Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Du måste inte men du måste vara noggrannare med att tomgångskyla turbon efter körning om du inte kopplar vatten.
Jag har kört utan vattenkylning (har inget vatten i min motor...) i snart 3 år och jag har inte haft några bekymmer alls. Laddar ändå 1,4-1,5 bar så turbon snurrar på bra. Fartvinden kyler nog en del. Dessutom har man, i motsats till med bil, inte några höga tryck så värst länge heller. Man kan inte hålla på och dra och belasta som man kan med turbobil, då blir man avslängd eller så går det åt helvete för fort, och därför så blir inte turbon så överdrivet varm. I bilar sitter aggregatet även lite halvt inkapslad så fartvinden kyler inte där. Så jag tycket inte heller att du behöver vattenkylningen! Men om det bara tar en kafferast att fixa kylningen så varför inte? Åtminstone för att det kanske känns bättre![]()
"Folk" är vana vid att bilar ska gå att stänga av när man har stannat, och det går lite bättre när det är vattenkylt
Vad göra åt tändningen då?
Kompisen med Yamahaturbo fick aldrig kolvarna att hålla innan han skrotade originaltändningen och började köra med Dyna 2000. Sen var det problemet ett minne blott.
vet att jag läste här om tändningsproblemet med yamahamotorn när jag byggde mitt så då inhandlades ett dyna2000, en tid efter så prata jag med marklund och nämnde då att jag skulle montera mitt nya tändsystem och hans kommentar var "jasså, varför då"
Han hade aldrig haft problem med tändningen på dom han byggt och sa att laddar du inte mer än 1bar så är det inga problem med orginal.
Jag brydde mig iaf inte om att montera dyna systemet och hojen har hållt i 3år med orginal, kört med 1,2bar som mest men jag kanske har haft tur
har ett Dyna2000 till salu om nån är intresserad
Då ska jag berätta det för alla jag känner som med framgång kör på det konceptet. D.v.s. Vattenkyld turbo där vattenkylningen inte används.Nej. Det går nog att köra utan men turbon kommer inte att tåla i närheten av samma laddtryck eftersom den lättare blir överhettad. Den termiska verkningsgraden sjunker avsevärt med varmare turbo också vilket ger en effektförlust. Sen måste du vara fruktansvärt nogrann med att köra den sval igen innan du stänger av motorn för annars är det stor risk att oljan koksar i turbon och sen är den slut.
Jag skulle försöka koppla in vattenkylningen. Har jag ändå krånglat på en turbo på hojen så. Det är ju bara att dra vattnet från motorn till turbon istället och sen vidare till kylaren. En extra slangbit. Under förutsättning att kylkanalerna i turbon är tillräckligt grova vill säga men det tror jag att dom ska vara. Så höga flöden är det inte i kylsystem.
Skulle det vara för trångt får man grena slangarna lite så den får en egen krets. Lite mer jobb men jag skulle tro att det är värt det.
Då ska jag berätta det för alla jag känner som med framgång kör på det konceptet. D.v.s. Vattenkyld turbo där vattenkylningen inte används.
Som jag beskrivit i tidigare trådar i ämnet så svarvar man en " snusdosa"
som monteras i vevaxel änden i stället för locket som sitter där standard
För att förtydliga så kan jag berätta att jag blev uppringd av någon som ville veta hur den skulle se ut
Så jag sa helt enkelt , svarva den som en snusdosa fast i aluminium
Locket gör man löstagbart och med nån typ av skruvinfästning( måste vara oljetät)
Dosan ska sen inehålla tändplattan och rotor
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |
![]() |
Vinnarhoj från Custom Bike Show