Öhlins åter svenskt..

Är det Å, Ä eller Ö med i företagsnamnet ska det vara svenskägt, hoppas bara de förblir nr1

Iofs har väl Kenth mer eller mindre haft kontrollen över bolaget även under Yamahatiden.
Så några riktigt stora förändringar blir det kanske inte.

Har vi inte några som jobbar hos Öhlins härinne?

Last edited:
kul att KENTH har hela rodret igen... :tungan

Det är väl kul att ett svenskt bolag blir svenskt igen med tider av utförsäljning efter utförsäljning:tummenupp

Det är väl kul att ett svenskt bolag blir svenskt igen med tider av utförsäljning efter utförsäljning:tummenupp

JOdå, rent nostalgiskt osv är det så. MEn är det verkligen bra ur ett utvecklingsperspektiv?
Kan tänka mig att Yamahakoncernen är ca 10.000 ggr större ekonomiskt än lilla Öhlins, och därför kan man oxå tillåta vissa större avbränningar inom givna delar av koncernen på ex.vis R&D (forskning och utveckling) än man eljest hade tillåtit sig på en enskild firma.
Öhlins skulle då vara en sån avdelning då de är en fin galjonsfigur utåt, och ger så mycket goodwill att det är värt insatsen s.a.s

Att Ö blir Svenskt igen är alltså ingen garanti för att det vare sig kommer gå bättre, eller att företaget överlever bättre på sikt.

det stog ju keith först

Ok! :hihi Bommade det!

Last edited:
JOdå, rent nostalgiskt osv är det så. MEn är det verkligen bra ur ett utvecklingsperspektiv?
Kan tänka mig att Yamahakoncernen är ca 10.000 ggr större ekonomiskt än lilla Öhlins, och därför kan man oxå tillåta vissa större avbränningar inom givna delar av koncernen på ex.vis R&D (forskning och utveckling) än man eljest hade tillåtit sig på en enskild firma.
Öhlins skulle då vara en sån avdelning då de är en fin galjonsfigur utåt, och ger så mycket goodwill att det är värt insatsen s.a.s

Förstår vad du menar.. men resonerar man så hade dom aldrig blivit stora/bra i första läget.. e väl underbart o sätta tebaka "pinnen" i sverige? tycker jag iallafall.

Edit: en sak jag måste tillägga är att jag inte delar din syn riktigt även om jag förstår vad du menar.. när företag köps upp av ett stor multinationellt företag behöver det inte alltid vara en bra sak.. ofta köps det mindre företaget bara för att det går med vinst..behöver inte alltid vara i det stora företagets "kärnverksamhet" således på sikt tas essansen bort av det som en gång utgorde (i detta fall öhlins) lilla företagets kärnverksamhet.. givetvis e stötdämpare en viktig komponent.. men yamaha e bra mkt större än så.. och till slut focuseras mestadels på o va en kassa ko.. yamaha vill nog i slutändan endå tjäna pengar. imho

Last edited:

Fast det måste inte vara så, jmfr. t.ex Honda/Showa. Honda är troligen ytterliggare en tiopotens större ekonomiskt än Yamaha, minst, men av det kan man inte se så mycket i MotoGP eller?
Kan vara smart att inte koppla ihop Yamaha med den ledande fjädringsleverantören för nära nog samtliga fabrikat.

Dessutom är ju Yamaha starkt på dekis, länge sedan de var mästare nu :tungan

Tänker vi ekonomiskt nu eller på något annat sätt?
(Har ingen riktig koll på hur japanska företag går).

Öhlins är ju en av världens ledande tillverkare av stötdämpare (kanske inte volymmässigt). Varumärket är ju stabilt och välkänt.
Yamahas ägande "räddade" väl företaget en gång i tiden. Men sista 5-10 åren så sköt dom väl inte in pengar i kassan längre eller?

Tänker vi ekonomiskt nu eller på något annat sätt?
(Har ingen riktig koll på hur japanska företag går).
Ingen aning ekonimiskt - det enda jag vet är att Honda, Yamaha och Suzuki startade i samma by en gång och att Honda och Yamaha tidigt tävlade :)
Jag tänkte mer på att det var länge sedan Yamaha var mästare i MotoGP - Öhlins levererade ju t.ex. prylarna till årets segrare som inte hade stämgafflarna på tanken.

Förstår vad du menar.. men resonerar man så hade dom aldrig blivit stora/bra i första läget.. e väl underbart o sätta tebaka "pinnen" i sverige? tycker jag iallafall.

Edit: en sak jag måste tillägga är att jag inte delar din syn riktigt även om jag förstår vad du menar.. när företag köps upp av ett stor multinationellt företag behöver det inte alltid vara en bra sak.. ofta köps det mindre företaget bara för att det går med vinst..behöver inte alltid vara i det stora företagets "kärnverksamhet" således på sikt tas essansen bort av det som en gång utgorde (i detta fall öhlins) lilla företagets kärnverksamhet.. givetvis e stötdämpare en viktig komponent.. men yamaha e bra mkt större än så.. och till slut focuseras mestadels på o va en kassa ko.. yamaha vill nog i slutändan endå tjäna pengar. imho

Visst är det så!
Vi har rätt båda två, helt beroende på VARFÖR Öhlins köptes upp.
I min värld var det för sitt know how, och inte för att det skulle vara en kassako.
Nog om det.
GOD JUL!

/Dr.Jul

DEN kulan visste var den tog... :hihi

Last edited:
Ni har fel allihop.:näsblod har tystnadsplikt.

ja man (jag) misstänker ju att det är nått annat på gång också, att bara få hem Öhlins till Sverige igen tycks vara ett egensyfte och inget man lämnar Yamahas trygga ägandeskap för...

ja man (jag) misstänker ju att det är nått annat på gång också, att bara få hem Öhlins till Sverige igen tycks vara ett egensyfte och inget man lämnar Yamahas trygga ägandeskap för...

Exactly!

Det måste finnas expansionsplaner/andra produktinriktningar i pipelinen.
Allt annat vore dårskap, precis som du säger.
Jag gissar att bl.a framhjulsdriften kommer att plockas fram igen.
För inte ska de börja göra dörrstängare väl? :skrämd

@TLRR: Har man sagt A får man säga B... Du får väl regga dig under nicket "TLRR undercover" så kan du berätta fritt! :D

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back