Varning för bromsgrepp!!!

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Jag köpte broms-kopplingsgrepp på ebay som var pirat, de passar men funktionen på bromsen uteblir!!!! Först tyckte jag det funkade fint men när jag klämt på bromsgreppet för att lufta bromsarna så blir det stumt!! Visar sig att det inte släpper trycket helt i cylindern pga av att greppet inte är rätt!! De ser lika ut vid en snabb koll men skiljer tre millimeter när man kollar lite noga, resultatet blir att frambromsen låser sig!!! Hojjen jag har är en R1;a -99.

Det finns massvis med trådar om piratbromsgrepp.
Slipa ner den del som trycker mot pumpen, så att den inte ligger an när greppet är utsläpt, så skall du se att problemet löser sig.

Så enkelt var det alltså..

Nja inte riktigt riktigt så enkelt.... :mattias
Bromsgreppen på R1:an skiljer sig i mellan årmodellerna, så du har helt enkelt fått till fel årsmodell. Det ena är med den lilla knölen och den andra utan. Det skiljer sig faktiskt på artikelnumrena på dom olika årmodellerna när man köper orginal, vilket inte många vet. :fakta

Last edited:
Det finns massvis med trådar om piratbromsgrepp.
Slipa ner den del som trycker mot pumpen, så att den inte ligger an när greppet är utsläpt, så skall du se att problemet löser sig.

Jag var in på Carlbarks i fredags i och skulle kolla vad en packningssats till cylindern kosta eftersom jag trodde jag klämt sönder den när jag fick tipset om att kolla så det var lika, vilket de inte var. Just 98-99 var tydligen känsliga, jag har provat idag att slipa om knölen men det passar inte iallafall. Hålen sitter annorlunda så det trycker in cylindern.
Anledningen till att jag köpte dem var att de är svarta, så men ett slippapper och sprayfärg så har jag nu original svarta handtag. kopplingsgreppet passade däremot perfekt.

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard