DR650 laddar inte batteriet

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Suzuki DR650 -90
Har som sagt en DR650 -90. Köpte den med tomt batteri i dåligt skick så jag bytte ut det men hojen vägrar ladda nya batteriet.

Om jag själv laddar det över natten suger hojen ur batteriet på ett par dagars körning. Har monterat en Acewellmätare och den fungerar bra när batteriet är nyladdat. Så fort batteriet är slut slocknar mätaren alt. blinkar siffrorna men den fungerar inte som den ska iaf.
Den ger för övrigt ström så att lysen, blinkers o.s.v. fungerar när motorn är igång.

Vad är fel?

Är det spolen som är slut eller är det laddregulatorn?

Hej
Har du mätt spänningen över batteriet när du varvar?

Jag kollade servicemanualen till min DR800:
"Generator no-load preformance (cold engine), More than 75 V (AC) at 5000 r/min"

"Regulated voltage, Above 14.0 - 15.5 V at 5000 r/min"

Hej
Har du mätt spänningen över batteriet när du varvar?

Jag kollade servicemanualen till min DR800:
"Generator no-load preformance (cold engine), More than 75 V (AC) at 5000 r/min"

"Regulated voltage, Above 14.0 - 15.5 V at 5000 r/min"

Om jag förstått rätt ska alltså spolen ge mer än 75V AC till laddregulatorn vid 5000rpm om spolen är ok?? Är det mellan alla 3 poler inbördes?

Kan tyvärr inte mäta över batteriet just nu då hojen är lite i delar ( ska byte förgasare + lite till ).

Som jag skrev tidigare så lyser det starkare vid varvning vilket borde betyda mer volt på batteriet eller??

Om jag förstått rätt ska alltså spolen ge mer än 75V AC till laddregulatorn vid 5000rpm om spolen är ok?? Är det mellan alla 3 poler inbördes?

Kan tyvärr inte mäta över batteriet just nu då hojen är lite i delar ( ska byte förgasare + lite till ).

Som jag skrev tidigare så lyser det starkare vid varvning vilket borde betyda mer volt på batteriet eller??

När du mäter generatorn ska du ha över 75V mellan faserna 1-2 1-3 2-3.

Att ljuset ökar tyder på att spänningen ökar, men från vilken nivå??? Om du har tillexempel 10.5V vid tomgång och 12V när du varvar är det ju ändå för lite för att ladda.

"Om jag själv laddar det över natten suger hojen ur batteriet på ett par dagars körning. Har monterat en Acewellmätare och den fungerar bra när batteriet är nyladdat. Så fort batteriet är slut slocknar mätaren alt. blinkar siffrorna men den fungerar inte som den ska iaf.
Den ger för övrigt ström så att lysen, blinkers o.s.v. fungerar "

Om du laddar batteriet och INTE ansluter det? Töms de då också?
Isf batteriet defekt (intern urladdning)
HAr du en multimeter? (Om INTE - skaffa! Biltema, 79 spänn)
Koppla in ett nyladdat batteri utan att ha nycklarna i och se om det går ström från batteriet (Mäter med multimetern i STRÖM-läger och i serie med plus elle minuskablen.
Ska INTE gå nån ström.
Gör det det, vilket jag misstänker, ryck ur utgångsansl på laddregulator och kolla igen.
Går det ingen ström nu? = ladd regulator defekt.

"Om jag själv laddar det över natten suger hojen ur batteriet på ett par dagars körning. Har monterat en Acewellmätare och den fungerar bra när batteriet är nyladdat. Så fort batteriet är slut slocknar mätaren alt. blinkar siffrorna men den fungerar inte som den ska iaf.

Koppla in ett nyladdat batteri utan att ha nycklarna i och se om det går ström från batteriet (Mäter med multimetern i STRÖM-läger och i serie med plus elle minuskablen.
Ska INTE gå nån ström.
Gör det det, vilket jag misstänker, ryck ur utgångsansl på laddregulator och kolla igen.

Bra tips!!
Viss ström ska väl dra eftersom det är minne på ace-mätaren va? Fast inte så mycket antar jag.. Ska prova om det blir skillnad med att dra ur laddregulatorn och issåfall vet vi ju att den är felande. :tummenupp

När du mäter generatorn ska du ha över 75V mellan faserna 1-2 1-3 2-3.

Att ljuset ökar tyder på att spänningen ökar, men från vilken nivå??? Om du har tillexempel 10.5V vid tomgång och 12V när du varvar är det ju ändå för lite för att ladda.

Ska prova detta när jag plockat tillbaka allt igen och startat:huvet

Hur vet jag vilka stift som är de olika faserna??

Last edited:
Hur vet jag vilka stift som är de olika faserna??

Jag är inte säker men har för mig att det brukar vara samma färg på alla tre ledarna, kommer du åt att kolla i generator-änden?

edit: kollade mitt schema, 3 gula från generatorn.

Last edited:
När du mäter generatorn skall den vara frikopplad från regulatorn , den kontakten med tre poler ej ansluten.

Mät sen där i Ac läge som pallar spänningen.

Annars funkar inte mätningen nå vidare - regulatorn kortsluter ned generator lindningarna när spänningen överstiger runt 14 volt på dc sidan (batteriet)

När du mäter generatorn skall den vara frikopplad från regulatorn , den kontakten med tre poler ej ansluten.

Mät sen där i Ac läge som pallar spänningen.

Annars funkar inte mätningen nå vidare - regulatorn kortsluter ned generator lindningarna när spänningen överstiger runt 14 volt på dc sidan (batteriet)

Har haft lite garagetid i helgen så jag tänkte ta och mäta lite. Först ville jag kolla om det blev någon skillnad i strömförbrukningen när jag dragit ur laddregulatorn. Började med att mäta upp batteriet, jag visste ju att det var slut men ändå.. Det visade ca 6 volt, illa...

Hur många volt ska laddaren visa när den laddar?? Alltså om jag kopplar en voltmeter direkt på laddaren, vad ska den då visa??
Min laddare har 2 lägen, "fast" och "over night", i läge "fast" visar den 10,3 v och i "over night" visar den 8,4 v.

Har satt den att ladda batteriet i läge "over night" så får vi se vad den visar imorgon..

Har haft lite garagetid i helgen så jag tänkte ta och mäta lite. Först ville jag kolla om det blev någon skillnad i strömförbrukningen när jag dragit ur laddregulatorn. Började med att mäta upp batteriet, jag visste ju att det var slut men ändå.. Det visade ca 6 volt, illa...

Hur många volt ska laddaren visa när den laddar?? Alltså om jag kopplar en voltmeter direkt på laddaren, vad ska den då visa??
Min laddare har 2 lägen, "fast" och "over night", i läge "fast" visar den 10,3 v och i "over night" visar den 8,4 v.

Har satt den att ladda batteriet i läge "over night" så får vi se vad den visar imorgon..

Läste av batteriet i morse.. Visade 4,5 volt... Nytt batteri som gäller antar jag..

Läste av batteriet i morse.. Visade 4,5 volt... Nytt batteri som gäller antar jag..
Inte alls.
Ladda först till 12V och mät läckströmmen...
(Även ett schysst batteri kan börja må dåligt av att bottenurladdas på detta viset??)
Varför inte ha lyft på en anslutning? Och kanske sparat in kostnaden för ett nytt batteri?

EDIT: Läste visst lite slarvigt.. köp en ny ack. Och lyft på en sladd till acken innan du är på det klara med om det finns ett strömläckage nånstans - eller inte..
Kostade mig 500:- för ett par år sen, hade en strömläcka (förre ägarens usla hempul..) som tömde och bottenurladddade acken.

Last edited:
Har ett 12 acc laddats ned så lågt och desutom stått nån dag är det nog ganska skadat...

Man kan väcka upp sulfaterade accar någorlunda med hjälp av vissa laddare som har lite tortyrfunktion glöm det där batteriet.

Inte alls.
Ladda först till 12V och mät läckströmmen...
(Även ett schysst batteri kan börja må dåligt av att bottenurladdas på detta viset??)
Varför inte ha lyft på en anslutning? Och kanske sparat in kostnaden för ett nytt batteri?

EDIT: Läste visst lite slarvigt.. köp en ny ack. Och lyft på en sladd till acken innan du är på det klara med om det finns ett strömläckage nånstans - eller inte..
Kostade mig 500:- för ett par år sen, hade en strömläcka (förre ägarens usla hempul..) som tömde och bottenurladddade acken.

Om jag ska vara ärlig hade jag inte en aning om att ett acc kan skadas så allvarligt av en urladdning. :rolleyes:

Det skumma är dock mina två laddare.. Hur många volt ska en laddare visa vid laddning?? De båda laddarna ( biltema ) har två lägen.

Laddare 1
Long = 9,0 v
Fast = 10.3 v

Laddare 2
Long = 6,2 v
Fast = 12,4 v

Ingen av laddarna visade något utslag för hur mycket ström laddaren den laddade. Det borde väl gå åt några ampere vid laddning när accen är tom??

Vad är ert råd?
Nytt kvalitetsbatteri och ny kvalitetsladdare eller??

Om jag ska vara ärlig hade jag inte en aning om att ett acc kan skadas så allvarligt av en urladdning. :rolleyes:
De ackar vi använder på fordon, mc/bil, är av typ "startbatteri".
Det betyder att de är avsedda att användas till att starta motorn, därefter ska laddsystemet ta över och fylla på den energi som försvunnit._
Vid normal körning står generatorn för all mos.. (Gäller även bilar och moppar..).
Bottenurladdning skadar alltid, för ett 12V, till <6V, så märks det kanske inte direkt, men man har förmodligen tappat en del av kapaciteten.
Nåt som märks först när man behöver all energi som går att få. På bilar upptäcker man det vanligen vid första köldknäppen.. :D
Efter 6-8 (approx.?) djupurladdningar kan man nog anta att acken är "slut".
Sk "fritidsbatterier" är spec avsedda för djupurladdningar och används ofta på segelbåtar och likn.

Info här: Everything you did not know about batteries (fast på svenska..)
http://web.telia.com/~u40404287/BatteriMatning.htm#ReservMin

Tja, klockrent fall av batteritorsk det är nytt batteri som gäller utan tvekan.
(som flera sagt)
Anledningen till att lampor lyser och allt när motorn är igång är att generatorn försörjer dem med ström.

Man kan väl säga såhär:
1. hojen slocknar under körning=generator torsk
2. hojen går inte att få igång efter stillastående =batteritorsk

Tja, klockrent fall av batteritorsk det är nytt batteri som gäller utan tvekan.
(som flera sagt)
Anledningen till att lampor lyser och allt när motorn är igång är att generatorn försörjer dem med ström.

Man kan väl säga såhär:
1. hojen slocknar under körning=generator torsk
2. hojen går inte att få igång efter stillastående =batteritorsk

kanske ska tillägas att dr650 av den årsm har kick(ingen startmotor) fast batteri ändå.. så den startar alltid lixom :)

kanske ska tillägas att dr650 av den årsm har kick(ingen startmotor) fast batteri ändå.. så den startar alltid lixom :)

Så är det.. Undrar även hur litet batteri man kan tänkas ha i hojen.. Ska ev. bygga om lite och vill ha så litet batteri som möjligt. Hur många ah ska det minst vara?? Har 5 ah nu och tycker batteriet är lite stort..

Ska INTE gå nån ström.

Nu har jag testat följande:

Köpte ett nytt batteri, det gamla var helt slut. Med det nya batteriet inkopplat och tändningen avslagen drar hojen lite ström för minne till mätaren. Det blir inte någon som helst skillnad i strömförbrukning om jag drar ur laddregulatorn. Har även testat med tändningen på och med samma resultat ( självklart lite högre förbrukning, men ingen skillnad mot att dra ut laddregulatorn )

Kan man dra slutsatsen att laddregulatorn är fungerande??

Alltså laddar hojen ur batteriet när den är igång, vad är då fel??

Hmmm kan va så att generatorn är lite halvkass då ?
Kan va svårt mäta så stora strömmar ur en generator torr man lär ha speciellt instrument för sånt men nytt batteri va rädd om det kör inte så det tar tokslut igen. Fan nu blev knepigt, kan va så att en halvkass generator gjort att batteriet dött osv... ?!

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år