Börja med RR

med 600:a så klarade jag mig bra med ett par bakdäck för att träna på per år,,,medans min 1000 äter 1st bakdäck efter två träningar....sen kanske det är skillnad på farten också nu.
men 600 tycker jag är billgiare!
 
Jag har betydligt mer pengar än tid, så du har nog missat behovsanalysen lite.. Att jag inte vill köra R1000 är för att det är onödigt dyrt som jag ser det. jag vill ha så kul som möjligt så billigt som möjligt.. Det betyder inte att jag satsar mina sista slantar på det..

Att jag väger SP mot R600 är för att det ena är skitbilligt, men förmodligen kräver mer garagetid / strul.. och det andra är något dyrare, men kanske mer driftsäkert - reservdelstillgänglighet - gatregmöjligheter etc..

För mig är det inte (bara) lättja att få ner mektiden.. Jag HAR ingen tid att meka på.. Ett ras leder lätt till stillastående. så det är värt en del för mig att slippa onödigt stillastående.
Säger bara BoTT, skaffa en bra Ducce (hyper) eller Aprilia RSV Mille så kommer du att ha hur kul som helst för en rimlig summa pengar.

http://www.nordicbott.net/
 
Säger bara BoTT, skaffa en bra Ducce (hyper) eller Aprilia RSV Mille så kommer du att ha hur kul som helst för en rimlig summa pengar.

http://www.nordicbott.net/


Mmm.. Är det verkligen billigare än R600?? :va Lever i tron/(villfarelsen) att Ducce blir trist att serva eller fixa vid strul.. Och de tuggar väl minst lika mkt däck som 600?

:) Ser bara inte vad som skulle vara billigare?


Faaaan vad villrådig man är!
 
Mmm.. Är det verkligen billigare än R600?? :va Lever i tron/(villfarelsen) att Ducce blir trist att serva eller fixa vid strul.. Och de tuggar väl minst lika mkt däck som 600?

:) Ser bara inte vad som skulle vara billigare?


Faaaan vad villrådig man är!

Hade både Ducce och R6, i år så kostade R6:an mest i underhåll, förvisso ett motorras, så det kanske man inte ska räkna, däck kontot är nog det samma.
Det som skiljer till BoTT:s favör är startavgifterna, BoTT 900 sek, 600R snittar väl omkring 1600 sek
 
Körde aprilia i BoTT i år och det var nog det billigaste jag kan tänka mig. Kostade verkligen inte många kronor per rejs (relativt annan RR). Apriliorna håller ihop också så man slipper mekandet.
 
Jag har snokat lite på SH (annonserna) och på blocket, bytbil etc nu..

Vart hittar man banhojarna egentligen? Om man t.ex vill ha en Mille för BotT, en R600 hoj osv.. Är det till att köpa på sig en gathoj och börja modda själv, eller finns banklubborna i nåt särskilt hörn som jag inte känner till?
 
Jag har snokat lite på SH (annonserna) och på blocket, bytbil etc nu..

Vart hittar man banhojarna egentligen? Om man t.ex vill ha en Mille för BotT, en R600 hoj osv.. Är det till att köpa på sig en gathoj och börja modda själv, eller finns banklubborna i nåt särskilt hörn som jag inte känner till?

Finns här på SH, jag har själv en GSXR 1000 -04 till salu, Vet två bra BoTT-hojar till salu också.
 
Japp, vid B-racet på Sviesta såg jag en ganska ny R1:a vid en container. Vet inte vad som gick att rädda på den, kanske batteriet och några kablar :(

Nä, inte ens batteriet skulle jag tro..

Jag har snokat lite på SH (annonserna) och på blocket, bytbil etc nu..

Vart hittar man banhojarna egentligen? Om man t.ex vill ha en Mille för BotT, en R600 hoj osv.. Är det till att köpa på sig en gathoj och börja modda själv, eller finns banklubborna i nåt särskilt hörn som jag inte känner till?

http://www.blocket.se/vi/13791489.htm?ca=11_s
 
Last edited:
Jag har snokat lite på SH (annonserna) och på blocket, bytbil etc nu..

Vart hittar man banhojarna egentligen? Om man t.ex vill ha en Mille för BotT, en R600 hoj osv.. Är det till att köpa på sig en gathoj och börja modda själv, eller finns banklubborna i nåt särskilt hörn som jag inte känner till?

Billigt och mycket skojj / krona måste ju ändå vara SP (sport production) klassen, och att sen köra 4-t istället 2-t racer :va
 
Billigt och mycket skojj / krona måste ju ändå vara SP (sport production) klassen, och att sen köra 4-t istället 2-t racer :va

Jepp.

Jag har fixat om min gathoj till banhoj och haft den på service i våras samt bytat däck inför första racet. Annars har ja inte meckat något alls :) Mer än att ändra drämparinställning och växel race/gata några gånger för o testa men de e ju knappast o mecka.
 
Jepp.

Jag har fixat om min gathoj till banhoj och haft den på service i våras samt bytat däck inför första racet. Annars har ja inte meckat något alls :) Mer än att ändra drämparinställning och växel race/gata några gånger för o testa men de e ju knappast o mecka.

Samma här. Bytt kåpor och ändrat till raceväxlat. Swedie blåste topplockspackningen på min hoj i somras och det hade dom på lager på AVA så mycket mer meckande än så har det inte blivit i år.
Förutom lite småkrafs vid krasch.
 
Man kanske skulle börja sondera terrängen efter en ZXR400 då.. För det är den och inget annat som gäller om jag fattat SP-4t rätt..

Tack alla för råd & tips.. Många frågetecken som rätats ut här!
 
Man kanske skulle börja sondera terrängen efter en ZXR400 då.. För det är den och inget annat som gäller om jag fattat SP-4t rätt..

Tack alla för råd & tips.. Många frågetecken som rätats ut här!

Mnja, jag hade nog satsat på en SV650, faktiskt. Visst är det en tjejig gunghäst, men den är i alla fall inte antik. Magnusk körde en sån i år och det gick fint som fan. ZXR400 är i bästa fall en femton år gammal hoj som kanske inte går sönder. Apriliorna är också rätt ålderstigna, och dom är dessutom tillverkade av ost och choklad vilket gör att dom är rätt mjuka i allt man vanligen mekar med. ER-6 kan nog funka, men den är ännu fjompigare än SV650.
 
Hehe.. En Dominator -96 kanske?

Jo, fast ska jag slanta upp för en SV650 kan jag lika gärna köpa en R600 eller en Mille för botT känns det som.. Eller behålla SDn, stycka om lite och köra BotT med den.

Ang. svampigheten så har jag jäkligt svårt för just det. Jag kör säkert med astaskig teknik osv men det är inte kul att känna att materialet är fel, när det faktiskt finns andra vägar att gå.

Jag har iofs aldirg provkört SVn så jag vet inte vad den jämförs med, får la testa lite i vår helt enkelt.
 
Hehe.. En Dominator -96 kanske?

Jo, fast ska jag slanta upp för en SV650 kan jag lika gärna köpa en R600 eller en Mille för botT känns det som.. Eller behålla SDn, stycka om lite och köra BotT med den.

Ang. svampigheten så har jag jäkligt svårt för just det. Jag kör säkert med astaskig teknik osv men det är inte kul att känna att materialet är fel, när det faktiskt finns andra vägar att gå.

Jag har iofs aldirg provkört SVn så jag vet inte vad den jämförs med, får la testa lite i vår helt enkelt.

SP-klassen är väl motsvarigheten till folkrace just nu. Det är inte många som faktiskt gör en ordentlig satsning, vilket avspeglar sig i maskinparken. Tidiga 90-talare, tio år gamla RS250 och nån enstaka SV650 från rätt sida millennieskiftet. Risken är att du inte utvecklas särskilt mycket som förare där, även om det såklart är skitroligt att köra motorcykel runt en räserbana.

BotT är säkert jätteroligt, men är du beredd att totalförstöra din gathoj? Det är ingen omöjlighet, faktiskt. För din ambitionsnivå (om jag uppfattat den korrekt) så är nog en 03-nånstans 600 grejen. Det körs galet fort i Rookie 600, även nere under femtondeplatsstrecket. Där har du nog störst utrymme för utveckling.

