Eftermarknads-ECU till R1?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Söker efter eftermarknadsinsprutning/tändningssystem som är kompakt nog och funkar med en modern sporthoj (R1 -07), någon som har något att rekomendera?

Jag tänker inte på Power Commander eller andra "piggy backsystem" utan helt fristående.

Kan det funka med Megasquirt (bortsett från fly by wiretrotteln)?

-------------------
Uppföljning:
2009 fann jag en lösning då jag skaffade en omprogrammerad ECU med en mjukvara som kallas Street YEC, dvs, den kombinerar den fulla funktionaliteten av yamahas programmerbara kit ecu med funktioner som gör att den går att köra på gata....

Man är tvungen att skifta och ta ur vissa kablar ur anslutningarna då de har andra funktioner i kit mjukvaran men i gengäld går det att behålla original kabelstam..

Alla förreglingar går att justera/eliminera, även bränsle och tändningsmapp går att ändra.
Quickshift och pitlimiter/launch controll ingår...

Inge mer tjuvstopp, på/av fenomen, mer effekt över hela registret, märkbart bättre i botten.

Last edited:
Megasquirt/Microsquirt
VEMS
YAMAHA KIT-ECU
mfl....

Vad skall du använda det till och vilka funktioner är du intresserad av?

Megasquirt/Microsquirt
VEMS
YAMAHA KIT-ECU
mfl....

Vad skall du använda det till och vilka funktioner är du intresserad av?
Hej

Det gäller för normalt gatbruk och jag skulle helst bara vilja ersätta/rätta till originalprogramvaran som inte funkar som den ska men det blir lite svårt (även om det finns folk som jobbar på det) så ett system som klarar FWB-trottel vore fint då jag slipper ändra så mycket i motorns "hårdvara" och om det finns, en digital RPM-switch som höjer trattarna vid ~11000rpm, ~500rpm hysteres på sänkningen, det var allt :)

De system som är till bilar har tyvärr ganska stora lådor så det kan tyvärr bli lite trångt på en slimmad hoj som R1an.

Hej

Det gäller för normalt gatbruk och jag skulle helst bara vilja ersätta/rätta till originalprogramvaran som inte funkar som den ska men det blir lite svårt (även om det finns folk som jobbar på det) så ett system som klarar FWB-trottel vore fint då jag slipper ändra så mycket i motorns "hårdvara" och om det finns, en digital RPM-switch som höjer trattarna vid ~11000rpm, ~500rpm hysteres på sänkningen, det var allt :)

De system som är till bilar har tyvärr ganska stora lådor så det kan tyvärr bli lite trångt på en slimmad hoj som R1an.

Vad är det i originalprogramvaran som inte fungerar?

Variabel trattgeometri är bara ett jäkla marknadsföringstrick det går att få ut mer effekt genom hela registret om man kör med mer väldesignade fasta trattar så skall du ändå in och mecka kan du lika gärna plocka bort eländet.

DBW system stödjs av Yamahas KIT-ECU samt möjligen Ignijet

Vad är det i originalprogramvaran som inte fungerar?

Variabel trattgeometri är bara ett jäkla marknadsföringstrick det går att få ut mer effekt genom hela registret om man kör med mer väldesignade fasta trattar så skall du ändå in och mecka kan du lika gärna plocka bort eländet.

DBW system stödjs av Yamahas KIT-ECU samt möjligen Ignijet
Har haft en himla massa trassel med att den helt slumpmässigt kan tjuvstanna när man kommer in mot långsamma kurvor, typ rondeller osv, får taskig tomgång och dåligt mellanregister ibland, är inte säker på att det reds ut till våren så jag vill kolla alternativ.

Trattfunktionen kan man, som du säger, både ha och mista men är även enkel att fixa med en separat rpm-switch om man ändå vill ha det.

YEC-kitbox vore perfekt men går tyvärr inte ihop med gatvariantens kabelhärva.

Ignijet ser ju väldigt intressant ut.
jet1.jpg

Tack för svaren :tummenupp

Kitboxen kan man kombinera med en amerikansk kabelhärva som går att köpa lös.
Och plötsligt blev det ännu mer intressant :)
Det har jag missat, det som skiljer mellan europa och USA-cyklar är väl startspärren så då borde det inte behöva bli så omfattande ändå, har du artikelnr på den "amerikanska härvan" eller länk till mer info? (börja genast leta själv också) :tummenupp

Och plötsligt blev det ännu mer intressant :)
Det har jag missat, det som skiljer mellan europa och USA-cyklar är väl startspärren så då borde det inte behöva bli så omfattande ändå, har du artikelnr på den "amerikanska härvan" eller länk till mer info? (börja genast leta själv också) :tummenupp

Jag vet faktiskt inte exakt vad som skiljer men den heter WIRE HARNESS ASSY
och har 5155291-001 som reservdelsnr.

Kan vara värt att kolla upp........börjar bli ganska populär bland Ducati ägare.

http://www.mmcompsys.com/motorsports_ECU.html

/J
Hej

Ja absolut, det verkar prisvärt, det jag hunnit läsa hittills.

