Det kan säkert vara så att lagren och tapparna inte har den marginal som krävs för din effektökning i just din hojmodell.
Att bygga en radfyra rullagrad är mycket dyrt eftersom man så måste ha pressad, dvs byggd vev. Det är omständligt och dyrt att producera en lång sådan vev, dessutom blir den längre vilket man inte vill i sporthojar där det sabbar markfrigången. Gamla GSX/katana motorn var nog den sista rullningslagrade 4T sporthojssnurran. Men det finns tex helt rullagrade högeffekts marinddieslar.
Fördelen med rullningslager är att de löper med mindre friktion än glidlager, nackdelel är att de sämmre tål metallisk chock samt oftare ger lite dyrare konstruktioner.
Alla luftkylda Harleys är ju tex rullningslagrade, dvs de är helt rull-,kul- och nållagrade. I dragracing körs det ju drivor med "Harleys" med ibland tre liters slagvolym, nitro och 600-800 hk eller mer. Bottendelen är inte det stora problemet där, det är mer vickade kolvar som är storkubiksproblem på dessa då kolvarna blir korta i förhållande till diametern
Det kan säkert vara så att en övergång till glidlager kan vara den enklaste lösningen i i just din applikation. Jag ville bara säga att det inte nödvändigtvis är så att rullningslagrade motorer är hämmade äv lagervalet.
Min motor på 4.4 liter är en 57 år gammal encylindrig tändkulemotor, jag har den i båten. SKF-lager.
Nåväl, det var bara en utvikning ang lager. Ska inte kapa tråden.