Skruv till krashpuckar(R1 -04:a)

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
Hej
Undrar om nån vet vad jag ska ha för skruv till dessa puckar? De ska sitta på en R1 -04:a
De är "hemgjorda":)
Är främst längden jag tänker på. Ville inte skruva in för långt:gnissla

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    31.2 KB · Visningar: 94
Kila ner till Siefwerts och prova ut ett par,dom har ju några på hyllan..

Förmodligen ska det vara 100mm långa M10 bultar, med fingänga, M10x1,25x100.

//Niklas

det slog mig en sak precis. original skruvan är 4cm. puckens smala ända kommer ju att vara där skruvens hatt är(i vanliga fall)
borde inte skruven vara 9+4cm?
eller e jag helt ute å cyklar?

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    65.4 KB · Visningar: 59
Men tänk så här:om du mäter längden på gängan på bulten du tog bort.
Åsså mäter du längden på hylsan den ska igenom.
90 mm plus 40 mm är lika med: 130 mm.
Va ?

Men tänk så här:om du mäter längden på gängan på bulten du tog bort.
Åsså mäter du längden på hylsan den ska igenom.
90 mm plus 40 mm är lika med: 130 mm.
Va ?

Ja det var ju precis min tanke. Men Campar trodde att det skulle räcka med 100mm

Skulle vara skönt om nån vet så att jag inte klantar mig:gnissla

ju längre in i gängan bulten når,desto mindre risk att du rycker ur hela gängan vid en vurpa.

Alltså självklart ska det vara ca 4cm gängor in i motorblocket även med den nya bulten.

Men om jag fattar rätt så är hela den där pucken på bilden 9cm, men bulten går ju in en bit i pucken, ca. 4-5cm misstänker jag, och då är det ju alltså därifrån du ska mäta.

Hänger du med? =)

//Niklas

Alltså självklart ska det vara ca 4cm gängor in i motorblocket även med den nya bulten.

Men om jag fattar rätt så är hela den där pucken på bilden 9cm, men bulten går ju in en bit i pucken, ca. 4-5cm misstänker jag, och då är det ju alltså därifrån du ska mäta.

Hänger du med? =)

//Niklas

Jo jag hänger med. Så hur långt ska den sticka ut från puckens ände(aluminium sidan) tycker du?
4cm, korrekt?

Jag tycker att den ska sticka ut lika mycket som den idag är lång. Alltså ca 4cm. om den är en halv cm kortare gör nog inget, men samtidigt så får den ju inte vara för lång, då den inte ska dras i botten på hålet i motorblocket.
Är den för lång så är det dock bara använda ett par brickor extra i pucken.

//Niklas

Jag tycker att den ska sticka ut lika mycket som den idag är lång. Alltså ca 4cm. om den är en halv cm kortare gör nog inget, men samtidigt så får den ju inte vara för lång, då den inte ska dras i botten på hålet i motorblocket.
Är den för lång så är det dock bara använda ett par brickor extra i pucken.

//Niklas

OK bra. Då köper jag en som sticker ut mellan 3-4cm så hoppas vi på att allt håller :)

OK har lite update.
som ni kan se på bilden så saknas det en hel centimeter. det längsta de hade var 120mm
och om man kolla på original skruven så kommer den att gänga en halv centimeter, om ens det. skiten kostade 90:- styck oxå:huvet

så vart kan man hitta liknande skruvar? de på Siefwerts skratta åt mig när jag frågade de...

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    45.2 KB · Visningar: 52
Vart har du köpt en 120mm lång M10 bult med 1,25 gänga?
Jag har inte hittat ngn i sthlm som har sådan.

Men på bilden ser det ju ut som att det bara saknas 0,5-1cm gängen jämfört med orginalbulten, så det borde ju funka.
MEN är det verkligen en fingängad bult du fått tag på? Priset verkar ju dock stämma på det. =)

Enklare du köpt av mig! ;)

//Niklas

OK har lite update.
som ni kan se på bilden så saknas det en hel centimeter. det längsta de hade var 120mm
och om man kolla på original skruven så kommer den att gänga en halv centimeter, om ens det. skiten kostade 90:- styck oxå:huvet

så vart kan man hitta liknande skruvar? de på Siefwerts skratta åt mig när jag frågade de...

Vart har du köpt en 120mm lång M10 bult med 1,25 gänga?
Jag har inte hittat ngn i sthlm som har sådan.

Men på bilden ser det ju ut som att det bara saknas 0,5-1cm gängen jämfört med orginalbulten, så det borde ju funka.
MEN är det verkligen en fingängad bult du fått tag på? Priset verkar ju dock stämma på det. =)

Enklare du köpt av mig! ;)

//Niklas

he he he... sant. Köpte de på Siefwerts. du kan få de av mig eftersom jag inte har användning av de:)

Kanske klen tröst ,men :)

Men det går att hitta gängstänger i M10x1,25 tyvärr oftast i 4.6 istället för 8.8 stål (ungefär halva brottstyrkan mot 8.8) i 1m längder ,priset ligger runt 100:-/metern

Då kan man ju kapa egna och be någon svetsa ett par muttrar på dom.

Wiberger har här i GBG ,du kan ju kolla om dom har någon återförsäljare i Stockholm.

http://www.wiberger.se/templates/gaengstaang-4-6_fin.htm

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...