Jag vet faktiskt inte exakt vad som skiljer men den heter WIRE HARNESS ASSY
och har 5155291-001 som reservdelsnr.
Var hittade du det artikelnummret, Yamaha brukar väl ha nummer som liknar detta: 4C8-F2590-70-00?

Last edited:
Jag har en ignijet till salu. Behöver kompletteras med en anslutningskabel till yamaha , har bara kablar till suzuki.

Vad kostar den här enheten? Kan ej hitta priset:(

Läst nånstans att Ducati 1098 ECU kostar ca $1595. Plug and play med standard map och standard värden på resten typ tändning osv osv. Hur man mappar den vet jag inte men det kan nog vara lite knivigare än en PCIII. Med tanke på att de är ganska nya på marknaden och ingen sett dem innan så kan de ta tid att hitta någon som vill ta sig an att mappa den, PCIII mappar spottas ju ut med automatisk programvara.........lättförtjänta pengar jämfört med detta skulle jag tro.

/J

Hej

Ja absolut, det verkar prisvärt, det jag hunnit läsa hittills.

Var hittade du det artikelnummret, Yamaha brukar väl ha nummer som liknar detta: 4C8-F2590-70-00?

www.bikebandit.com angav det som partnr. Vill du ha en sådan härva så kan valfri amerikansk Yamaha handlare beställa hem en för ca 300USD. Till detta kommer kitboxen som kostar minst 700USD om man inte har turen att hitta en beggad på ebay eller här i Svedala.

Kolla vad Nr18 ignijet går lös på i kombination med ett yamaha adapterkablage http://www.gp-racing.se/ är importörer.

Läst nånstans att Ducati 1098 ECU kostar ca $1595. Plug and play med standard map och standard värden på resten typ tändning osv osv. Hur man mappar den vet jag inte men det kan nog vara lite knivigare än en PCIII. Med tanke på att de är ganska nya på marknaden och ingen sett dem innan så kan de ta tid att hitta någon som vill ta sig an att mappa den, PCIII mappar spottas ju ut med automatisk programvara.........lättförtjänta pengar jämfört med detta skulle jag tro.

/J

Denna box har ju stöd för loggning av TPS+bredbandslambda så mappningen är enkel om man väl har lärt sig hur programmet fungerar. Problemet är väl bara att den ännu inte finns för drop in montage till R1 utan man måste in och kapa i kabelstammen vilket kanske inte är veckans hit.

Last edited:
www.bikebandit.com angav det som partnr. Vill du ha en sådan härva så kan valfri amerikansk Yamaha handlare beställa hem en för ca 300USD. Till detta kommer kitboxen som kostar minst 700USD om man inte har turen att hitta en beggad på ebay eller här i Svedala.

Kolla vad Nr18 ignijet går lös på i kombination med ett yamaha adapterkablage http://www.gp-racing.se/ är importörer...
Utmärkt, tack för länken.

Tyvärr verkar det angivna kablaget vara till en -06 och min är en -07, gäller ändå samma sak, dvs att det amerikanska standardkablaget funkar ihop med kitboxen?

..Det gäller för normalt gatbruk och jag skulle helst bara vilja ersätta/rätta till originalprogramvaran som inte funkar som den ska men det blir lite svårt (även om det finns folk som jobbar på det)

Har haft en himla massa trassel med att den helt slumpmässigt kan tjuvstanna när man kommer in mot långsamma kurvor, typ rondeller osv, får taskig tomgång och dåligt mellanregister ibland, är inte säker på att det reds ut till våren så jag vill kolla alternativ.

Ja, jag är trist -- men jag tycker det låter extremt overkill (groteskt med arbete) att byta hela klabbet som lösning på problemen. Har andra 07-förare dessa problem? (Jag tvivlar)

Yamaha bör väl endå ha tillräckligt med resurser att (snart) uppdatera programvara så att orginalgrejerna kan användas. Om det ens är det som är problemet. (?)

Utmärkt, tack för länken.

Tyvärr verkar det angivna kablaget vara till en -06 och min är en -07, gäller ändå samma sak, dvs att det amerikanska standardkablaget funkar ihop med kitboxen?

Jaha i så fall beror det på att jag klickade fel, poängen är att den amerikanska stammen passar ihop med kitboxen.

Ja, jag är trist -- men jag tycker det låter extremt overkill (groteskt med arbete) att byta hela klabbet som lösning på problemen. Har andra 07-förare dessa problem? (Jag tvivlar)

Yamaha bör väl endå ha tillräckligt med resurser att (snart) uppdatera programvara så att orginalgrejerna kan användas. Om det ens är det som är problemet. (?)

Jag håller med och jag har inte hört några mängder med klagomål och framförallt inte av denna kaliber. I mina öron låter det snarare som en taskig TPS än något programvarufel men jag misstänker att killen har testat det mesta om han kan tänka sig att sänka så mycket pengar/tid i att byta ECU.

R1orna har tydligen problem med TPSerna så enklast är nog att få det fixat på garantin.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år