Smärtsam självrisk

Jag skall till funäsdalen eller vemdalen eller nån dal av nåt slag om några veckor. Skoter låter kul, om maan ger fan i att krocka med träd och köra sönder grejjor, vad kan man göra? Vad kan man hyra? Vad kostar det? Åker man ut på fjället med en inföding eller får man en karta?

Om det är vemdalen du ska till så kostar en skoter 1190:- för heldag, 790:- för halv. Vill du vara med på en guidad tur (kanske är smart om man aldrig kört skoter tidigare) så kostar det 990:- för halvdag men då måste det vara minst 4st skotrar eller något sådant har jag för mig. Men det kan du ju kolla med dom på Frihetsbolaget när du kommer dit om dom har någon tur planerad inom de närmsta dagarna, om det nu är Vemdalen du ska åka till :tummenupp

Jag skall till funäsdalen eller vemdalen eller nån dal av nåt slag om några veckor. Skoter låter kul, om maan ger fan i att krocka med träd och köra sönder grejjor, vad kan man göra? Vad kan man hyra? Vad kostar det? Åker man ut på fjället med en inföding eller får man en karta?

Det beror på vart du skall åka. Vissa har bara guidade turer andra har det inte.

Personligen skulle jag undvika guidad tur då hela frihetsgrejen med att åka skoter försvinner. Jag skulle också betala lite mer för att få en 4 taktare, en sportig sådan.

Ska man hyra skoter så ska man hyra något roligt. En 50 hästars fläktkyld 2 taktare ÄR inte roligt när man åkt en liten stund.

Nu minns jag inte om det var lofsdalen eller funäsdalen (har hyrt på bägge) som de lurade oss rejält med bensinen. Vi hyrde tre skotrar, åkte en hel dag och kom tillbaka för att lämna tillbaka samt tanka upp skotrarna. Han erbjöd sig att fylla upp dom från sin tank.
Fine tänkte jag, slipper jag kladda med farmartank så är jag nöjd.

Hör och häpna. När skotrarna var tankade så visade det sig att soppan kostade 18:- litern!!

Det låg en mack 100m därifrån där soppan kostade 11:-....

Visst ska han väl ha en slant för tvåtaktsoljan, men de 100 litrarna genererade honom en vinst på 700:-. Det blir mycket olja det.

Kolla ALLA detaljer innan ni hyr! Det är ett kanonnöje när allt fungerar, men tråkigt när någon ska kuka med en.

Edit: Lofsdalen var det som fuckade oss. http://www.hyraskoter.nu/default2.asp?menu=/menu.asp?open=3

Det står nu på hemsidan om soppapriset, men vi fick ingen info om det innan vi hyrde. Inte kunde jag tänka mig några dylika tillägg heller. I funäsdalen var det däremot inget tjafs!

Last edited:
Det var av dom jag hyrde också. Inte riktigt ärliga måste jag säga. Jag hade mina misstankar om bensinen så jag tankade på macken. Först när jag tittade på internet så stod det att självrisken vid krockskada var på 8000 sen när jag skrev på kontraktet så var den på 93000 , alltså om jag skulle totalkvadda den så fick jag köpa den för nypris. Men då kunde jag ju inte backa ur då allt var bestämt redan. Nu hade dom ju ändrat såg jag iaf. Samt att dom skulle ha 400 spänn i arbetskostnad för att byta vindrutan jag hade sönder. Jag hyrde av dom i 2 dagar så lite sjysst hade dom kunna varit men icke.

Det var av dom jag hyrde också. Inte riktigt ärliga måste jag säga. Jag hade mina misstankar om bensinen så jag tankade på macken. Först när jag tittade på internet så stod det att självrisken vid krockskada var på 8000 sen när jag skrev på kontraktet så var den på 93000 , alltså om jag skulle totalkvadda den så fick jag köpa den för nypris. Men då kunde jag ju inte backa ur då allt var bestämt redan. Nu hade dom ju ändrat såg jag iaf. Samt att dom skulle ha 400 spänn i arbetskostnad för att byta vindrutan jag hade sönder. Jag hyrde av dom i 2 dagar så lite sjysst hade dom kunna varit men icke.

