Taxiregler?

• Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date
Släpp ölen om du ska sitta vid datorn en lördagskväll :)

Hänvisa till var jag försvarat idiotchaufförerna?. Jag försvarar kösystemet men skulle aldrig bråka om det, för dom flesta var det faktiskt inga problem och under mina år gick det bra.

Ja, vi har avhandlat att kunden åker med vem dom vill i grund och botten, vad är problemet?

Har ingen aning om vad folk kör för bilar i södra sverige, standard här är att dom byts ut efter 5år max.
Personligen bryr jag mig inte om jag sitter i en 200hk/500nm e-klass med vitt skinn under stjärten, eller en tygförsedd peugeot 307 kombi sålänge chauffören kör mig dit jag ska och sköter sig snyggt i övrigt

Är du på riktigt lr?:3freak

Jag åker i vilken taxibil jag vill. ahabblababbla...

Om bilen längst fram är en rishög som luktar vitlök/curry då?
Om föraren ser ut som Juha Valjakalja?
Jag väljer precis vilken bil/förare jag vill och vilket bolag jag vill.

Det var bara i forna ryssland man var tvungen att ta kålhuvudet som låg längst fram även om det var ruttet.

Nej, det är faktiskt det du inte gör. Om du tar bil 2 i kön, och bil 1 i kön är från samma bolag, kommer du att bli hänvisad till bil 1. Om du står på dig och tvunget vill åka med bil 2, kommer han (om det är ett seriöst arbetande bolag som håller på sina interna överenskommelser) att neka dig resan. Antingen tar du bil 1, eller så får du ta ett annat bolag, eller så får du ta dig hem på annat sätt.
Ja, det står taxichaufförerna fritt att neka en tur. Det kunde man inte förr, när taxibranschen var reglerad och politikerstyrd.

Då skulle jag som seriös kund be både taxibolaget och deras chaufförer att fara åt helvete.

Får inte jag som kund bestämma, då kan dom fara dit.

Tänk om man gick till affären o tog mjölkpaketet en rad bak oså kommer de en o säger man måste ta de som står längst fram, usch.

Ok, då var vi framme med dom helt värdelösa paralellerna igen, kanske vi ska börja med metaforer också för att vi helt enkelt inte har argument nog för sakfrågan i sig.

Ok, då var vi framme med dom helt värdelösa paralellerna igen, kanske vi ska börja med metaforer också för att vi helt enkelt inte har argument nog för sakfrågan i sig.

Varför är dom värdelösa?

En kund är en kund, och eftersom han har pengarna så väljer han vara/leverantör av tjänst!

Om jag ska köpa snus så vill jag ha grovsnus, inte det äldsta snus affären har oavsett märke.

Om jag ska köpa motorcykel vill jag köpa den jag vill ha, inte den affären helst vill bli av med

Om jag ska laga tänderna vill jag välja tandläkare, inte bli hänvisad till den ingen vill gå till, bara för att hans väntrum är tomt...

Då skulle jag som seriös kund be både taxibolaget och deras chaufförer att fara åt helvete.

Får inte jag som kund bestämma, då kan dom fara dit.

Ok, då kan vi konstatera att du är en av promillen, helt seriöst, som inte accepterar kösystemet - ialf i umeå (resten av sverige kan jag inte stå för)

I umeå är dom flesta bilarna väldigt lika (om man inte är mercafetischist el likn) samt chaufförerna, i det stora hela.

Om föraren längst fram röker i sin bil och förvarar lunchpizzan i bagaget (jag vet) etc så är det inga problem att byta bil, men seriöst - det finns inte så många chaufförer/bilar av det slaget som skulle kunna representera taxiverksamheten i det stora hela.

Jag vill se dig på vasaplan, säga åt bil nr2 att jag åker inte med dig bara-för-att, (utom vid utmärkande fall där bilen är extra risig och luktar kebabmacka med gammal intorkad spya i luftkonditioneringen) så åker inte jag med dig, då kommer du förmodligen få använda benen hem.

Har du ingen förståelse för kösystemet så föreslår jag taxiyrket som erfarenhet i frågan, folk är inte insatt nog för att förstå anledningen.

Varför är dom värdelösa?

En kund är en kund, och eftersom han har pengarna så väljer han vara/leverantör av tjänst!

Om jag ska köpa snus så vill jag ha grovsnus, inte det äldsta snus affären har oavsett märke.

Om jag ska köpa motorcykel vill jag köpa den jag vill ha, inte den affären helst vill bli av med

Om jag ska laga tänderna vill jag välja tandläkare, inte bli hänvisad till den ingen vill gå till, bara för att hans väntrum är tomt...

För att dom inte behandlar sakfrågan i sig, det är varför.
Sen fortsätter du med ännu mer, dåliga liknelser.

?

Last edited:
Har du ingen förståelse för kösystemet så föreslår jag taxiyrket som erfarenhet i frågan, folk är inte insatt nog för att förstå anledningen.

?

Näe, jag har absolut ingen förståelse för kösystemet, och mina exempel belyser sakfrågan så klart som det går innan du förklarar varför man måste ha det.

Om det inte fanns någon skillnad på bilar/chaufförer så skulle inte folk välja, dom skulle ta första lediga bil.
Om det är skillnad på vad man får när man betalar, då har man fanimej rätt att välja.

Tycker jag att jag sitter som en kratta i en volvo, då väljer jag en toyota.
Ogillar jag dessutom miljöförstöring då väljer jag en Prius, även om det står tjugo merca surdieslar före på tomgång.

Näe, jag har absolut ingen förståelse för kösystemet, och mina exempel belyser sakfrågan så klart som det går innan du förklarar varför man måste ha det.

Om det inte fanns någon skillnad på bilar/chaufförer så skulle inte folk välja, dom skulle ta första lediga bil.
Om det är skillnad på vad man får när man betalar, då har man fanimej rätt att välja.

Tycker jag att jag sitter som en kratta i en volvo, då väljer jag en toyota.
Ogillar jag dessutom miljöförstöring då väljer jag en Prius, även om det står tjugo merca surdieslar före på tomgång.

Som tidigare sagt (ok, skrivet) så skulle det bli ett jävla krig om kunderna, från taxiverksamheternas synpunkt. Folk skulle bokstavligen slåss om kunderna, tror du dom skulle stå snällt och vänta på kunderna i sin ordningstur isf? Det finns en anledning till kösystemet, annars skulle det inte finnas.

Folk tar förövrigt första lediga bil, i köordningen. Men du kanske vet bättre, vad vet jag. Hur stor skillnad på vad du får är det egentligen? dom 5-10minuterna du åker blir du ändå rånad på, sen om du sitter med en smörig, ´fyndig´, inställsam svenne eller med en tråkig men snäll molekylärbiolog vid namn mohammed (ja, rasismen spökar inom taxin) brevid dig spelar nog knappast nån roll i det hela, om du inte är väldigt speciell och kräsen. Så stor roll spelar det inte för dom flesta.

Gillar du inte volvos stolar är det dags att betrakta din livssituation/bitterhet då dom tillverkar bland de bäst ergonomiskt utformade stolarna (förutom nackskydden) på marknaden. Men jag vet, det var bara ett exempel.

Gillar du inte miljöförstöring kanske det inte är det bästa sättet att bidra till förändring genom att använda en bil med lågt utsläpp, vilket du borde veta som har insyn i kolkraftverken i tyskland.

Jasså tar chaufförerna egna priser? enligt lag måste prisinfo sitta på bilarna där tim/sträck priset redovisas som bestämts av bolaget. Men visst, vi säger väl att det är chaufförernas fel och gnäller på dom..

(idioterna som jobbar skift och har ut 10k i grundlön.)

Nu kan jag bara svara för hur det fungerar i Malmö, så de bilar som står i kö på bla stationen är oftast utav mindre taxifirmor och de gånger jag har åkt med någon av dessa bilar så kör de inte på fast pris utan bara på taxameter samt att de har fuskat med taxametern dessa gångerna med. Så en resa inom Malmö har kostat mer än det dubbla mot de större bolagen, så jag vill svara JA på den frågan!

Nu kan jag bara svara för hur det fungerar i Malmö, så de bilar som står i kö på bla stationen är oftast utav mindre taxifirmor och de gånger jag har åkt med någon av dessa bilar så kör de inte på fast pris utan bara på taxameter samt att de har fuskat med taxametern dessa gångerna med. Så en resa inom Malmö har kostat mer än det dubbla mot de större bolagen, så jag vill svara JA på den frågan!

Så du protesterar mot dom genom att skita i kösystemet som sådant, istället för att (om du vet med dig att det fuskas) anmäla chauffören för att fuska med priserna.

Man får väl fan bryta ner begreppen, att det finns idiotchaufförer är en sak, kösystemet är en helt annan sak. Rikta skiten mot rätt mål nästa gång.

Så du protesterar mot dom genom att skita i kösystemet som sådant, istället för att (om du vet med dig att det fuskas) anmäla chauffören för att fuska med priserna.

Man får väl fan bryta ner begreppen, att det finns idiotchaufförer är en sak, kösystemet är en helt annan sak. Rikta skiten mot rätt mål nästa gång.

Jo, men står det en bil från ett bolag som jag vet att de inte tar ockerpriser eller fuskar med taxameterkörningen osv. längre bak i ledet så är det väl självklart att jag tar den bilen! Står där ingen bil, så numera ringer jag det bolag där jag vet att de har fasta priser och inte fuskar med några taxametrar, trots att det kan stå 15 bilar på kö från andra bolag.

Jo, men står det en bil från ett bolag som jag vet att de inte tar ockerpriser eller fuskar med taxameterkörningen osv. längre bak i ledet så är det väl självklart att jag tar den bilen! Står där ingen bil, så numera ringer jag det bolag där jag vet att de har fasta priser och inte fuskar med några taxametrar, trots att det kan stå 15 bilar på kö från andra bolag.

