Vart köper man vinterdäck?

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Behöver dubbade vinterdäck till min Dominator 250 och har både frågat på däckverkstad och på MC-firma men de har inget i min dimension.

Behöver fram 90/100-19 och bak 120/90-16. Vart hittar jag det???

/Rymding

Kolla med DDP i Borlänge. Tomas kan dubba allt till en vettig kostnad.
www.ddp.nu

Tack för tips!

Jag ringde men de hade inte tid att svara. Jag ska maila ist.

Men enligt hemsidan har de inte rätt dimension för framdäcket och 16" står inte med alls. Alla jag har pratat med säger att problemet är att hitta lämpliga däck som har nog tjockt gummi för att dubbas. Trycka i dubb kunde alla.

Men som sagt, jag mailar får ser vad det ger.

/R

Tack för tips!

Jag ringde men de hade inte tid att svara. Jag ska maila ist.

Men enligt hemsidan har de inte rätt dimension för framdäcket och 16" står inte med alls. Alla jag har pratat med säger att problemet är att hitta lämpliga däck som har nog tjockt gummi för att dubbas. Trycka i dubb kunde alla.

Men som sagt, jag mailar får ser vad det ger.

/R

Det finns inga däck färdigdubbade i de dimensionerna utan du får ha en "dubbkille" ex ovannämda till att specialtillverka ett däck åt dig.

Det finns inga däck färdigdubbade i de dimensionerna utan du får ha en "dubbkille" ex ovannämda till att specialtillverka ett däck åt dig.

Som sagt, så verkar det vad jag förstått svårt att hitta nåt däck som är lämpligt eller rent av över huvud taget möjligt att dubba i de dimansioner jag behöver. Det pratas om minst 10mm rent gummi. Det är i 16" den stora utmaningen ligger, även om det fram inte heller finns mycket att spela på då det är ganska tajt mellan däck och skärm och just 90/100-19 också verkar vara svårt.

Montera dubb kunde mer eller mindre alla jag pratat med om de bara hade nåt att montera dom i.

Däcksäljare =:va

Rymding

Som sagt, så verkar det vad jag förstått svårt att hitta nåt däck som är lämpligt eller rent av över huvud taget möjligt att dubba i de dimansioner jag behöver. Det pratas om minst 10mm rent gummi. Det är i 16" den stora utmaningen ligger, även om det fram inte heller finns mycket att spela på då det är ganska tajt mellan däck och skärm och just 90/100-19 också verkar vara svårt.

Montera dubb kunde mer eller mindre alla jag pratat med om de bara hade nåt att montera dom i.

Däcksäljare =:va

Rymding

Det är väl inte värre än att du demonterar framskärmen så slipper du frigångsproblematiken.

90/100-19 kan ju inte vara några problem då det är standard bakdäcksdimension på crosshojar så där bör gå att få tag i däck till förbannaelse.
120 breda 16" är betydligt värre då utbudet av däck är lite begränsat men jag skulle tro att Pirelli mt90 går utmärkt att dubba om du väljer en dubb med lite mindre utstick än vanlig endurodubb.

Det är väl inte värre än att du demonterar framskärmen så slipper du frigångsproblematiken.

90/100-19 kan ju inte vara några problem då det är standard bakdäcksdimension på crosshojar så där bör gå att få tag i däck till förbannaelse.
120 breda 16" är betydligt värre då utbudet av däck är lite begränsat men jag skulle tro att Pirelli mt90 går utmärkt att dubba om du väljer en dubb med lite mindre utstick än vanlig endurodubb.

Vet inte om jag vill köra utan framskärm.

mt90 har jag inte hittat i 16".

Däckfirmorna jag kontaktar ruskar vara uppgivet på huvudet.

/Rymding

Funderar på vad det är för dubb du är ute efter. Verkar som det är typ lastbilsdubb eftersom "alla" kunde trycka in dom. Då räcker det med ett par grovmönstrade offroaddäck.
Är det långdubb, så behöver du crossdäck. Dom lokala däckgubbarna gör inga såna jobb och har dom gjort det en gång, så gör dom inte mer :)

Det är inga lätta dimensioner du har. Fram kan du knappast montera på ett bakdäck i bredd 100(Bakdäcket är för brett). Däremot finns det knattedäck i dimensioner bredd 75. Några dubblängder på ca 24 mm ryms inte(genomslag), utan det måste då bli korta dubbtotallängd max ca 16mm).

Haka inte upp dig på bredderna 90 och 120. Ta fram skjutmåtet och kika istället på dimensionerna i tum, tex Cheng Shin. Bak kan du montera på ett däck som är betydligt smalare.

Vet inte hur din framksärm ser ut, men den kan du alltid modifiera.
Tex, en bakvänd skärm från nån crosshoj:
vinterb18.jpg

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt