Kraschpuckar eller inte

Kraschpuckar eller inte


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Absolut Mackan! När hojen bara lowsidade så räddade puckarna allt, inkl lacken!

Men när de högg i gräset och flippade hojen så såg den ut såhär..
crash.jpg

Det var i S-et på karlskoga, så farten var väll kanske 100 km/t max.

Så det känns som att välja mellan pest o kolera. Såhär i efterhand hade jag hellre betalat för en lack på sidokåpan än allt nytt jag behövde handla.
 
Jag kommer att köra utan puckar i år och istället ha så mycket skyddskåpor i kolfiber som möjligt.
 
Utan att vara banräv, eller ha någon direkt sanning eller anekdot att förtälja..

...så är en banhoj (eller hoj som används mkt på bana) för mig något som ska kunna snabbspacklas och lackas om med pensel inför nästa helg, alternativt silvertejpas - lack är inte snabbt!

Är förlusten med att skippa puckarna att man lättare sabbar lacken så - so be it!

Min undran än var skillnaden görs för de vitala delarna?

Navpuckar måste väl va bra?

Jag kommer att köra utan puckar i år och istället ha så mycket skyddskåpor i kolfiber som möjligt.

Vad säger plånboken om kolfiberkåpor vs bobbins då?
 
Last edited:
ett par puckar som har "lagom" längd, dvs inte sticker allt för mycket (vad är allt för mycket då? nån cm max) från kåporna.

Många tycker att, längre är bättre, då finns det ju mkt slipmaterial när hojen kanar (se diverse stunthojar med långa "krashpuckar")

De bör vara nog långa för att skydda vitala delar och nog korta för att inte haka i / fastna i asfalt/curbs etc när hojen kanar.

Jag har själv använt puckar som sticker ut ca 1-2 cm
På baksvingen har jag haft plastbobbins som är av modell lite större så de tål lite asfaltsskav, nog små för att inte orsaka volter men lite kanande bör de klara och jag kan väl säga att svingen/avgassystem har klarat sig finare med dessa än utan.

//håkan
 
Blir osäker om jag ska besvära mig med att sätta i kraschpuckar (PP-tuning) eller inte.
På min förra R6:a (01:a) satt det grova, löstagbara kragar mellan bulten och ramen som tog upp stryk (deformering) ifall bulten vek sig. Men på denna (R6 05:a) är det ju snuggle-fit rätt i ramen. Plasta eller byta generatorkåpor känns så väldans mycket aptitligare än att någonsin behöva svetsa eller byta en ram... till en viss gräns.

Vad säger du och dina klotningserfarenheter?

Berätta lite kring hur du har tänkt krascha så blir frågan lättare att svara på :rolleyes:

Jag har dåliga erfarenheter av det på bana i alla fall.
 
Vad säger plånboken om kolfiberkåpor vs bobbins då?
Efter att ha kraschat ett par gånger i år så kommer jag i fortsättningen alltid att ha skyddskåpor i kolfiber så för min del sparar jag faktiskt pengar på att inte ha puckar :D

Men som svar på din fråga kan du se vad skyddskåpor i kolfiber kostar här (där jag köper mina):
http://www.ngc-racing.com/index.php?page=category&cat=62

Och puckarna jag använt tidigare:
http://www.ngc-racing.com/index.php?page=category&cat=65

Är det antingen eller man väljer mellan så blir det mycket billigare med kraschpuckar.
 
Det beror la på hur högt man värderar sin plast om jag greppat det här riktigt?

tycker osså de verkar så.
De ända ja kan komma på e som på min kawa där motorkåpan sticker ut genom ett hål i kåpan, lowsidar ja på högersida så får ja nog laga eller byta den. men de tycker ja e bättre än att riskera att hojen flippas runt med risk för mycke mer skador.
Sen har ja ändå känt att nån annan får testa de så sket i o vurpa förre året. :D
 
Sen har ja ändå känt att nån annan får testa de så sket i o vurpa förre året. :D

Det hade jag aldrg vågat chansa på...

Blir det åka för mig i år lär ni få skrattrekord i bromsapåsigproffsetsomegentligenbordespelaplaystationmenaldrigvaritmktförtvpel när det gäller mig! Man lär sig inget om man inte lär sig vart gränsen går, och då måste man ju se den från båda håll för att vara säker eller hur :gnissla ?
 
Efter att ha kraschat ett par gånger i år så kommer jag i fortsättningen alltid att ha skyddskåpor i kolfiber så för min del sparar jag faktiskt pengar på att inte ha puckar :D

Är det antingen eller man väljer mellan så blir det mycket billigare med kraschpuckar.

Varför ska du köra utan om du nu tycker att det blir billigare med?
 
Jag har monterat kolfibermotorskyddskåpor och puckar på den nya hojen men de är ganska korta, sticker väl ut nån eller ett par cm utanför kåpan, dock börjar man ju bli lite tveksam när man läser här. Har dock bara goda erfarenheter än så länge.

Min förra hoj (r6) vurpade jag 3 ggr :rodnar förra säsongen utan att några fästen gick itu. Lowsiders alla tre men varav en där hojen flippade runt på asfalten nåt varv för att kana ut över kurbsen och ner för en liten slänt (utgången till rakan på anderstorp).
 
Varför ska du köra utan om du nu tycker att det blir billigare med?
Kanske missförstod den ursprungliga frågan, trodde han undrade vad sakerna kostade. Mitt svar var alltså att det är billigare att köpa puckar än kolfiberkåpor.

I slutänden tror jag det blir billigare krascher med kolfiberkåpor än med kraschpuckar.
 
Ojoj.. hade tänkt beställa puckar men avstår nog nu.
Men lär va bra med puckar om man tänkt tappa hojen :D
 
Är det kolfibern, epoxyn eller båda två som gör det dugligt som skrapskydd?

De är hårda som stål! Jag borrade ett litet hål i varje för att kunna naja fast dem utifall att limmet skulle släppa på anderstorpsrakan, då slipper nån få en sådan genom visiret :) Luktade gottigottgott när kålfibern började glöda :näsblod
 
Jag borrade ett litet hål i varje för att kunna naja fast dem utifall att limmet skulle släppa på anderstorpsrakan, då slipper nån få en sådan genom visiret :)
Borrade du i framkant, dvs hålet sitter längst fram i färdriktningen? Skulle inte vilja ha en kåpa fladdrande vid fotpinnarna.

Har själv tagit bort en kåpa limmad med Cascos svarta 300 graders silikon och de sitter fast rejält.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top