Endurolyse - hållbart och lysstarkt

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Körde hojen rätt in i ett träd efter en graciös flygtur, "faceplant" fast för en motorcykel beskriver händelsen ganska bra.

Nytt lyse kostar ca 1000 kr och med vanliga H4-lampor som ändå bara går sönder hela tiden pga vibrationer! Har ett bakparti av lamphuset (se bild), men själva glaset är trasigt. Tänkte att man kunde bygga nåt eget som är funktionellt (lyser bra) samt hållbart (tål vibrationer). Förslag?

96583140.gif

Jag köper gärna om nån har en 525 EXC -05--> Lampa till salu. Körde också in i ett träd under veckans lopp =D

Tack för erbjudandet, svar via PM.

Tillbaks till ämnet. Har tänkt mig led som positionsljus men motsvarande för att ta på sig uppgiften som strålkastare finns inte vad jag kan se.

Ska man söka sig efter en lamptyp som tål vibrationer och sedan se vad för reflektorer /projektorlyse som passar? Kan det vara så att det rent av är fabrikatet (köpt på OKQ8) som är extra känsliga och vibrerar sönder? (brukar byta i butiken ganska ofta för de är ju trotts allt två års garanti).

Xenon-konvertera kostar väl skjortan så det känns ju inte aktuellt, även om det lyser bra och kanske tål vibrationer.

Jag har en Xenonlampa, och en (två om nån vill ha den andra) ballast som du kan få köpa om du vill. Ballasten kommer från Toyota och Xenonlampan från BMW. Du kan alltid hitta ngn kul strålkastare att stoppa lampan i. Har haft det monterat på min egen KTM och plockade av det när jag fixade till' hojen och av någon anledning kom det aldrig tillbaks på hojen igen. om jag inte lurar dej så är det en 8000K lampa med S2 fattning. Hör av dej per PM om du är intresserad av nått. Eller om nån annan vill ha det...

Jag har lite nya Xenonprylar som ligger. H1 sockel 35W och 50W. 900:- för ett kit med 2 lampor, 2 ballaster och kablar. Dessa vibrerar inte sönder. Och ger sjukt bra ljus!

Jag som tyckte jag tydligt skrev att Xenon inte var aktuellt? :confused: :D Får väl ge det en funderare också.

Nedan är ett förslag mest vad gäller alternativt utseende. Dubbla strålkastare drar väl dubbelt med ström om man inte går ner i effekt så det kanske blir för mkt jobb. Och dessutom ser det ut som skit :gnissla (Tack vare mitt snabba avtryckarfinger fick jag med en dagslända på bild!)

Bifogat

• alternativ 1.jpg
    alternativ 1.jpg
    117.5 KB · Visningar: 319
Du skrev att det inte var aktuellt på grund av priset, men det är inte så blodigt dyrt längre som folk tror. 35w och 50W är ju inte ens effektuttag att prata om, det är ju hälften av vad en dålig 100w glödlampa tar, men ger många gånger mer ljus per Watt. =)

Du skrev att det inte var aktuellt på grund av priset, men det är inte så blodigt dyrt längre som folk tror. 35w och 50W är ju inte ens effektuttag att prata om, det är ju hälften av vad en dålig 100w glödlampa tar, men ger många gånger mer ljus per Watt. =)
Får väl skylla att jag har dålig koll marknaden, trodde det kostare en hel del och krävde massa dragningar av sladdar mm.

Vad menas med ballast?

Ballast är den delen som genererar massor av spänning som tänder lampan.
Så ett sådant kit som bla du vill sälja skulle medföra att jag måste stoppa lampan i ett strålkastarhus med reflektor och glas (som jag saknar efter trädsyningen)?

Ja, alla lamphus har ju reflektorer, oavsett om det är projektorstrålkastare eller vanliga, det är ju reflektorn som bestämmer ljusbilden. Vet du bara vilken fattning projektorstrålkastarens glödlampa har så kan du ju ersätta den glödlampan med en xenonlampa med samma fattning. En xenonlampa blir inte varm heller, som en vanlig glödtrådslampa blir, och de ger betydligt mer ljus per Watt!

Ja, alla lamphus har ju reflektorer, oavsett om det är projektorstrålkastare eller vanliga, det är ju reflektorn som bestämmer ljusbilden. Vet du bara vilken fattning projektorstrålkastarens glödlampa har så kan du ju ersätta den glödlampan med en xenonlampa med samma fattning. En xenonlampa blir inte varm heller, som en vanlig glödtrådslampa blir, och de ger betydligt mer ljus per Watt!
Det är ju där problemet ligger, jag har ingen reflektor eller glas, detta mosades sönder i småbitar. Skulle jag köpa xenon-lampa blir jag kanske av med att lampor vibrerar sönder och får dessutom ett starkare ljus, men fortfarande måste jag köpa ny reflektor och glas.

Köper jag original får jag ju något som passar och ser hyffsat ut, dock med H4 fattning. Oavsett så får jag ju punga ut med ca dubbla kostnaden om jag väljer xenonalternativet, jag som hoppats på att komma undan billigt...

Jag använder S2 Xenonfattning i min orginal H4 sockel utan att det varken skakat sönder eller ser konstigt ut. En ny lampa med glas och reflektor måste du ju köpa i vilket fall som helst så det är ju ingen kostnad du kommer undan om du ska byta ut den strålkastaren som du har.

Köp en nyare variant av den lampan du har, dom e både snygga och förhållandevis billiga att köpa, plasten runt min lampa tex kostar 180:- och det 'är ju i regel den man brukar köra sönder om man vurpar, om man inte frontar ett dräd som vi båda gjort. Dessutom är ju de nyare KTM modellernas lampor riktigt snygga! =) Tror faktiskt inte det kan bli mkt billigare om du ska ha en ny bra, strålkastare!

Dessutom är ju de nyare KTM modellernas lampor riktigt snygga! =) Tror faktiskt inte det kan bli mkt billigare om du ska ha en ny bra, strålkastare!

om det är05 o framåt du menar så suger dom elefantpung. riktigt dåligt ljus. i klass med cykelbelysning.

tror dom hade med en 525 i nått test bike gjorde... teknikern som fiffla med löjusmätargrunkan bar askratta när dom testa 525 lyset.

Lyktorna på lc4-modellerna framt ill 2004 hade väl kåpa runt om som satt fast med stänkskärmen...jättefult och opraktiskt. Mask 165, lykta drygt 500 kr.
bikepics-178816-200.jpg

Sen kom väl denna modell. Bra ljus? Samma som på 660? Ser större ut än på 660, men jag kan ha fel. Pris ca 570 kr plus mask 165. Inte heller särskilt snyggt dock.
bikepics-658221-200.jpg

Ett problem är att jag inte accepterar svart och absolut inte orange mask på min hoj! Vitt är ett krav. Det leder väl till nyare årsmodell av lc4:or. Tex denna 640 med helt nytt stuk på lyse. Snyggt, men skär sig säkert med de runda formerna på min hoj.
bikepics-912972-200.jpg
bikepics-1061404-200.jpg

Last edited:
Chukabowa: Nu menar jag förståss med en Xenonlampa i.

Bodoe: Det är den senaste modellen jag menar som är snyggast. Verkar inte som jag kan hjälpa dej med fler ideer nu iallafall.

Låt oss säga att jag får tag i nytt strålkastarhus, som är gjort för H4-lampor.

Vad kan tänkas behöva modifieras för att få dit xenon om man har ballast och lampa av annan typ än med H4 sockel?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back