Hur ser man skillnad på...

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date

Dark_Messenger

Guest
...en clementin, och en mandarin och/eller en satsuma?

Det gör man inte. Men det finns säkert EU-bestämmelser för sånt...

Däremot fick jag höra idag att en mandarin är en inlagd clementin.

Det tyckte jag lät vettigt så det kör jag på tills nästa informationssträng kommer och slår ut den.

Det gör man inte. Men det finns säkert EU-bestämmelser för sånt...

Däremot fick jag höra idag att en mandarin är en inlagd clementin.

Det tyckte jag lät vettigt så det kör jag på tills nästa informationssträng kommer och slår ut den.
Jag tycker inte alls det låter vettigt. :lol Om nått är inlagt är det väl ingen frukt längre..:va Eller blandar jag ihop allt nu. Tänker på sylt o grejor..

Jag har hört något om att nån ska vara en förädling av en annan men det säger inget om utseendet på de små rackarna.

Rätt fränt att kunna stoltsera med att kunna veta vad som är vad endast med ögonen!
:)

Jag tycker inte alls det låter vettigt. :lol Om nått är inlagt är det väl ingen frukt längre..:va Eller blandar jag ihop allt nu. Tänker på sylt o grejor..

Joo alltså inlagda clementinklyftor, såna på burk som man har på tårta t.ex. är mandarin. Mandarin är ju ett språk också... Så frågan är om inlagda clementinklyftor blir ett eget språk... :va

En man-Darin har bollar och försöker sjunga. Clem-en-Tin; sätt den bredvid en burk och se om den klämmer sönder den. Terpentin finns också, men det är nog inte ätbart.

Jag trött? Njäe, inte alls. :gnissla

Nu har du tur att det finns en sådan som jag som har bedrivit en del av mitt liv hos en fruktgrossist ;).

En mandarin är en citrusfrukt som härstammar från Asien, mer bestämt Kina om jag inte minns fel.

Clementiner är en förädlad form av just mandariner med skillnaden att de inte ska ha kärnor.

En satsuma är en sorts mandarin typ, fast från Japan(?)... Också den ska vara kärnfri tror jag.

Alltså, i stort är det samma sak fast med olika namn :tummenupp

Nu har du tur att det finns en sådan som jag som har bedrivit en del av mitt liv hos en fruktgrossist ;).

En mandarin är en citrusfrukt som härstammar från Asien, mer bestämt Kina om jag inte minns fel.

Clementiner är en förädlad form av just mandariner med skillnaden att de inte ska ha kärnor.

En satsuma är en sorts mandarin typ, fast från Japan(?)... Också den ska vara kärnfri tror jag.

Alltså, i stort sätt samma sak fast olika namn :tummenupp

Det där fick jag fram på wikipedia. Men hur ser man skillnad på dom? :va

:D :D Fanns en förklaring i någon gratistidning från din lokala mathandlare som kom innan hjul:D Tyvärr läste jag inte hela artikeln eller sparade tidningen:tungan Sorry.

Clementin är en förädlad variant av mandarin skillnaden är att clementinen saknar kärnor. I Sverige är clementiner vanliga i livsmedelsbutikerna höst och vinter.

Förr i tiden gick man till kyrkan o sökte svar... idag surfar man in på GOOGLE
Fast hur kul är det när man kan fördriva lite tid här hehe =)

Äh, det e som med ha-pri-khor. Mandarin är när dom är lagom svårskalade och fulla med tjärnor, Klementin är när de är på grensen att ruttna och skalet bara faller av och Satsuma är en regnskog:va

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back