CTEK Laddare

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Någon som har nån erfarenhet av CTek laddare?

Jag körde hem min R1:a i förrgår och då starta den fint men igår (efter en natt i kallgarage) orkade den inte riktigt starta.

Var iväg idag och införskaffa en CTEK XS800 laddare. Hoppas batteriet klarat sig och att laddaren kan få det friskt igen.

Tråkigt att du fått strul med hojjen direkt. Jag har använt ctec laddare på bägge mina hojjar. Smidiga att använda ,den jag har kan du koppla in och ha den inkopplad hela tiden så sköter laddaren all underhållsladdning. Min heter XS3600 funkar till både bil o mc.... Hoppas du får igång mc igen annars får du köpa ett nytt batteri inte så dyrt.....

Psst du skulle tagit ZX12R istället :tuttar

Zx12

haha! Tack...

OK, så du menar att om jag köpt 12:an skulle jag inte få några problem med batteriet?

//A

Tråkigt att du fått strul med hojjen direkt. Jag har använt ctec laddare på bägge mina hojjar. Smidiga att använda ,den jag har kan du koppla in och ha den inkopplad hela tiden så sköter laddaren all underhållsladdning. Min heter XS3600 funkar till både bil o mc.... Hoppas du får igång mc igen annars får du köpa ett nytt batteri inte så dyrt.....

Psst du skulle tagit ZX12R istället :tuttar

Har osså en XS3600 - så cykeln står på underhållsladdning hela vintern - startklar till våren :)

haha! Tack...

OK, så du menar att om jag köpt 12:an skulle jag inte få några problem med batteriet?

//A

Jepp precis det jag menar batterierna på kawa är ju solida går ej sönder :rolleyes:

Nää du har nog valt rätt hoj jag valde en kawagrön zx12r och jag e helnöjd..

:tummenupp
12:an är riktigt fin. Kunde bara inte hålla mig när jag testat Rettan.

Den känns så sjukt liten och smidig i jämförelse med andra tusen kubikare,
sen är just denna fantastiskt snygg (tycker jag iaf)

Hoppas du blir nöjd med din ZX12

Jepp precis det jag menar batterierna på kawa är ju solida går ej sönder :rolleyes:

Nää du har nog valt rätt hoj jag valde en kawagrön zx12r och jag e helnöjd..

OK,

Jag tror XS800 är bland de minsta 12V laddarna. Vad jag kan utläsa så ska den ha en 4-cykel laddning och klarar även av att stå på hela vintern.

Jag hoppas bara att batteriet inte är "kört" och att laddarn klarar av att få det helt friskt igen, har ju inte en aning om hur gammalt batteriet är.

Last edited:
Men valet av ctechen är nog bra. Det smidiga med dessa är ju att du kan koppla till sladden till batteriet så du får en snabbkoppling till din laddare. sen det andra pluset är att jag tycker inte det tar så lång tid att ladda ett tomt mc batteri heller. Jag brukar ladda mitt halvfulla i 2h sen är det fullt.

Rettan är skitfin men den är för elak för mig därför jag valde en lugnare maskin iaf på krokiga vägar får ta E vägarna med storm hahaha.....

Tror visserligen inte att ditt batteri är fucked på en natt...... För då hade du nog fått köpa ett nytt batteri oavsett....

JA, vi får väll se om jag klarar mig utan nytt batteri. Kostar 1300:- för ett sånt som satt i.

Tänkte även låta "snabbanslutningen" sitta kvar så kan man bara koppla in laddarn över natten i garaget sen under säsong.

Men valet av ctechen är nog bra. Det smidiga med dessa är ju att du kan koppla till sladden till batteriet så du får en snabbkoppling till din laddare. sen det andra pluset är att jag tycker inte det tar så lång tid att ladda ett tomt mc batteri heller. Jag brukar ladda mitt halvfulla i 2h sen är det fullt.

Rettan är skitfin men den är för elak för mig därför jag valde en lugnare maskin iaf på krokiga vägar får ta E vägarna med storm hahaha.....

Tror visserligen inte att ditt batteri är fucked på en natt...... För då hade du nog fått köpa ett nytt batteri oavsett....

CTEK laddare är skitbra, laddar mitt batteri varje vinter samt underhållsladdar det

Jag har en ctec 3600,
Va e bäst, att ha den o batteriet inommhus eller i kallgarage med frostläget på

Köpte en SX3600 i höstas.

Öppnade den idag och laddar batteriet till ZX7an, den ska ut imorgon för att fira jul :)

Jag har en ctec 3600,

Bäst&bäst, läs manualen så ser du vad den orkar med och inte.
Jag har den hemma, kändes bäst för mig...

Last edited:
Jag har en ctec 3600,

Ska du ha den på lite längre stunder så ska du då inte köra på vinterläget, den lämnar för mycket Ampere för ett litet Mc batteri.
Har för mig att det är runt 4 Ah i vinterläget.
Man bör ladda med max 10% av batteriets kapasitet.

Jag har en ctec 3600,
Bäst är att ha den och batteriet i kallgarage utan frostläget på (fast med "mc-läget" på).

Bifogat

• xs3600.JPG
    xs3600.JPG
    72.9 KB · Visningar: 211
tack!
har stått i garaget nån månad med mc/moppe läget i, så då får den fortsätta så då :tummenupp

Är också på jakt efter en laddare. Vad är det som gäller igentligen? På min hoj sitter det ett batteri med 12 v / 6 Ah. Vad menas med Ah? Fattar att det betyder Ampere timmar men inte mer... :)
Har köpt en laddare på biltema som skulle gå bra att använda till mc. Men specen för laddaren säger 12 v / 20-70 Ah. Kan jag inte använda den till min hoj. Vilka problem skulle kunna uppstå om jag kör med den?

\Masonit

Är också på jakt efter en laddare. Vad är det som gäller igentligen? På min hoj sitter det ett batteri med 12 v / 6 Ah. Vad menas med Ah? Fattar att det betyder Ampere timmar men inte mer... :)
Har köpt en laddare på biltema som skulle gå bra att använda till mc. Men specen för laddaren säger 12 v / 20-70 Ah. Kan jag inte använda den till min hoj. Vilka problem skulle kunna uppstå om jag kör med den?

\Masonit

Ah är ett mått på batteriets kapacitet och beskriver vilken "laddningsmängd" som batteriet innehåller. Ju fler amperetimmar desto högre kapacitet. Teoretiskt sett kan du ta ut strömmen 1A under 6h eller strömmen 0,5A under 12h. I praktiken begränsas effektuttaget av den sjunkande polspänningen när man tar ut "det sista ur batteriet" - dvs, det blir så "dålig fjutt" på de sista elektronerna att de i praktiken är "oanvändbara".

Det fungerar att använda en laddare som är märkt med 12V / 20-70Ah men nackdelen är att värmeutvecklingen på batteriet (pga för hög laddström) blir högre än vad som är önskvärt och därför begränsas batteriets livslängd om det laddas upprepade gånger med för hög laddström. Man brukar ha som regel att laddströmmen max bör ligga på 1/10 av batteriets kapacitet (varierar lite med batterityp), dvs i ditt fall är en lämplig laddström ca 0,6A eller lägre.

EDIT: Biltema har f.ö. en fin laddare som fungerar till de flesta bil- och mc-batterier:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=133521

Inte för o vara sån men Ctek kostar lika mycket eller till och med mindre... och svensktillverkad dessutom
/
AleX på Coffes konto(men berätta inget för han vet inte om det)
Tror i och för sig att de är tillverkade i Kina, men "utvecklade och designade" i Sverige. Jämförbar CTEK-laddare är CTEK (M) XS 3600 och riktpris på den ligger på mellan 695-749kr om jag inte är helt ute och cyklar.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back