Vattenkyld turbo

Linkowich

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2008
Hoj
Yamaha yzf 1000rT, Rmx 250, Hva mc 258
Måste man koppla in vattenkylningen på en turbo som har vattenkylning?
Eller blir turbon för varm i lagringen? Nån som vet?

Du måste inte men du måste vara noggrannare med att tomgångskyla turbon efter körning om du inte kopplar vatten.

Du måste inte men du måste vara noggrannare med att tomgångskyla turbon efter körning om du inte kopplar vatten.

Nej. Det går nog att köra utan men turbon kommer inte att tåla i närheten av samma laddtryck eftersom den lättare blir överhettad. Den termiska verkningsgraden sjunker avsevärt med varmare turbo också vilket ger en effektförlust. Sen måste du vara fruktansvärt nogrann med att köra den sval igen innan du stänger av motorn för annars är det stor risk att oljan koksar i turbon och sen är den slut.

Jag skulle försöka koppla in vattenkylningen. Har jag ändå krånglat på en turbo på hojen så. Det är ju bara att dra vattnet från motorn till turbon istället och sen vidare till kylaren. En extra slangbit. Under förutsättning att kylkanalerna i turbon är tillräckligt grova vill säga men det tror jag att dom ska vara. Så höga flöden är det inte i kylsystem.
Skulle det vara för trångt får man grena slangarna lite så den får en egen krets. Lite mer jobb men jag skulle tro att det är värt det.

Du har rätt. några extra nipplar och lite slang. ska vrida lite på huset o se vad som blir bäst. vore ju synd att bara göra jobbet halvklart.
Finns ju vatten att tillgå i och med att oljekylaren är alldeles i närheten.

Undrar om inte fartvinden kyler turbon minst lika bra...

Tror nog att du klarar dig utan vattenkylningen!

/Mange

Jag har kört utan vattenkylning (har inget vatten i min motor...) i snart 3 år och jag har inte haft några bekymmer alls. Laddar ändå 1,4-1,5 bar så turbon snurrar på bra. Fartvinden kyler nog en del. Dessutom har man, i motsats till med bil, inte några höga tryck så värst länge heller. Man kan inte hålla på och dra och belasta som man kan med turbobil, då blir man avslängd eller så går det åt helvete för fort, och därför så blir inte turbon så överdrivet varm. I bilar sitter aggregatet även lite halvt inkapslad så fartvinden kyler inte där. Så jag tycket inte heller att du behöver vattenkylningen! Men om det bara tar en kafferast att fixa kylningen så varför inte? Åtminstone för att det kanske känns bättre :tummenupp

Jag har kört utan vattenkylning (har inget vatten i min motor...) i snart 3 år och jag har inte haft några bekymmer alls. Laddar ändå 1,4-1,5 bar så turbon snurrar på bra. Fartvinden kyler nog en del. Dessutom har man, i motsats till med bil, inte några höga tryck så värst länge heller. Man kan inte hålla på och dra och belasta som man kan med turbobil, då blir man avslängd eller så går det åt helvete för fort, och därför så blir inte turbon så överdrivet varm. I bilar sitter aggregatet även lite halvt inkapslad så fartvinden kyler inte där. Så jag tycket inte heller att du behöver vattenkylningen! Men om det bara tar en kafferast att fixa kylningen så varför inte? Åtminstone för att det kanske känns bättre :tummenupp

Japp, Lahi. Du har helt rätt!!!!

Det är inte alltid man har vattenkyld turbo i en bil heller, det är endel det inte finns på, framför allt inte när man kör med STORA turbos i dem.

Det har inte så mycket med verkningsgraden att göra om man har vattenkylning heller, utan med hållbarheten när man ska stänga av motorn.

"Folk" är vana vid att bilar ska gå att stänga av när man har stannat, och det går lite bättre när det är vattenkylt, men är man som vi så är man ju entusiast och då får man använda skallen lite mer så man inte stänger av motorn för snabbt.

Nej som tidigare svarats här så behövs inte vattenkylningen. Snarare så driver detta upp vattentempen

Satsa hellre på riktigt laddluftkyl samt åtgärda tändningen som är katastrof för turbobruk på dessa maskiner

Ja ha hört att tändningen är lite fel för turbo på dessa maskiner.
Har beställt btr och lite annat godis från MCX idag iaf.

SÅ nu ryker motorn ur ramen till helgen....

Vad göra åt tändningen då?

Last edited:
"Folk" är vana vid att bilar ska gå att stänga av när man har stannat, och det går lite bättre när det är vattenkylt

bilarna med vattenkylning har också kraftiga prblem med koksningen, tro mig:hihi när man läser lite ang turboagg så anges oftast vattenkylningen som en värmebarriär för att inte överföra värme från avgassidan till trycksidan då man gör allt för att bli av med värmen som ändå uppstår vid trycksättning.
tempreglering av lagerytor är det tänkt att oljekylaren skall ta hand om, men som sagt gör man en snabb avstängning med "stressad" turbo så motverkar ju givetvis vattnet som står i turbon att tempen skenar mot det kritiska för oljan.

Kompisen med Yamahaturbo fick aldrig kolvarna att hålla innan han skrotade originaltändningen och började köra med Dyna 2000. Sen var det problemet ett minne blott.