93000?????? Vilka dårar..

Att ta 400 för att byta ruta var lite väl då man gör det på 15 minuter. Så länge inte rutan ingick då är det riktigt billigt.

Man blir lite luttrad då man hyrt ut skotrar ett tag. Folk är så jävla oärliga och gör allt så att smita ifrån att betala det de kört sönder. Och det är minsann inga billiga leksaker. Det vet ju vi som kört sönder en kåpa på en hoj någon gång. Det kostar fläsk med en ny huv.

Jag har alltid försökt vara juste och har aldrig tagit ut en sjvälvrisk om det inte vore så att arbete plus material närmat sig eller överstigit den summan (för självrisken alltså)

Jag brukar vilja ha tillbaka mina maskiner tankade. men vill/orkar de inte det så tar jag 15 spänn litern för besväret och för att försöka få dem att tanka. Tänk er själva att handhålla, lagerföra och frakta bensin till 20 skotrar varje dag. Det vill jag helst slippa.

Det beror på vart du skall åka. Vissa har bara guidade turer andra har det inte.

Personligen skulle jag undvika guidad tur då hela frihetsgrejen med att åka skoter försvinner. Jag skulle också betala lite mer för att få en 4 taktare, en sportig sådan.

Ska man hyra skoter så ska man hyra något roligt. En 50 hästars fläktkyld 2 taktare ÄR inte roligt när man åkt en liten stund.

Du måste vara lättroad, en 50hk fläktkyld är inte rolig ALLS. Möjligtvis en pigg 440 med x-chassi då, men sånna brukar inte hyras ut ;)

Har bara hyrt skoter en gång i Vemdalen, fanns dock ingen rolig maskin alls, utan blev en sur polaris 600 som drog två liter milen (2 pers) och kämpade hårt för att röra sig framåt. Men det var bara för att jag skulle ta med mig brorsan ut på hans första skotertur. Funkade väl när man låg på fjället och bara kände vidderna breda ut sig.

Hur pass petiga är dom föresten ang giltigt förarbevis? Kan väl ändå inte vara många 08:or som har förarbevis, inte som oss här i Norrland ;)

Du måste vara lättroad, en 50hk fläktkyld är inte rolig ALLS. Möjligtvis en pigg 440 med x-chassi då, men sånna brukar inte hyras ut ;)

Har bara hyrt skoter en gång i Vemdalen, fanns dock ingen rolig maskin alls, utan blev en sur polaris 600 som drog två liter milen (2 pers) och kämpade hårt för att röra sig framåt. Men det var bara för att jag skulle ta med mig brorsan ut på hans första skotertur. Funkade väl när man låg på fjället och bara kände vidderna breda ut sig.

Hur pass petiga är dom föresten ang giltigt förarbevis? Kan väl ändå inte vara många 08:or som har förarbevis, inte som oss här i Norrland ;)

Jorå.. Nog är 50 hästar roligt en par timmar för nybörjaren. Roliga maskiner finns att tillgå om man hyr på rätt ställe. Men oftast har ju uthyrarna trötta och billiga touringmaskiner såklart. Att någon hyrt ut en polaris 600 i Vemdalen har jag aldrig hört talas om. Och att en sådan med två på endalst skulle dra 2 liter milen låter otroligt lite. Snarare det dubbla skulle jag tro.

Utan giltigt förarbevis är det ingen som får hyra av de som är seriösa iaf.

Jorå.. Nog är 50 hästar roligt en par timmar för nybörjaren. Roliga maskiner finns att tillgå om man hyr på rätt ställe. Men oftast har ju uthyrarna trötta och billiga touringmaskiner såklart. Att någon hyrt ut en polaris 600 i Vemdalen har jag aldrig hört talas om. Och att en sådan med två på endalst skulle dra 2 liter milen låter otroligt lite. Snarare det dubbla skulle jag tro.

