RSV Mille V.S SP1/SP2??

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Någon som har nån aning om hur en RSV Mille 03:a står sig prestandamässigt mot en SP1:a SP2:a ???

Mot SP2:an vet jag inte men mot SP1:an står den rätt jämt. Spettan har lite mer toppeffekt och lite starkare mellanregister men är lite mer trögstyrd (subjektiv bedömning). Men Millen är ju betydligt snyggare. :drool

Ja, jag är rätt partisk, Spettan är klart en contender men jag föredrar Millen.

Ja,

Jag tycker också millen är asfet, har inte riktigt blivit kompis med framlampan ännu men det kommer kanske... allt annat är ju bara överfett på millen.

/Alex

Om du bara ger dig själv möjligheten att testa kommer du säkert upptäcka att millen är en kanontrevlig bekantskap. :tummenupp

Ja,

Jag tycker också millen är asfet, har inte riktigt blivit kompis med framlampan ännu men det kommer kanske... allt annat är ju bara överfett på millen.

/Alex

Jag kan ta framlampan, jag tycker den är snygg. :tungan

Och även om du inte tycker den är snygg så är det grymt svårt att hitta en som ger en så otrolig ljusbild.

För att återgå till tråden....

För rakt fram åka så är det alltså mer pulver i en spetta?

Jaha... PC3:a o annan pipa på beställningslistan då...

Mot SP2:an vet jag inte men mot SP1:an står den rätt jämt. Spettan har lite mer toppeffekt och lite starkare mellanregister men är lite mer trögstyrd (subjektiv bedömning). Men Millen är ju betydligt snyggare. :drool

Ja, jag är rätt partisk, Spettan är klart en contender men jag föredrar Millen.

BULLSHIT!! :mad:

Många upplever Spettan som trögstyrd vilket e helt fel..
Fel körteknik anser jag snarare att dom som klagar över det använder sig av.
Spettan har ju ända sen den kom fått kritik för sin aggresiva körställning, dvs väldigt framåtlutad, vilket gör att man gärna häger över styret, därmed trögstyrd..
Använd benen o knip om tanken o spänn magmusklerna så löses problemet.:tummenupp

Man SKA ha träningsverk efter en dag på banan i mage o insida lår!! :D

Du verkar inte riktigt vara nöjd med hojjarna du köper och byter till dig. Kanske du skulle fundera ett tag innan du byter och köper nästa ggr. Som sagt vet inte med dig men jag har bytt 3 hojjar på mindre än ett år och jag har gjort förlust på 16000kr än så länge.

Varför inte beehålla millen ett tag och kör den till våren innan du byter till en sp1/sp2.... Eller du kanske ska köpa dig en zx12 trots allt :D

Tjänade en slant på det sista bytet faktiskt, mest därför jag gjorde det.

Millen ska jag köra med säsong 08 tänkte jag, sen får vi se om jag behåller den eller inte. Absolut inte intresserad av att byta mot en SP1:a, var bara nyfiken på prestandan jämfört med millen...

så vart det med det...

Du verkar inte riktigt vara nöjd med hojjarna du köper och byter till dig. Kanske du skulle fundera ett tag innan du byter och köper nästa ggr. Som sagt vet inte med dig men jag har bytt 3 hojjar på mindre än ett år och jag har gjort förlust på 16000kr än så länge.

Varför inte beehålla millen ett tag och kör den till våren innan du byter till en sp1/sp2.... Eller du kanske ska köpa dig en zx12 trots allt :D

BULLSHIT!! :mad:

Många upplever Spettan som trögstyrd vilket e helt fel..
Fel körteknik anser jag snarare att dom som klagar över det använder sig av.
Spettan har ju ända sen den kom fått kritik för sin aggresiva körställning, dvs väldigt framåtlutad, vilket gör att man gärna häger över styret, därmed trögstyrd..
Använd benen o knip om tanken o spänn magmusklerna så löses problemet.:tummenupp

Man SKA ha träningsverk efter en dag på banan i mage o insida lår!! :D

Det kan kanske vara inställningar och sånt men jag upplever RC51:an som mer trögstyrd än Millen. Dock betydligt mer lättsvängd än min Gixxer 600. Så den är inte trögstyrd utan mer trögstyrd än Millen. Det är en kanonhoj men jag tycker Millen är bättre. Nu har jag sagt det typ 14 gånger idag så nu ska nog jag vara tyst. :tungan

Tackar :)

Nej, enligt bikez.com så är det 2hk som skilljer till spettans fördel men den verkar också 12Kg tyngre, stämmer detta tro?

2hk mer men 12Kg tyngre, borde nästan millen va kvickare eller?

Last edited:

Kvalificerad gissning är att utan avgassystem väger de lika mycket. Spettan har ju tvåpip men å andra sidan har Millen århundradets bazooka - den väger runt 7 kg har jag för mig vågen visade.

Tackar :)

Nej, enligt bikez.com så är det 2hk som skilljer till spettans fördel men den verkar också 12Kg tyngre, stämmer detta tro?

Millen är nog kvickare och kanske snabbare rakt fram, inga problem o köra jämt med Rettor 98-02 med 01ans Mille jag hade. Men aprilians hastighetsmätare vissar inte 280 när det går 260 som Rettornas gör. Visst Sp1/Sp2 är ingen dålig hoj men det känns som aprilians har allt den har och lite till.

De är väldigt lika prestandamässigt, vi pratar tiondelar hit eller dit.

Jag upplever Millen som mer kvickstyrd (SP2 är marginellt mer snabbstyrd än SP1) och generellt lite mer allround - det är skönare att logga 40 mil på en Mille om man nu skulle vilja det. Å andra sidan känns Millen råare: den går hårdare i motor och låda, det vibrerar och slamrar mer. SP1/SP2 känns mer förfinade och gedigna, de är grymt välbyggda hojar, även om jag inte känner till att Millen dragits med kvalitetsproblem.

Att italienarna är vassa på design, det råder väl inget tvivel om. Samtidigt tycker jag SP1 (och kanske framförallt en vit SP2 :yoparty ) känns som en exklusivare hoj eftersom den är såpass ovanlig. Mille ser man ju lite varstans även om det inte är någon dussin-Retta eller Fireblejd :D

Partisk....näääääää :rolleyes: :D

Last edited:
Nej du verkar ju inte alls partisk ;0)

OK, summan av kardemumman är att en mille håller jämt skägg med en spetta?

Skickar med en bild på min baby :tuttar

De är väldigt lika prestandamässigt, vi pratar tiondelar hit eller dit.

Jag upplever Millen som mer kvickstyrd (SP2 är marginellt mer snabbstyrd än SP1) och generellt lite mer allround - det är skönare att logga 40 mil på en Mille om man nu skulle vilja det. Å andra sidan känns Millen råare: den går hårdare i motor och låda, det vibrerar och slamrar mer. SP1/SP2 känns mer förfinade och gedigna, de är grymt välbyggda hojar, även om jag inte känner till att Millen dragits med kvalitetsproblem.

Att italienarna är vassa på design, det råder väl inget tvivel om. Samtidigt tycker jag SP1 (och kanske framförallt en vit SP2 :yoparty ) känns som en exklusivare hoj eftersom den är såpass ovanlig. Mille ser man ju lite varstans även om det inte är någon dussin-Retta eller Fireblejd :D

Partisk....näääääää :rolleyes: :D

Bifogat

• Alex Mille1.jpg
    Alex Mille1.jpg
    67 KB · Visningar: 167
Beror helt på vem som kör hojen, jag tycker inte SPn är tung när man väl lärt sig hantera den. Hojen går riktigt fint ut ur kurvor. RSVn är utrustad med mycket tyngre gafflar i min mening. Men den är så brutalt ful!

Här kommer en bild från i somras när jag och en snubbe på sin RSV låg och lekte

Bifogat

• n612206345_405270_5906.jpg
    n612206345_405270_5906.jpg
    46 KB · Visningar: 208
Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...