För att förstärka Portas påstående - denna mannen har fri tillgång till en bänk och är fena på tuning (hans yrke):
http://www.hordpower.com/gallery/Triumph-675-Tech
Han har lyckats skrämma upp sin maskin 10-15 hk från det att han startade - Portning, filter, helsystem, stackar. Han har lagt ned ett jädra jobb på avgassystemet - snickra och fila själv. Det finns trådar som talar om att lamellerna i katalysatorn skulle kunna smälta och därmed begränsa prestanda... Jag kan ge Dig den samlade bilden som jag uppfattat det:
- Bara slip-on ger :0-1 hk
- Slip-on + TOR-mapp (laddas in av ÅF): 1-3 hk
- Ovanstående + PCIII eller Tuneboy med anpassad mapp: 2-5 hk och en högre/jämnare vridmomentkurva.
- Helsystem + PCIII eller Tuneboy: 5-8 hk + bättre kurva
- Portning, stackar och racefilter + helsystem och PCIII/Tuneboy: +10-15 hk
- Ovanstående samt racekammar och ventiler - Antagligen ytterligare ca 5hp.
Dom värsta i 675-cupen i England sägs ge 130-135 på slangen - gäller även det team Porta hänvisade till...
Min erfarenhet är att Tuneboy ger en diagnosprogramvara och på köpet även möjlighet att mappa tändning och soppa. Mappad med bredbandslambda under drift fick jag mindre på/av-reaktion, ett bättre mellanregister och någon sista pålle på toppen.
Så slip-on (gärna ett med färdiga mappar till), Tuneboy och möjligen ett foamfilter (när originalfiltret ändå ska bytas ut) blir min rekommendation.
PS - jag hittade en engelsk sida med billiga Iridiumstift som alternativ till de svindyra NGK-stiften
Ha de!