Hjälp med hojköp (R6'a) önskas

trify

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
R6 -06
Hej,

Vet inte om jag borde lägga denna i R1/R6-tråden, i så fall får ni gärna flytta den dit.

Jag går i R6-köpar-tankar och har lite funderingar. Vore superglad om nån kan hjälpa mig lite.

1. Bra pris på en R6 -03? Har kollat runt lite och kollat på bl.a. denna: http://www.blocket.se/vi/14115813.htm?ca=18_s Hade tänkt mig lägga ca. 50000:- på en hoj men hittar jag ett klipp som jag inte behöver börja med att serva och byta däck eller drivpaket på så kanske jag kan gå upp till 55000:- (kan absolut inte överstiga detta då min studentekonomi redan är i botten :P )

2. Är det bra tid på året att köpa nu? Blir dom billigare eller dyrare om man väntar till våren? Kan tänka mig att det blir galen rush efter bågar på våren och priserna trissas upp.

3. Om man köper på vintern, är det nackdel att inte kunna provköra den? Har ingen direkt koll på vad man ska kolla på. Kan ungefär bara lyssna på motorn och lyssna om det låter ok. Är det nått speciellt man bör kolla på en R6 -03? Tycker inte det borde va så mycket som kan va helt slut på en cykel som bara är 4 år gammal eller har jag fel?

Hmmm... kommer inte på nått mer just nu. Men skulle bli evigt tacksam om nån snäll själ ville ge mig lite tips.

Tack på förhand. //Jocke

ps. nån bra sida man kan leta hojjar på förutom blocket? ds.

1. Utan att ha sett den i verkligheten så låter det på annonsen som ett bra pris på en bra hoj.

2. Vintersäsongen är hojarna överlag billigare, men billigast på hösten. Ge det någon månad till & priserna kan komma höjas då våren närmar sig & folk börjar leta på allvar.

3. Letar du i R1/R6-tråden så finns det ett inlägg på vad du ska kolla över vid ett begagnatköp, det ligger några sidors läsning bakåt i tråden men är en bra checklista.

Lycka till!

1. Jag gav 55k för min R6:a -03:a med ungefär samma miltal för någon månad sen. Fick med lite mer tillbehör än den du visade. Så ja, jag tycker det är ett hyffsat pris.

Du skriver att du har en ansträngd studentekonomi...
Har du kollat vad du får betala i försäkring på en R6'a?

Kan bli en väldigt otrevlig överraskning annars.

Lycka till med köpet annars. :tummenupp

Ja det är verkligen att köpa grisen i säcken om du inte kan provköra den, går att slakta en hoj ganska snabbt.

Är du duktig på att pruta kan du hitta billigt men när du handlat än kan det vara en rik stackare eller en som måste ha tag i pengar som slumpar bort sin båge.

Ligger din budjet så hårt så kanske du kan kolla på en billigare.
normal säsong
Drivpaket 1500:-
Däck 5000:-
bensin 1000:-
Olja 1000:-
Försärk. 10000:-
övrigt 3000:-

Summa: 21 500:- (lågt räknat)

Ja det är verkligen att köpa grisen i säcken om du inte kan provköra den, går att slakta en hoj ganska snabbt.

Är du duktig på att pruta kan du hitta billigt men när du handlat än kan det vara en rik stackare eller en som måste ha tag i pengar som slumpar bort sin båge.

normal säsong

Minst sagt lågt räknat på bensinen :D ...

Tack så mycket allihopa för snabba och bra svar!

Kyckling: Mm.. har tänkt på det men i budgeten har jag räknat in 1000-1500:-/mån så det borde va lugnt. 28 år, haft körkort sen jag va 16 och bor på landet. Blir det för dyrt med helförsäkring så får jag väl köra med halv även om det tar emot. Så försäkringsbiten tror jag löser sig.

changco: Som sagt, försäkring på ca. 1000:-/månad har jag räknat med och bensinen kommer nog snarare hamna runt 1000:-/MÅNAD och inte säsong (ecodriving blir nog inget för mig :P ). Däck och drivpaket hoppas jag är hyffsat fräscht så jag slipper byta det direkt, kanske håller så jag kan byta nått av det i slutet av sommaren eller allt till nästa sommar.

normal säsong

Behöver inte byta drivpaket
Däck kostar inte 5k
Försäkring kör man bara trafik på farsan
Övrigt finns inte

Bensin 1k
service 1.5k
däck 4k (om man ska ha nya för varje säsong)

6.5k

Behöver inte byta drivpaket
Däck kostar inte 5k
Försäkring kör man bara trafik på farsan
Övrigt finns inte

Bensin 1k
service 1.5k
däck 4k (om man ska ha nya för varje säsong)

6.5k

Åker man inte på touringdäck och sölar så går det åt däck men visst kommer man långt på en uppsättning om man vill.

Jag tror jag kom 1000 mil på min första uppsättning.

Att en r6a kostar 20000kr / år om man ska underhålla den tror jag spricker kraftigt.

Det måste ju finnas en torr raktsträcka i Kalmar som du kan provköra den på? Du har ju ångervecka om du inte kan prova den på plats!

Det måste ju finnas en torr raktsträcka i Kalmar som du kan provköra den på? Du har ju ångervecka om du inte kan prova den på plats!

Men vem vill köra sin hoj på salta vägar?! Jag skulle inte göra det. Gäller verkligen ångervecka när det är privatköp?!

Men vem vill köra sin hoj på salta vägar?! Jag skulle inte göra det. Gäller verkligen ångervecka när det är privatköp?!

Nej den gäller inte vid privatköp men om man skriver in i köpekontraktet att öppetköp gäller 10 dagar så kan du ta hem och prova den!

Salt på vägarna går faktiskt att tvätta bort...Annars kan man lämna in den på bänkning men det är ju bara motorn som blir testad där inte chassie eller dylikt!

Last edited:
Ja visst kan inte detta stämma in för alla men ett bakdäck 200mil ett framdäck lite längre.
Men antar att man pratar sporthoj/sporttempo inte pedla med en touringhoj med backelitdäck.
Övrigt finns inte sen åker du på en gammal hoj, låter bra.

Hahaha.. Vill se changco köra slut ett bakdäck med en soppabudget på 1000 spänn :D

:backontop

R6 är ju verkligen en kanonhoj, klart du ska köpa. Visst är det en grym nackdel att inte kunna provköra men som sagt så är ju priserna lägre vid den här årstiden.

Har eventuellt min R6a till salu snart.. Pm vid intresse :)

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard