Varför så få BMW?

Sen har jag väldigt svårt att kalla dessa för MOTARDER inte bara dessa utan
alla "färdiga motard hojar" testa dra runt den där bmw på en cross bana.
Motard för mig är helt enkelt en modifierad cross det va ju så det började.

99% av alla dessa färdiga motarder går fetbort direkt för att dom är för
gubbiga och igentligen bara är en lite fräsigare afrikatwin eller äkligadominator
för gubbar som vill förnya.

håller med dig till 100% där.. känns så "sneknullat" att kalla alla dessa bjässar (lc4,sumohojjarna osv) för motarder.. kanske touringmotard vore ett bättre namn :tummenupp

Vad är en motard?

Vart går gränsen? Någon av er som kör motard? När kör man motard och när kör man touringmotard?

Erik Ryttervik hängde av dom flesta med sin LC4 i våras.

Precis, det är samma diskussion om vad som är en sporthoj eller ej.

Själv tycker jag att min är en motard, eller är jag en nolla som är dum i huvet då? :confused:

Precis, det är samma diskussion om vad som är en sporthoj eller ej.

Själv tycker jag att min är en motard, eller är jag en nolla som är dum i huvet då? :confused:

Dum i huvudet? Knappast.

Du har en av dom bästa stånkor man kan ha. Evighetsmaskiner. Du kanske inte kommer att vinna SM på XRen, men det kanske inte heller var det du hade tänkt.

Jag vet inte riktigt vad som definerar Motard. kanske det är underlaget som hojjen är tänkt för som definerar det.

Vad är en motard?

Vart går gränsen? Någon av er som kör motard? När kör man motard och när kör man touringmotard?

jag är mkt väl medveten om att mängder med lc4:or sannerligen piskar skiten ur de flesta motarder. men för mig är en motard en liten nätt o smidig crosshoj anpassad för motardåka, sen att jag inte kan definera en stor o tung 950sm, 640 som en riktig motard det kan jag inte rå för.. :gnissla

Last edited:
Vad är en motard?

Hehe, det minns jag, han med den dinglande ljuddämparen. :hihi Iof kör dom flesta ifrån mig men det är en annan femma. :näsblod :rodnar

Touringmotard är ju ett väldigt passande namn. En motard som man kan köra lite längre sträckor med. :)

Tråden har spårat ur med folk som trillat och slagit sig. Utan hjälm.

1. Motard är inte hojen. Det är föraren.

2. Att hävda att att en hoj inte är en supermoto för att det inte var så det började är som att ändra definitionen på sporthoj efter motogp-reglementet. Max 800cc = sporthoj, resten är touring?

Åter till topic, är det nån som provkört BMW'n som även har erfarenhet från typ husa, ktm eller liknande som kan skriva en liten summering? Det är av intresse i denna tråd skulle jag tro.

/Lucky9

P.s. min definition på supermoto är mer en definition på supermotard... Med andra ord, hur hojen framförs av föraren snarare än vilken hoj det är. D.s.

Tråden har spårat ur med folk som trillat och slagit sig. Utan hjälm.

1. Motard är inte hojen. Det är föraren.

2. Att hävda att att en hoj inte är en supermoto för att det inte var så det började är som att ändra definitionen på sporthoj efter motogp-reglementet. Max 800cc = sporthoj, resten är touring?

Åter till topic, är det nån som provkört BMW'n som även har erfarenhet från typ husa, ktm eller liknande som kan skriva en liten summering? Det är av intresse i denna tråd skulle jag tro.

/Lucky9

P.s. min definition på supermoto är mer en definition på supermotard... Med andra ord, hur hojen framförs av föraren snarare än vilken hoj det är. D.s.
Det var nog fan nästan huvudet på spiken! Håller med. Man kör motard, sen med vilken hoj kvittar (nästan)

OnT: Jag tror att många skippar Bmw eftersom dom tror att dom är slöa, tråkiga dyra. Sen att färgsättningen är fulare än fulast är en annan sak. Ser ju ut som blekt dasspapper från -43.

Det var nog fan nästan huvudet på spiken! Håller med. Man kör motard, sen med vilken hoj kvittar (nästan).

Det jag menar är ju, liksom, man kanske borde bredda namnet motard och möjligtvis indela motardforumet i undergrupper..

Det jag menar är ju, liksom, man kanske borde bredda namnet motard och möjligtvis indela motardforumet i undergrupper..

Ehm... Det är redan gjort.

Kolla högst upp i "Supermotard / Offroad"-delen. Där hittar du:
Supermoto - Tävlings- & Träningsdiskussioner

Det är trådar för mer tävlig och träningsinriktade ämnen och resten för oss supermotoförare utan tävlingsambitioner. Behöver man dela upp det mer?

/Lucky9

Ehm... Det är redan gjort.

Kolla högst upp i "Supermotard / Offroad"-delen. Där hittar du:
Supermoto - Tävlings- & Träningsdiskussioner

Det är trådar för mer tävlig och träningsinriktade ämnen och resten för oss supermotoförare utan tävlingsambitioner. Behöver man dela upp det mer?

/Lucky9

jag är mycket väl medveten om den undergruppen.

för att svara på om det behövs, i mina ögon, ja! jag kan tänka mig att som ny forumsanvändare så skulle det underlättat ordentligt om det tex fanns en underdel "lc4". Bättre organiserat = bättre forumsmiljö = mindre whine i stil med "sök först osv"

har jag fel? du verkar ju gilla att peaka på vad jag säger så..

:tummenupp

jag är mycket väl medveten om den undergruppen.

för att svara på om det behövs, i mina ögon, ja! jag kan tänka mig att som ny forumsanvändare så skulle det underlättat ordentligt om det tex fanns en underdel "lc4". Bättre organiserat = bättre forumsmiljö = mindre whine i stil med "sök först osv"

har jag fel? du verkar ju gilla att peaka på vad jag säger så..

:tummenupp

Det här är fel tråd för den diskussionen.

Åter till topic.

/Lucky9

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back