Jag hade gjort detsamma, och hade nån från ett annat bolag, ryckt tag i min arm som nån sa, (el ens rört mig) hade han fått kravla sig upp från backen medans jag åkt iväg.

Det är trist med oseriösa företag/åkare, men hade man kunnat dra alla över en kam för det, hade man lika gärna kunnat bli rasist och placerat sig i samma fack.

Har vi nu alla förstått att kösystemet i sig inte utgör problemet?

Ok, då kan vi konstatera att du är en av promillen, helt seriöst, som inte accepterar kösystemet - ialf i umeå (resten av sverige kan jag inte stå för)

I umeå är dom flesta bilarna väldigt lika (om man inte är mercafetischist el likn) samt chaufförerna, i det stora hela.

Om föraren längst fram röker i sin bil och förvarar lunchpizzan i bagaget (jag vet) etc så är det inga problem att byta bil, men seriöst - det finns inte så många chaufförer/bilar av det slaget som skulle kunna representera taxiverksamheten i det stora hela.

Jag vill se dig på vasaplan, säga åt bil nr2 att jag åker inte med dig bara-för-att, (utom vid utmärkande fall där bilen är extra risig och luktar kebabmacka med gammal intorkad spya i luftkonditioneringen) så åker inte jag med dig, då kommer du förmodligen få använda benen hem.

?

Kösystem?
Hah, dumma jävel.
Nu handlar det inte om att stå i kö i väntan på sin tur, nu handlar det om att välja o vraka bland "varor" o då tar man såklart den som passar en själv bäst.

Komma o säga att jag kommer med värdelösa paralleller när du sitter där o fattar noll o ingenting o tycker si o så helt jävla snett.

Så ja grabbar. Det är fan jul imorgon så nu får ni allt bli lite snällare mot varandra

Det är klart att det är upp till var och en kund att välja vem man vill åka med. Men på samma sätt är det upp till taxichauffören om han vill köra dig. En taxichaufför har som sagt numera rätt att neka dig att resa med honom oavsett anledning, om det är för att annan bil från samma bolag står före i kön, han tycker resan du ska åka är för kort och inte värt besväret, eller att han helt enkelt bara inte vill köra med just dig, spelar ingen roll. Det är bara att gilla läget.

Att man har kö på ica fattar jag men jag fattar inte varför det är lika viktigt när det handlar om taxibilar. :va

Det skulle bli mycket märkligt om jag blev tvingad att ställa mej vidi kassa 1 på affären..... Trots att kön var trevligare/kortare/snyggare vid kassa 2.
:tungan

eller om jag blev tvingad att gå till Konsum för att den affären fanns före coop.....:confused:

Jag köper en tjänst....
snyggast bil
bäst chafför
billigaste priset
milövänigaste bilen

Där har ni vinnaren i en lång rad av bilar.

Dock kan jag fatta om det var samma bil, samma pris, samma chafför....då skulle kö sytemet kännas mer motiverat.

Som tidigare sagt (ok, skrivet) så skulle det bli ett jävla krig om kunderna, från taxiverksamheternas synpunkt. Folk skulle bokstavligen slåss om kunderna, tror du dom skulle stå snällt och vänta på kunderna i sin ordningstur isf? Det finns en anledning till kösystemet, annars skulle det inte finnas.

Ett jävla krig om kunderna, säger du? Är det nu helt plötsligt fel med konkurrens? Vad är det med dig? Konkurrens finns var som helst i samhället, även i en taxikö. Det är jag som är konsumenten! JAG VÄLJER!

Last edited:
Mig har det hänt flera gånger att taxichaffisarna i Malmö har tackat nej till min körning för att de (troligtvis) tycker att den är för kort. Då säger de nånting i stil med "Ta bilen där borta istället".

Inget stort problem förutom att man får traska omkring som ett annat hjon en stund innan någon poppar trunken.

Ett större problem är att blott en bråkdel av alla taxichaufförer (eller busschaufförer för den delen) kör på ett professionellt och värdigt sätt. I princip alla kör som om de princip hade stulit fordonet, och med 2 meters framförhållning till övriga trafiken.

De få gånger jag åker med en stadsbusschaufför som kör bra brukar jag gå fram och tala om det innan jag kliver av. De brukar bli förvånade och glada. De som kör illa struntar jag i, jag tror inte att de ens bryr sig.

Vad jag minns så var väl taxinäringen som avreglerades först? Dagen efter så var det den första boxningsmatchen utanför Centralen och Arlanda...nä det var bättre förr när det fanns ett taxibolag, ett telefonbolag och en riktig post!

Själv åker jag alltid (nästan 100%) Taxi Stockholm, varför? Jo dom hittar dit jag ska, vet bästa vägen osv. Det har inget med friåkarnas hudfärg eller sämre bilar att göra men jag är trött på att tala om vart dom ska köra. Och ja, jag är oftast berusad när jag åker taxi.

Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo självklart kan man välja vilken bil man ska åka med. God Jul!

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back