Hade du varit beredd att försöka dig på doktorshatten inom racing hade 125-räser varit valet. Där kan man inte köra på känsla och tur. Det är en fuckin' vetenskap.
 
BotT är säkert jätteroligt, men är du beredd att totalförstöra din gathoj? Det är ingen omöjlighet, faktiskt. För din ambitionsnivå (om jag uppfattat den korrekt) så är nog en 03-nånstans 600 grejen. Det körs galet fort i Rookie 600, även nere under femtondeplatsstrecket. Där har du nog störst utrymme för utveckling.

Hade du varit beredd att försöka dig på doktorshatten inom racing hade 125-räser varit valet. Där kan man inte köra på känsla och tur. Det är en fuckin' vetenskap.

Hehe.. 125-räser verkar faktiskt kul, baserat på moto-GP erfarenhet!


BotT - Nej, det är nog smartare att köpa en Mille -02 eller nåt att krascha ihjäl till att börja med.

Om man ska kolla på möjligheten att köpa avlagda grejer från de som hållt på och höjt ribban så är min uppfattning so far att R600 är the shit.
* Måttligt däckslitage
* stor marknad på både nya och äldre hojar
* en garanterad sistaplats MINST en säsong
* möjlighet att köpa in en billig hoj inkl. rätt mkt tillbehör
* många som håller på (framförallt i LMS-området som för att den här diskussionen ska vara relevant kommer att kallas "hemma") vilket ger stor potential till tips & trix-hjälp osv..
* Bra reservdelstillgång / -priser (?) (jämfört med BotT)

Ambitionen är att komma igång billigt, få köra kontinuerligt, kunna köra nåt race om andan faller på och bara ha förjävla kul.. Möjligheten att kunna ställa på hojen är helt klart intressant då jag inte riktigt ser ekonomi i att ha 2 pheta hojar och att ha en pråm för gata är inte min grej, då åker jag hellre till Rom.

Förhoppningen är att mer eller mindre kunna byta min SD -06 i kost mot en racehoj, baserat på inköp, drift och allt.. diffar det en slant är väl inte det hela världen, men SDn kostar ingefär vad jag tycker att det är värt i förhållande till rådande budget.

Soooo... Nu vändes det till att stå mellan BotT (med en annan hoj) eller R600.. Historien om Johnnies RR-karriär rör sig iaf :)
 
Mmm.. Är det verkligen billigare än R600?? :va Lever i tron/(villfarelsen) att Ducce blir trist att serva eller fixa vid strul.. Och de tuggar väl minst lika mkt däck som 600?

:) Ser bara inte vad som skulle vara billigare?

Faaaan vad villrådig man är!
Det där med att Duccarna skulle behöva mekas med så där mycket mer än annan 4-t är myt, olja - oljefilter och vanlig service räcker. För att göra bra ifrån sig bör man lägga mer tid på träning än på trim (även det är roligare att trimma :D ) Delar till Ducce finns det massor av, bara till att joina Ducceklubben så får du alla tips du behöver. Eller så köper du en Prulla som DonQ och Swedie gjorde. Vet inte vad en SP1:a kan kösta men det är väl också ett vettigt alternativ, annat är TL1000R.

Du måste vara iväg lör - sön alt. fre-sön så då hade iallafall jag uppskattat denna nyhet, saxad från http://www.nordicbott.net/:

"Under 2008 kommer det att köras ett två race per helg, ett lördag och ett söndag. Detta innebär att antal poäng att kämpa för kommer att fördubblas och att däckskontot belastas hårdare ;-)"

Däckskontot... tja... vi lägger på nytt set slicks innan våra 4 timmars rejs i REC och då kör vi inte tokslut på setet. Har svårt att se att man inte kan köra en hel BoTT heg på samma set. Kanske att man slänger på ett helt frächt set innan rejs två och utnyttjar detta till följande träningar.

"Billig" kul rejsing på hyffsat nya prylar = BoTT
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top