och slitage på koppling, kolvringar m.m. Då har man igen det i många bekymmersfria (?) mil efter det, istället för att kanske tvingas reparera skador som uppstår mitt i vanliga hojsäsongen.

Min maskin ska isär nu när verkstan äntligen tömts på diverse möbler och skit som stått där :) Har gått ca 750 mil (fast de senaste 100 i trimmat utförande och enbart på bana). Finns misstanke om att något börjat ge med sig med tanke på svagt missljud och några lite större flisor än vanligt på magneten.

Laga ALDRIG prylar som är funkar :tummenupp

Slitdelar skall dock bytas, om motorn går bra och inte låter illa så meka bara ihop den och kör.

Ras och liknande brukar inte komma helt överraskande....:va

Det enda jag skulle ta mig en titt på var:tummenupp ge 1200 mil är rullagren på lyftarna besikta dom minutiöst efter glapp om minsta misstanke om glapp så byt,, tror dom nästan är gratsi

det är inte lönt att renovera
den fick gå lungt o är välservad
aldrig wheelad med

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back