Som jag beskrivit i tidigare trådar i ämnet så svarvar man en " snusdosa"

som monteras i vevaxel änden i stället för locket som sitter där standard

För att förtydliga så kan jag berätta att jag blev uppringd av någon som ville veta hur den skulle se ut

Så jag sa helt enkelt , svarva den som en snusdosa fast i aluminium

Locket gör man löstagbart och med nån typ av skruvinfästning( måste vara oljetät)

Dosan ska sen inehålla tändplattan och rotor

vet att jag läste här om tändningsproblemet med yamahamotorn när jag byggde mitt så då inhandlades ett dyna2000, en tid efter så prata jag med marklund och nämnde då att jag skulle montera mitt nya tändsystem och hans kommentar var "jasså, varför då"
Han hade aldrig haft problem med tändningen på dom han byggt och sa att laddar du inte mer än 1bar så är det inga problem med orginal.

Jag brydde mig iaf inte om att montera dyna systemet och hojen har hållt i 3år med orginal, kört med 1,2bar som mest men jag kanske har haft tur :)

har ett Dyna2000 till salu om nån är intresserad

vet att jag läste här om tändningsproblemet med yamahamotorn när jag byggde mitt så då inhandlades ett dyna2000, en tid efter så prata jag med marklund och nämnde då att jag skulle montera mitt nya tändsystem och hans kommentar var "jasså, varför då"
Han hade aldrig haft problem med tändningen på dom han byggt och sa att laddar du inte mer än 1bar så är det inga problem med orginal.

Jag brydde mig iaf inte om att montera dyna systemet och hojen har hållt i 3år med orginal, kört med 1,2bar som mest men jag kanske har haft tur :)

har ett Dyna2000 till salu om nån är intresserad

jag PM:ar dig.

Nej. Det går nog att köra utan men turbon kommer inte att tåla i närheten av samma laddtryck eftersom den lättare blir överhettad. Den termiska verkningsgraden sjunker avsevärt med varmare turbo också vilket ger en effektförlust. Sen måste du vara fruktansvärt nogrann med att köra den sval igen innan du stänger av motorn för annars är det stor risk att oljan koksar i turbon och sen är den slut.

Jag skulle försöka koppla in vattenkylningen. Har jag ändå krånglat på en turbo på hojen så. Det är ju bara att dra vattnet från motorn till turbon istället och sen vidare till kylaren. En extra slangbit. Under förutsättning att kylkanalerna i turbon är tillräckligt grova vill säga men det tror jag att dom ska vara. Så höga flöden är det inte i kylsystem.
Skulle det vara för trångt får man grena slangarna lite så den får en egen krets. Lite mer jobb men jag skulle tro att det är värt det.
Då ska jag berätta det för alla jag känner som med framgång kör på det konceptet. D.v.s. Vattenkyld turbo där vattenkylningen inte används.

vattenkylning är befogat på en bil då det inte vill till mycket att få en turbo knallröd men på en hoj är det värre, turbon blir väl nånting mellan jummen och varm :)

Då ska jag berätta det för alla jag känner som med framgång kör på det konceptet. D.v.s. Vattenkyld turbo där vattenkylningen inte används.

Ja. Jag säger ju inte att det inte går.
Dock är det ju så att om du tar en vattenkyld turbo och kör den utan vattenkylning så blir den lite varmare. Man kommer inte att kunna köra den på lika höga laddtryck och man måste se till att helst köra sakta sista biten hem så att man inte har en glödhet turbo när man stänger av motorn för då koksar oljan. Och koksad olja innebär havererad turbo. Dessutom kan axeln mellan avgas och insugsturbin bli skev om temperaturerna och temperaturförändringarna blir för stora. Innebär också havererad turbo.
Sen ger vattenkylningen en viss isolering av avgasdelen från insugsdelen rent termiskt vilket innebär att insugsluften inte blir riktigt lika varm och verkningsgraden på turbon ökar.

Det går alltså att köra utan vattenkylningen men du kan inte ta ut lika mycket effekt ur turbon och du ökar risken något för ett haveri.

Jag skulle inte köra så för jag gillar av någon underlig anledning grejor som är driftsäkra.

I bilarnas underbara värd så fungerar det på det viset att man kan ladda lika mycket utan vatten som med och effektförlusten utan vatten är nog knappt
mätbar.
Det vattenkylningen ska uträtta är just det som en tidigare talare nämde, nämligen att kyla när motorn är avstängd.
På bil är det tänkt att fungera som en kaffebryggare dvs, att vattnet ska få
sirkulation av att det varma vattnet små kokar i turbon och stiger så nytt kallare vatten kommer in.
Om ni nån gång har hört ett bubblande ljud från en nyligen avstängd turbobil så är det förmodligen den prosessen ni hört.

Last edited:
Som jag beskrivit i tidigare trådar i ämnet så svarvar man en " snusdosa"

som monteras i vevaxel änden i stället för locket som sitter där standard

För att förtydliga så kan jag berätta att jag blev uppringd av någon som ville veta hur den skulle se ut

Så jag sa helt enkelt , svarva den som en snusdosa fast i aluminium

Locket gör man löstagbart och med nån typ av skruvinfästning( måste vara oljetät)

Dosan ska sen inehålla tändplattan och rotor

en sak som jag alltid undrat över:

Tar du fram/säljer några färdiga turbokit med din fina design (som mc-xpress) eller gör du bara kundhojar hemma?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon