tändstifts avläsning

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
hur tycker ni detta stiftet ser ut?

http://i143.photobucket.com/albums/r147/eferm/CIMG3178.jpg

det har gått ca 30min i min wr 426 -02
hojen misständer vid körning å gaspådrag men inte på tomgång och "torrgasning". Sätter jag i ett nytt stift går den perfekt i 30min sen ser det ut så här igen och misständer..
jag har fått tips om att det kan vara cdi-boxen som strular för den ska tydligen köra en tändkurva vid friläge och en annan vid växel i...

eller kan det vara nån förgasarinställning? jag tycker inte det borde vara det eftersom den går perfekt med nytt stift.
/mvh erik

Bifogat

• stift.JPG
    stift.JPG
    30.6 KB · Visningar: 133
Ser ut att gå lite för tunt, i med ett större munstycke.

Om man antar att tändningen är felfri så har det där stiftet gått rejält fett.
Det är dock viktigt att man stoppar motorn direkt efter en repa om man vill se färgen från fullgasblandningen. En motor som går för fett på tomgång hinner nämligen svärta stiftet redan på ngn minuts tomgångskörning.

Om man antar att tändningen är felfri så har det där stiftet gått rejält fett.
Det är dock viktigt att man stoppar motorn direkt efter en repa om man vill se färgen från fullgasblandningen. En motor som går för fett på tomgång hinner nämligen svärta stiftet redan på ngn minuts tomgångskörning.
:va

Det är ju helt vitt för böveln, inte runt om iofs men vafan.

:va

Det är ju helt vitt för böveln, inte runt om iofs men vafan.

Det är ju helt svart för böveln, inte spetsarna på elektroderna iofs men vafan. ;)

När ett stift ser ut så där så betyder det att kolvtopp och hela förbränningsrummet är svart som synden. Det är bara spetsarna på elektroderna som har blivit så heta att sotet bränts bort. Det är så man ska se det.

När stiftet till slut har blivit tillräckligt sotigt på mittelektrodens isolator så tar strömmen den vägen istället för att hoppa över gapet, eftersom sot innehåller grafit och kol vilket leder ström. Då brukar motorn börjar feltända och man måste stoppa i ett nytt stift för att få igång den igen

Enligt min uppfattning ;)

/J

Last edited:

/J
Jag delar din uppfattning...

Eftersom det är en endurohoj så är det inte orimligt att den går fett på låglast där man tillbringar mycket tid i enduroskogen som nybörjare för att sedan gå magert på full gas.
Jag hade plockat ner förgasaren och kollat att all bestyckning är ställd original och blåst rent samt kollat så att accpumpen fungerar som den skall.

Det är ju helt svart för böveln, inte spetsarna på elektroderna iofs men vafan. ;)

När ett stift ser ut så där så betyder det att kolvtopp och hela förbränningsrummet är svart som synden. Det är bara spetsarna på elektroderna som har blivit så heta att sotet bränts bort. Det är så man ska se det.

/J

stiftet har gått ca 30-60sek på tomgång innan det togs ur...
bilen är lite missvisande för stiftet är inte riktigt lika vitt som det är på bilden men det är riktigt svart runtom, nästan "luddigt".
glömde säga att hojen går som motard och det sitter yoshi helsystem på.
stiftet ser likadant ut nu med 175 munstycke som den gjorde innan när det satt 162 på.... (så munstycksbyte gjorde inte ett jota...) nålen sitter ett hack högre upp än original och luftburkslocket är bortplockat. jag har testat att skruva på luftblandningskruven men det hjälper inte ett smack, möjligtvis att det kan bli ännu sämre. vad jag kan förstå så är låglastmunstycket bra mycket större än original. hittade inget skit i förgasaren så det måste nästan va ett tändningfel av något slag....

bilen är lite missvisande för stiftet är inte riktigt lika vitt som det är på bilden men det är riktigt svart runtom, nästan "luddigt".
stiftet ser likadant ut nu med 175 munstycke som den gjorde innan när det satt 162 på.... (så munstycksbyte gjorde inte ett jota...) nålen sitter ett hack högre upp än original och luftburkslocket är bortplockat. jag har testat att skruva på luftblandningskruven men det hjälper inte ett smack, möjligtvis att det kan bli ännu sämre. vad jag kan förstå så är låglastmunstycket bra mycket större än original. hittade inget skit i förgasaren så det måste nästan va ett tändningfel av något slag....

Det där är inte ett tändningsfel utan med 95% säkerhet förgasarrelaterat. Gå tillbaka till original-läget på alla inställningar och börja om där.

Det där är inte ett tändningsfel utan med 95% säkerhet förgasarrelaterat. Gå tillbaka till original-läget på alla inställningar och börja om där.

men ska jag verkligen gå till original när det sitter helsystem på?
du kan ju ha rätt i det i och med att den går PERFEKT i ca 30minuter om man sätter i ett helt nytt stift...

/mvh erik

Jag tror som Boris att du gått åt fel håll, gå tillbaka till magrare HM samt nålläge. Kolla för säkerhets skull flottörnivån samt att det inte är punka på flottören eller läckande flottörventil. Har du tappat tålamodet så ta den till ngn med en dyno och låt bestycka den korrekt där.

du kan ju ha rätt i det i och med att den går PERFEKT i ca 30minuter om man sätter i ett helt nytt stift...

/mvh erik

I originalbestyckningen så har du åtminstone något man vet fungerar åtminstone hyggligt även om det inte lirar kanon med din konfig. Jäklas det fortfarande med originalbestyckning får man leta vidare.

/mvh erik

Det är typiskt när man har för rik blandning. När stiftet till slut har blivit tillräckligt sotigt på mittelektrodens isolator så tar strömmen den vägen istället för att hoppa över gapet, eftersom sot innehåller grafit och kol vilket leder ström. Då brukar motorn börjar feltända och man måste stoppa i ett nytt stift för att få igång den igen

så då borde jag pilla i 162 munstycket igen å sänka nålen ett hack å pilla lite på blandningsskruven alltså?
känns knäppt å sätta i 162 när original e 165 men jag får testa. ska jag montera mindre låglast munstycke åxå?
tålamodet räcker väl en stund till men det hade vart fint att få hojen injusterad av proffs. vad kan en sån operation kosta måntro?

tacka för tipsen!
/mvh erik

så då borde jag pilla i 162 munstycket igen å sänka nålen ett hack å pilla lite på blandningsskruven alltså?
känns knäppt å sätta i 162 när original e 165 men jag får testa. ska jag montera mindre låglast munstycke åxå?
tålamodet räcker väl en stund till men det hade vart fint att få hojen injusterad av proffs. vad kan en sån operation kosta måntro?

tacka för tipsen!
/mvh erik

Ja tryck absolut i original lågfartsmunstycke, får jag gissa fritt ligger problemet där snarare än i ett för stort huvudmunstycke.

Ja tryck absolut i original lågfartsmunstycke, får jag gissa fritt ligger problemet där snarare än i ett för stort huvudmunstycke.

har plockat ihop förknasaren idag men jag hade ju kollat fel, jag kollade på startmunstycket istället för lågfarten så lågfarten är faktiskt original. jaja, får se om det hjälper med att sänka nålen ett hack å pilla lite på blandningsskruven men jag är lite skeptisk. får se om det blir testkörning imorrn.
/mvh erik

har plockat ihop förknasaren idag men jag hade ju kollat fel, jag kollade på startmunstycket istället för lågfarten så lågfarten är faktiskt original. jaja, får se om det hjälper med att sänka nålen ett hack å pilla lite på blandningsskruven men jag är lite skeptisk. får se om det blir testkörning imorrn.
/mvh erik

Här har du en av många guider hur man bestyckar en mekanisk förgasare på gatan. Reglerna är generella så bry dig inte om att det är tvåtakt eller att det är en annan förgasare än din.
http://www.dirtrider.net/justkdx/carbtuning.html

Alla guider är i stort sett lika. Man använder sig av roll on-, resp roll off-metoden. Man börjar med att kolla huvudmunstycket, sedan nålen, sedan tomgångskretsen osv. Annars tappar man bara bort sig. Leta upp en otrafikerad raka där du kan hålla på ostört.

Kolla även att din chokekrets är ok, om den har hängt sig så får man inte ordning på någonting.

Mvh
J

Här har du en av många guider hur man bestyckar en mekanisk förgasare på gatan. Reglerna är generella så bry dig inte om att det är tvåtakt eller att det är en annan förgasare än din.
http://www.dirtrider.net/justkdx/carbtuning.html

Alla guider är i stort sett lika. Man använder sig av roll on-, resp roll off-metoden. Man börjar med att kolla huvudmunstycket, sedan nålen, sedan tomgångskretsen osv. Annars tappar man bara bort sig. Leta upp en otrafikerad raka där du kan hålla på ostört.

Kolla även att din chokekrets är ok, om den har hängt sig så får man inte ordning på någonting.

Mvh
J

jag vet inte hur man kollar choken och flottörnivån men motorn lugnar sig ju rejält när man trycker in choken så jag tror den funkar. flottören pillade jag bara lite på och den såg ju hel ut och satt inte fast eller så.

nu har jag kört 30-45min med dom nya förgasarinställningarna och ett rengjort tändstift och den har gått som en dröm, tills nu...
precis samma problem som tidigare... misständer vid gaspådrag (endast under belastning)...
den e fortfarande lättstartad, smäller igång på första kicken och går fint på tomgång.

ska testa med att dra fullgasrepa å döda motorn i farten å kolla stiftet sen men det blir nog inte idag. dock är min gissning att stiftet ser ut som tidigare, svart.

/mvh erik

jag vet inte hur man kollar choken och flottörnivån men motorn lugnar sig ju rejält när man trycker in choken så jag tror den funkar. flottören pillade jag bara lite på och den såg ju hel ut och satt inte fast eller så.

nu har jag kört 30-45min med dom nya förgasarinställningarna och ett rengjort tändstift och den har gått som en dröm, tills nu...
precis samma problem som tidigare... misständer vid gaspådrag (endast under belastning)...
den e fortfarande lättstartad, smäller igång på första kicken och går fint på tomgång.

ska testa med att dra fullgasrepa å döda motorn i farten å kolla stiftet sen men det blir nog inte idag. dock är min gissning att stiftet ser ut som tidigare, svart.

/mvh erik
Ja min gissning är samma som din, att den fortfarande går för fett.

Drabbas du fortfarande av dessa problem efter att ha återställt bestyckningen så är nästa sak att kolla accpumpen och byta membran i den.

Drabbas du fortfarande av dessa problem efter att ha återställt bestyckningen så är nästa sak att kolla accpumpen och byta membran i den.

har aldrig haft hoj me accpump förut så jag har inte så bra koll på det men jag öppnade å tittade lite där när jag gick igenom bestyckningen. Tyckte membranet såg helt ut iaf men det kanske hårdnar med tiden eller nåt sånt?
Ska se om ja kan göra fullgastest imorrn å kika på stiftet.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back