Jobbar du med att plocka/paketera paket och liknande?

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Jag sitter och spånar, och tänkte att istället för att jag ska uppfinna hjulet själv, så kanske det finns folk som redan gjort detta.:rolleyes:

Scenariot är följande:
En person åker omkring och plockar olika ordrar, det kan vara produkter som är alltifrån jättesmå påsar till 1,5m långa bordsskivor, lite alla möjliga kartonger mm.

Personen som plockar dessa lägger sedan upp ett gäng ordrar på en rullbana.

Problemet vi kommer till nu är att personen som ska paketera alla dessa produkter som är i all möjlig form, måste veta vad som hör till vilken order. Om man t ex. levererar DVD:er så är det ju inte så svårt att göra någon låda med en massa fack, ett fack per order osv, men nu är det ju allt möjligt lustigt.

Det måste alltså plockas i någon typ utav låda eller avgränsas på något vis. En order kan också variera ifrån ett jättelitet paket som passar i ett vadderat kuvert, till ett större paket som ör 1,5 x 0,5 x 0,5 m. Finns det någon typ utav låda som är dynamisk, dvs går att ändra storleken på?

Svår frågeställning, men vi har kanske proffs här inne?:tungan

Det enda jag kan komma på som är dynamiskt är diverse kroppsöppningar :D

Det enda jag kan komma på som är dynamiskt är diverse kroppsöppningar :D

Vet inte riktigt om jag hade viljat ha en diskbänk levererad som någon hade haft uppstoppad där bak.Fast det kanske bara är jag som är känslig?Fast å andra sidan,den kanske är inplastad?

:D

Läggs ordrarna upp en i taget på rullbandet räcker det väl att skicka med en markör som visar var en order slutar och nästa tar vid på samma sätt som "nästa-kundpinnen" man använder när man handlar och skall betala i kassan..

...eller missar jag något fundamentalt i ditt resonemang?:va

Om man jobbar på lager så bör man byta jobb.
Men på det senaste lagret jag jobbade på visste datorn (nja) vilken låda som passade för ordern man skulle plocka...

Annars är det en bra tumregel, när man vet vad det är för skit och hur stort/tungt man har på listan innan man bombar ut sladdar med trucken så ÄR det dags att sluta :fatta

Edit: jag glömde fan vad frågan var, så nu svarar jag:
nej jag känner inte till dynamiska lådor, och om det fanns så skulle dom säkert suga.

Finns tjusiga klisterlappar med nummer på,en stor att sätta på paketet och en liten (med samma nummer) att sätta på ordern.

Dynamiska lådor löser man enklast med att ha ett par standard storlekar och färdiga skiljevägga eller utfyllnadsmaterial att ha i,eller så skär man ner dom i hörnen.

Eller rulla in skiten i wellpapp.

Frågan är ju vad det får kosta.

Eller på plockar man bara varorna på en vagn med några hyllor eller på en EUR-pall med krage. Gör jag iaf, dock skickas de ju bara till monteringen som är under samma tak :tungan:

På alla stora lager jag jobbat på så funkar det som så att plockaren även paketerar det han plockat för att minimera eventuella fel.

hämta order
plocka order
paketera gods
återrapportera

Om det är absolut nödvändigt att det ska vara separatar plockare och paketerare så ska allt märkas, t.ex ordernummer på en ettiket på de varorna som hör ihop och även med colliemärkning såklart.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back