Puts på grejerna o hjälmtvätt

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
För att ta mig från att vara depåns sunkigaste till depåns tjusigaste gick jag idag igenom alla skyddsprylar. Tvättade skinnställ, borstade boots, smorde handskar och annat mys. Vita grejer blev vita igen och hjälmen glänsde. Slutligen märkte jag ju att hela innanmätet av hjälmen kan tas ur för tvätt. Då den är ett par år så misstänkte jag att det kanske hade fastnat lite smuts i den. Då den dessutom luktade lite... mja kanske inte illa men lite annorlunda så slet jag ut allt och preppade ett hjälmbad i handfatet.

Alltså färgen på det vattnet efter en halvminut var.. intressant! Oh dammit va mycket snusk det satt i den hjälmen. Hemska saker! :zpy

Så dagens tips är att tvätta era grejer som varit med några vändor. :tummenupp

Som tvättmedel till hjälminredningen kan jag rekommendera hårshampoo. Ingen risk för allergiska reaktioner om man skulle misslyckas med att skölja ur allt.

Som tvättmedel till hjälminredningen kan jag rekommendera hårshampoo. Ingen risk för allergiska reaktioner om man skulle misslyckas med att skölja ur allt.

Bra tips, ska nog ta och gå över mina grejer.

Men det löddrar fint med schampo om man missar att skölja ur allt kan jag tänka :D

Bra tips, ska nog ta och gå över mina grejer.

Men det löddrar fint med schampo om man missar att skölja ur allt kan jag tänka :D

Intressant i så fall när man börjar svettas. Salt svett och svidande hårschampoo som rinner från pannan ner i ansiktet och sticker i ögonen och letar sig in i munnen... Mmmm...

:hihi

Fast det är nog bättre än vilket annat tvätt-/rengörningsmedel som helst ändå. :3freak

Jepp, körde med extramild Dove duschcreme :) Vill minnas att Apstruts rekommenderade det ;)

Hur tvättade du skinstället?

Fodret tog jag ut och tvättade ordentligt. Skinnstället hängde jag upp i duschen och torkade av med en trasa ur en hink med vatten och schampoblandning. Sen spolade av lite försiktigt och torkade så torrt som gick. Smorde sedan in med bodylotion :) Det senaste ett trick från Spyan som tydligen ska leda till ett mjukt och smidigt läder :)

Får man fråga vad du har hårshampoo till, du har ju inte ens hår i rôva?! :va

För er som har stövlar som luktar lite suspekt kan jag rekommendera Febreze "som till och med funkar på tonåringar..." enligt reklamen! Har använt det till mina slalompjuck/mc-stövlar och tar bort dålig lukt som ingenting annat!

Tror inte jag haft nån hjälm som överlevt två säsonger.... Någonsin.. :va
Men iaf, åker man cross slänger man innanmätet i tvättmaskinen helt enkelt.. :)

Använder några gånger om året en burk som heter EKOL Läder-impregnering, vilket Mjukgör-Rengör och Impregnerar stövlarna ställ och handskar riktigt bra..

Har nästan slutat göra rent skyddsutrustningen, den går ju sönder när man kraschar och då köper man nytt :D

Hur tvättade du skinstället?

Jag kan berätta hur jag gör.
Jag använder något som heter lädertvål. Man blöter t.ex. en vanlig tvättsvamp i ljummet vatten, kramar ur vattnet så svampen bara är lite fuktig och duttar sedan med svampen några gånger på den fuktade lädertvålen. Sedan tar man en mindre yta åt gången på skinnstället och löddrar med svampen. Efter en stund tar man en gammal handduk och torkar av. Tempot är ungefär som att vaxa och polera hojen.

Skinnstället blir alltså lite fuktigt av rengöringen. Innan det har hunnit lufttorka så smörjer man in det LITE med någon produkt. Jag använder fettbaserad smörja, andra förordar vaxbaserat till skinnställ. Låt skinnet torka i lugn och ro i rumstemperatur, använd inte pannrummet! Skinnet blir rent och snyggt på ett skonsamt sätt. Tjejens Alpinestar med stora vita ytor blev som nytt igen. Mitt Alpinestar TZ-1 blev också rent och snyggt men har fått en blanksvart yta istället för den mattsvarta yta det hade som nytt. Jag antar att vax ger den där matta ytan.

Både lädertvål och fin fettsmörja kan man köpa i en hästsportaffär, om man inte som jag har en hästtokig tjej som redan har en massa bra lädervårdsgrejor. Om det inte framgår ovan så använder man mycket LITE av både lädertvål och smörja. Skaffa därför LITE om du inte har massor med skinn att smörja. Hästfolket underhåller sina grejer regelbundet, för hästsportsadlar och träns är dyyyra och blir skitiga på rikigt, DirRecKt! Du kan ju kanske t.o.m. låna grejer av någon hästtjej som du vill limma på :tummenupp .

Last edited:
Sno cheyens tvättpåse till BHn och kör inredningen i den. Är man lite lyxlirare så har man dubbla uppsättningar av hjälminredning så man slipper dra på sig en svettig inredning till heat två.
I närmsta hästbutik finns speciella läderschampo och återfettningsprodukter som är 100ggr bättre än MC handelns. Dessutom kan man hitta sig en hästchey som sköter lädervården åt en. :fakta

Har man en billigare hjälm utan utagbart foder så är det bar att dränka den i en mild tvållösning. När vattnet behåller ursprungfärg är hjälmen ren och sköljs ur väl, låt torka och den känns som ny igen.... i alla fall på insidan :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...