Utan giltigt förarbevis är det ingen som får hyra av de som är seriösa iaf.

Tror just du skaffat en kund... kanske den här vintern men i alla fall nästa. :tummenupp

Jag tog sånt förarbevis här i sthlm för två år sen tror jag innan vi skulle upp. Sen åkte jag på vinterkräksjukan så jag stannade hemma när det var dags att åka :huvet
Fast vi för "köra upp" på fyrhjuling här nere... :D

Tror just du skaffat en kund... kanske den här vintern men i alla fall nästa. :tummenupp

Mja.. Jag håller på att lägga ner min verksamhet serru. Men kontakta mig via PM eller något innan så kanske man kan ordna något iaf..

Jag tog sånt förarbevis här i sthlm för två år sen tror jag innan vi skulle upp. Sen åkte jag på vinterkräksjukan så jag stannade hemma när det var dags att åka :huvet
Fast vi för "köra upp" på fyrhjuling här nere... :D

Det gör vi "där uppe" också på sommaren..

Man ska vara medveten att om man har ett bilkökort taget innan år 2000 så behöver man inget förarbevis.

Ett annat sätt att "ta sig runt det" är att man utser någon i gruppen, med förarbevis/KK innan 2000, som guide. Då har han ansvaret för gruppen och alla över 16 får köra.

Utfärdat innan 2000, eh? Så om de där humorlösa individerna på länsstyrelsen bestämt sig för att låna kortet ett par månader så är man rökt? Eller när är 'utfärdat'?

Utfärdat innan 2000, eh? Så om de där humorlösa individerna på länsstyrelsen bestämt sig för att låna kortet ett par månader så är man rökt? Eller när är 'utfärdat'?

Har du varit av med kortet räknas utfärdandet från den dag du fick tillbaka det. Iaf när det gäller rätten att framföra en terrängskoter och det oavsett om du faktiskt tog ditt körkort före 2000. Däremot om du faktiskt har ett förarbevis för terrängskoter och blir av med ditt körkort så får du behålla förarbeviset. Det blir du aldrig av med....

VV har tänkt till! :gnissla

Edit:

Länk till Svemo:
http://www.svemoresultat.se/touring/utbildnfoljgaller.htm

Last edited:
Har du varit av med kortet räknas utfärdandet från den dag du fick tillbaka det. Iaf när det gäller rätten att framföra en terrängskoter och det oavsett om du faktiskt tog ditt körkort före 2000. Däremot om du faktiskt har ett förarbevis för terrängskoter och blir av med ditt körkort så får du behålla förarbeviset. Det blir du aldrig av med....

VV har tänkt till! :gnissla

Edit:

Länk till Svemo:
http://www.svemoresultat.se/touring/utbildnfoljgaller.htm

Det där stämmer inte. Grundutfärdandedatum (det på baksidan) ändras ALDRIG oavsett om du blir av med kortet eller byter det.

Så som jag blivit lärd så spelar det ingen roll att man blir av med med sitt vanliga KK så länge man tog det innan 2000 så får man köra vidare på skoter iaf.

Det där stämmer inte. Grundutfärdandedatum (det på baksidan) ändras ALDRIG oavsett om du blir av med kortet eller byter det.

Så som jag blivit lärd så spelar det ingen roll att man blir av med med sitt vanliga KK så länge man tog det innan 2000 så får man köra vidare på skoter iaf.

Vi har båda rätt och fel verkar det som. :crash

Iaf om man får tro Snowrider:

http://www.snowrider.se/default.asp?page=/news.asp?ID=618

Citat från länken:
Enligt den rådande uppfattningen fungerar ett förarbevis så här: Har du tagit ett körkort för bil
eller mc innan 1/1 - 2000 så klarar du dig med ditt körkort. Men om du tagit körkortet efter detta
datum, eller blivit av med det, så måste du ta förarbevis för att få framföra en snöskoter eller
fyrhjuling. DETTA ÄR FEL!

Del två:
http://www.snowrider.se/default.asp?page=/news.asp?ID=620
Citat från länken:
Efter ett telefonsamtal igår kan vi konstatera att de människor
som är insatta i förarbevisfrågan inom Vägverket har som ambition att det inte ska vara lagligt att
fortsätta köra snöskoter på sitt A/B-körkort efter en eventuell indragning oavsett hur kort den
varit. Men vad som gäller är fortfarande oklart och kommer så att vara fram till det att saken
prövas i en domstol.

Jag trodde Svemo hade koll men inte ens VV verkar ha det :va och inte klarar jag att hitta någon info om det på VV:s sida. Alltså vad som gäller om körkortet varit indraget.

Vi har båda rätt och fel verkar det som. :crash

Iaf om man får tro Snowrider:

http://www.snowrider.se/default.asp?page=/news.asp?ID=618

Citat från länken:
Enligt den rådande uppfattningen fungerar ett förarbevis så här: Har du tagit ett körkort för bil
eller mc innan 1/1 - 2000 så klarar du dig med ditt körkort. Men om du tagit körkortet efter detta
datum, eller blivit av med det, så måste du ta förarbevis för att få framföra en snöskoter eller
fyrhjuling. DETTA ÄR FEL!

Del två:
http://www.snowrider.se/default.asp?page=/news.asp?ID=620
Citat från länken:
Efter ett telefonsamtal igår kan vi konstatera att de människor
som är insatta i förarbevisfrågan inom Vägverket har som ambition att det inte ska vara lagligt att
fortsätta köra snöskoter på sitt A/B-körkort efter en eventuell indragning oavsett hur kort den
varit. Men vad som gäller är fortfarande oklart och kommer så att vara fram till det att saken
prövas i en domstol.

Jag trodde Svemo hade koll men inte ens VV verkar ha det :va och inte klarar jag att hitta någon info om det på VV:s sida. Alltså vad som gäller om körkortet varit indraget.

Hmm.. Det skulle ju vara fint att veta.. VV är några riktiga pajaser.

Så länge ingen säger något annat så kommer jag att köra på förklaringen som jag fick av polisen. Att om man tagit kortet innan 2000 så får man köra "terrängskoter" även om man förlorat sitt KK.

Hmm.. Det skulle ju vara fint att veta.. VV är några riktiga pajaser.

Så länge ingen säger något annat så kommer jag att köra på förklaringen som jag fick av polisen. Att om man tagit kortet innan 2000 så får man köra "terrängskoter" även om man förlorat sitt KK.

Ja, trots förvirringen så verkar det vara "det mest gällande" eller hur man ska säga. :hihi

Jag vet inte vad du är van för snöskoter men en Polaris 600 har ca. 106-125hk beroende på årsmodell och utförande, så särskilt slö vet jag inte om jag skulle kalla den. :confused:

Min -98 XC600 toppar då 185km/h på mätaren och enligt tidningen Snowmobile gör den 0-100 på 4,85 sek.
Min bränsleförbrukning ligger mellan 1,8-3,5 liter/mil men normal förbrukningen är ca. 2,5-2,8 liter/mil. Så om du fick den att dra 2 liter per mil och tyckte den gick slött så tror jag att du inte gasade nog :rolleyes:

När det gäller om man får köra snöskoter när man har haft körkortet indraget så kontaktade jag vägverket i den frågan då jag var utbildare på förarbevis.
Det svar jag fick var att man inte får köra snöskoter om man har haft körkortet indraget, detta var för ca. 4år sedan.

Men då jag känner ett par poliser så vet jag att dom kan inte alla lagar och bestämmelser dom heller, så om man åker dit eller inte beror på hur påläst polisen är.

Men sker det en olycka ligger man sämre till, för kollar inte polisen behörigheten så kan ni vara säkra på att det gör försäkringsbolaget och då kan det vara problem att få ut på vagnskadeförsäkringen. :huvet

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa