Kawasaki ZX-10 effekt

ravve

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Kawasaki ZX-10 -88
Hej!

Undrar hur mycket effekt man kan räkna med på en Kawasaki ZX-10 -89 med Vanes & Hines avgas och sportluftfilter?

Köpte en Kawasaki RX1000 -87 igår och det ska tydligen sitta en nyare motor i den (ovanstående) eftersom den gamla rasat. Hade varit kul att veta om nån kände till vad blåset och filtret ger på den motorn som väl original har 137hk?

Hade varit ännu roligare om den som utfört bytet fanns här på forumet och kunde berätta lite vad som är gjort med cykeln. Historiken hos vägverket sträckte sig bara till två ägare och det var inte dom som gjort bytet. Det gäller en helröd omlackad Kawasaki RX1000 -87 utan dekaler.

Last edited:
Om de ska vara riktigt rätt så heter nog cykeln Kawasaki GPZ 1000 RX?

Ingen som vet om sånt blås och filter gör något för effekten eller om man monterar för att få lite goare ljud helt enkelt?

Är du ute efter mera hästar så får du göra mer änn filter och avgas.Men du får ändå några hästar tycker du ska skita i filtret och istället göra rent original.

Här hittar du avgas http://www.lm-spares.co.uk/acatalog/Kawasaki_Motad_Exhuasts.html
http://www.motorcycle-road-and-race.co.uk/catalog/motorcycle-motad-exhausts-silencers.php

Jag är inte ute efter nåt speciellt, bara undrar vad det ger eftersom det satt på cykeln när jag köpte den enligt tidigare ägare. Filtret har jag inte ens hunnit kolla, bara rullat hem cykeln. Kraften är mer än väl för mig, nästan för bra eftersom jag är nybörjare.

Är väldigt nybörjare på MC, därav mina kanske skumma frågor :-)

Filter och avgas brukar ju diskuteras friskt på diverse bilforum osv om hur mycket effekt de ger osv. Tänkte mest då höra om en MC kanske reagerar annorlunda på dessa modifikationer än en bil. Kanske någon hade erfarenheter av hur just den motorn reagerar på lite bättre flöde.

Har ett besiktningsblås också, hade varit kul att bänka och jämföra mellan de och Vanes & Hines blåset.

Vem utför bänkning av MC? (i nordvästra skåne)

tja ravve

Jag ar oxo nyborjare och har en kawa zx10 -88 jag vet inte alls om det e samma snurra i vara hojar men jag snackade med en kille som har meckat
och trimmat en hel del med dessa motorer och enligt honom sa blir den svagare pa laga varv da man byter till annat avgas men far inte markbart bettre vrid pa hoga varv.

(sitter pa fel sida jorden darfor konstigt stavat)

/henke

Last edited:
Med filter och avgas behövs en bestyckning av förgasarna. Varför vara så besatt av vad som finns på pappret? Skiljer en del mellan bänk och bänk. Bänk är mest till för att se att man har plockat ut det som går.

Har ett besiktningsblås också, hade varit kul att bänka och jämföra mellan de och Vanes & Hines blåset.

Kolla med MP-Racing i Billesholm (www.mp-racing.se). Mats e mycket bra att ha och göra med.

Han fick ut 139,9 hk på bakhjulet på min Kawa (V&H helsystem, filter och llite annat), dock tio år nyare än din...

Med filter och avgas behövs en bestyckning av förgasarna. Varför vara så besatt av vad som finns på pappret? Skiljer en del mellan bänk och bänk. Bänk är mest till för att se att man har plockat ut det som går.

Vad innebär egentligen bestyckning av förgasare? :confused:

Min har acra slipon och KN. Men förra ägaren nämnde inte något om förgasarna...

/D

Eftersom du ändå bor i landskrona, Motorsport har bänk.

Annars som tidigare nämnt, MP-racing, yamahacenter eller Br Hörbergs i Lödde. Alla tre har bänk.

Som någon skrev tidigare så verkar du vilja bänka av fel anledning! Tanken med bänkningen är att optimera inställningarna på cykeln och antalet hk är bara kuriosa! Dock så kan en bra bänkning av en kille som vet vad han gör maximera hk-uttaget men det exakta antalet hk skiljer sig nästan alltid från bänk till bänk!

Jag hörde med killarna på sunbike och dom påstådde att ett effektsystem ökade prestandan mellan 5-10% vilket antagligen stämmer!

Som någon skrev tidigare så verkar du vilja bänka av fel anledning! Tanken med bänkningen är att optimera inställningarna på cykeln och antalet hk är bara kuriosa! Dock så kan en bra bänkning av en kille som vet vad han gör maximera hk-uttaget men det exakta antalet hk skiljer sig nästan alltid från bänk till bänk!

Jag hörde med killarna på sunbike och dom påstådde att ett effektsystem ökade prestandan mellan 5-10% vilket antagligen stämmer!

En bänkning ger endast uppgift om hur mycket effekt och vridmoment motorn ger.

Det du beskriver kallas mappning, där man ställer bränsleinsprut för flera olika trottelläge för flera olika varvtal från tomgång till fullvarv i avseende att alltid få rätt luftöverskott i avgaserna vilket i sin tur ger optimal förbränning. Dock bänkas det alltid i samband med mappning.

En bänkning ger endast uppgift om hur mycket effekt och vridmoment motorn ger.

Det du beskriver kallas mappning, där man ställer bränsleinsprut för flera olika trottelläge för flera olika varvtal från tomgång till fullvarv i avseende att alltid få rätt luftöverskott i avgaserna vilket i sin tur ger optimal förbränning. Dock bänkas det alltid i samband med mappning.

Helt korrekt my bad!

Finns nästan ingen anledning enligt mig att bara bänka utan det är ju mappningen som är grejen! Om hojen har mkt utrustning men bara spottar och fräser och är okörbar så har man ju ändå ingen glädje av moddarna!

Vad innebär egentligen bestyckning av förgasare? :confused:

Min har acra slipon och KN. Men förra ägaren nämnde inte något om förgasarna...

/D

När luftfilter och avgasrör är bytta till sånna som ger bättre flöde så måste även förgasarnas inställning för hur mycket bensin de blandar med den ökade luftmängden. Det justeras genom att byta munstycken och eventuellt byta nålarna alt justera deras höjd i trottlarna, vilket i sin tur påverkar hur huvudmunstycket skall flöda i förhållande till trottelpositionen.

På motorer som har insprutning finns ju de delarna utan bensinmängden regleras genom elektriskt styrda munstycken och dessa justeras genom att "hänga" på t.ex en powercommander.

Oavsett vilket är det önskvärt att göra dessa justeringar på rullande landsväg (bromsbänk...dynojet bänk mfl), då sätter man en sensor i avgasröret som mäter bränsle/luft förhållande och därigenom får man en god bild över att motorn får rätt mängd bensin i förhållande till luft. Dessutom får man ju en effektmätning.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard