Sökfunktionen stinker på SH!

• Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date

Smagatusk

Guest
Som rubriken. Kan lika bra sitta och gå igenom alla trådar manuellt.

Seså. FIXA!

Tror mer på handhavandefel... Dock stör det en del att man måste hitta det exakta ordet och att varianter inte kommer upp!

Är mer eller mindre aktiv på många forum men inget har så dålig sökfunktion som SH. Att gå via google, ska det verkligen vara nödvändigt?

Har sett att vissa sidor använder sig av Googles sökfunktion när man söker på sidan.

Kanske kunde vara något?

Edit: Kostar säkert?

Har sett att vissa sidor använder sig av Googles sökfunktion när man söker på sidan.

Kanske kunde vara något?

Edit: Kostar säkert?
Problemet med google-sökning är att man inte kan söka i t.ex. vissa forum.
Sökmotorn är väl orginal i vbulletin så den borde fungera precis lika bra som andra sökmotorer som kör samma forum.

Att sökfunktionen suger är inget nytt.....har varit så kass genom alla version av SH, som en annan tidigare sa, vbulletin problem?

tja när ämnet ändå e på tal så tycker jag att hela SH flyter som en tunna sirap, kan va den segaste i hela stora världen... eller e det bara jag?

jag tycker allt fungerar tillräckligt bra för at användas och jag väljer själv att sitta här :) gillar man inte denna sökfuntion (som jag oftast inte hittar det jag letar efter på) går jag på googles och söker och hittar oftast precis vad jag är ute efter, men hittar swedie en lösning är det väll en bonus? :) inte precis ett helt progrmmeringslag som jobbar med den här sidan och har en budget på några miljoner... vad jag vet?

Håller med om att sökfunktionen är kass.
JAg brukar annars vara rätt lurig på att söka.
JAg klagade häromdan när jag inte hittade igen en egen tråd som jag skapat! :D
Tänka sig, jag sökte på:

- Forum
- Rubrik
- Mitt nick
- Innehåll
- På min profil, skapade trådar.

Inget funkade.

@trådskaparen: Är detta verkligen inte en fråga för:
http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?f=18
Knappast mc-relaterat-forumet iaf?

Tänka sig, jag sökte på:

- Forum
- Rubrik
- Mitt nick
- Innehåll

Inget funkade.

Vad var det för tråd du letade efter?
Jag hittade alla dom här när jag sökte på dig
http://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=6780974

Vad var det för tråd du letade efter?
Jag hittade alla dom här när jag sökte på dig
http://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=6780974

Präxis den luntan fick jag upp oxå :tummenupp
Dock saknas den tråden jag sökte.
(Som jag sa)
Den ligger i Överflödiga diskussioner och inga trådar i det forumet tycks ingå i sökresultatet.

Inte ens om jag söker i just DET forumet hittades tråden.
Duckie hittade den senare emellertid, och senare var den gamla och den nya ihopslagna.
Av dig kanske? ;)

Let's dance heter tråden iaf.

Präxis den luntan fick jag upp oxå :tummenupp
Dock saknas den tråden jag sökte.
(Som jag sa)
Den ligger i Överflödiga diskussioner och inga trådar i det forumet tycks ingå i sökresultatet.

Inte ens om jag söker i just DET forumet hittades tråden.
Duckie hittade den senare emellertid, och senare var den gamla och den nya ihopslagna.
Av dig kanske? ;)

Let's dance heter tråden iaf.

Det har som sagt aldrig gått att söka i OT-forumet. Bara att stå ut med :)

Tänka sig, jag sökte på:

- Forum
- Rubrik
- Mitt nick
- Innehåll

Inget funkade.

Skiter i vilket. Här får man bäst gehör. Ändamålet helgar medlen men jag håller med om att jag är OT från inlägg ett. Sorry.

Det har som sagt aldrig gått att söka i OT-forumet. Bara att stå ut med :)
Provade att söka på tämligen vanliga trådar i Mcforumet också. Funkade fan inte heller....

Last edited:
En fungerande sökfunktion är enligt mig en grundsten för ett fungerande forum.

Mentaliteten "skapa tråd först, söka sen" är för vanlig och detta forum som faktiskt har otroligt mycket information och kunskap som man inte kommer åt pga sökfunktionen. Att använda google är en nödlösning som jag tom tror Swedie är glad över då servern inte behöver belastas med lika många sökningar, men det är ingen ursäkt!

En annan mentalitet är att folk skriver milslånga trådar fyllda med spam om vartannat med endas en viss del mc-relaterad information. Denna information går delvis förlorad pga en ej fungerande sökfunktion. (ett exempel är modellspecifika trådar, jag HATAR modellspecifika trådar!)

Moderatorer på andra forum har en helt annan inställning till dubbelposter. Det största forum jag känner till som har denna "rätta" inställning är SOE som jag tycker ofta stänger ner trådar där trådskaparen inte tänkt till innan, vilket är något som inte moderatorerna på detta forum gör lika ofta, annat än vid vissa regelbrott.

Moderatorer på andra forum har en helt annan inställning till dubbelposter. Det största forum jag känner till som har denna "rätta" inställning är SOE som jag tycker ofta stänger ner trådar där trådskaparen inte tänkt till innan, vilket är något som inte moderatorerna på detta forum gör lika ofta, annat än vid vissa regelbrott.
Nu har ju inte SOE i närheten av samma volym av nya poster som SH har. Om det bara e 10 nya inlägg alt trådar per dag så ere lättmodererat.

En fungerande sökfunktion är enligt mig en grundsten för ett fungerande forum.

Mentaliteten "skapa tråd först, söka sen" är för vanlig och detta forum som faktiskt har otroligt mycket information och kunskap som man inte kommer åt pga sökfunktionen. Att använda google är en nödlösning som jag tom tror Swedie är glad över då servern inte behöver belastas med lika många sökningar, men det är ingen ursäkt!

Håller helt med!

Jag + många fler försöker i möjligaste mån tillföra kvalité framförallt i tekniska trådar.
Fakta drunknar i dels spam inom tråden, dels försvinner den för evigt ut i cyberrymden p.g.a den usla sökfunktionen.

Nu är det ju inte så att jag vill att just mina (eller andras) trådar MÅSTE ligga uppe i nåt form av självhävdelse/titta vad duktig jag är -mentalitet.
För VILL inte folk läsa det man skriver så ska det ju inte ligga där och skräpa.
Trots att det både är sant riktigt och rätt. Ibland.
Vill folk söka om igen, få fel svar, eller inget svar, så är det ok för mig.

Men det är synd, när man ändå lagt ner lite möda på att svara, att svaret försvinner för att det inte går att finna igen med sök.
Och SAMMA fråga (tillåts) kommer upp en vecka senare.
Då ruttnar vi som kan och vill svara.

Man orkar inte svara tusen ggr på SAMMA fråga.
Därav mina ibland (onödigt) sura svar när samma frågor dyker upp igen...
Det MÅSTE alla förstå, dels de som frågar, Men framför alla andra: Moderatorer och sajtägare.

Moderatorer SKA befrämja SITT forum, dess utveckling samt forlevnad och om det är ett kunskapsforum oxå fortbildning.
Det är ett tungt ansvar.
De ska se till att bra info förblir känd genom stickys, och/eller att hjälpa frågare med sök och se om de kan hitta, och om de inte hittar skall de påpeka detta bakåt till Swedie.

Vissa trådar är hart när omöjliga att läsa, än mindre förstå. Så hur ska man kunna söka i dem rationellt?
Allt givetvis särskrivet så man ändå inte hajar vad som avses. Syftningsfelen travas upppå varann så man till slut syftar i tredje led. Iaf om man läser svenska språket så som det är avsett att läsas.
Språkvårare göre sig dock ej besvär - folket kräver sin rätt till evig obildning!
Även detta bidrar tycker jag till en svårsökt sajt när man inte vet om man ska söka på motor olja eller motorolja. Söker man på det särskrivna alternativet får man up 99% av alla trådar i mekforumet t.ex...

För om all viktig, nyttig och beständig info hela tiden faller ur av olika orsaker (serverhaverier utan backup, dålig sökfunktion utan booleaner och jokrar, dålig disciplin på moderatorer liksom forumbesökare, osv) så blir det här bara ett platt tomt tjatterforum som fylls av fylletrådar och blaj.

En väl fungerande sökfunktion kan alltså ge ett enormt mervärde.

Det handlar om kvalitets-säkring och om att vårda sitt varumärke SH.
Hoppas ni förstår det Swedie och Alicia?

Last edited:
Ska se om det går att byta ut forumets sökmotor.

Jag kan självklart lägga till en egen som verkligen söker igenom alla inlägg, men jag tror inte ni förstår hur nertyngd sajten kommer bli.

Bristande sökfunktion eller stillastående sajt?

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard