Har du beställt MC-larm från USA?

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Såg att Scorpio mc-larm har en riktigt bra drive nu och tänkte köpa direkt från USA. Problemet är att de inte har CE-märkning och frågan är om man kan åka dit på det om det stoppas i tullen (p.g.a. eventuellt olagligt frekvensband)? Någon som har erfarenhet av detta? Någon här som har ett Scorpio larm som kan kolla upp vilka frekvenser de sänder/tar emot på?

Har beställt ett sådant larm utan problem men vet inte exakt vad som gäller. Tänkte inte ens tanken ang CE-märkningen :)

Har beställt ett sådant larm utan problem men vet inte exakt vad som gäller. Tänkte inte ens tanken ang CE-märkningen :)

Problemet är just att frekvensbandet diffar på en hel del produkter från USA och gör att de störs ut av våra band eller stör andra band. Har du beställt nyligen? Har du t.o.m. fått hem det?

Det har legat hemma några månader men jag har inte kunnat installera det av lite olika anledningar...
Har alltså inte testat det. Men det var någon mer här som använt larmet och rekommenderade det så det blir säkert bra.

Det enda jag märkt är att fjärren har kort passtid i påslaget läge (1-2 dygn).

Det har legat hemma några månader men jag har inte kunnat installera det av lite olika anledningar...
Har alltså inte testat det. Men det var någon mer här som använt larmet och rekommenderade det så det blir säkert bra.

Det enda jag märkt är att fjärren har kort passtid i påslaget läge (1-2 dygn).

Ok, är det fler som köpt just det här larmet från USA och dessutom rekommenderat det slår jag nog till. Tack för info. :)

Direkt från tillverkarens hemsida: http://www.scorpioalarms.com/
Såg att de har samma promotion nu som under jul, det blev runt 100$ i rabatt (ung. vad momsen blir i Sverige), finns beskrivning under Winter Special. Man väljer Sverige i beställningen och får då rätt kontakt på laddaren till remoten.

Är det det larmet som heter 500-nånting?
Såg dom på ebay för ca $200 :va

Är det det larmet som heter 500-nånting?
Såg dom på ebay för ca $200 :va

Japp, SR-i500(Pack B) tog jag. Såg även att det fanns på Ebay och kör man den varianten kan man kanske slippa tullen (beroende på hur paketet skeppas). Jag åkte på tullavgiften, blev runt 700:- extra. :huvet
Om du skulle få för dig att beställa, kolla så att Perimeter Sensor'n hänger med!

CE-märkning krävs för att få sälja saker i EU, vad som gäller om du köper saker utanför EU men får dem levererade hit vet jag inte.

Vad gäller radioaspekterna av det hela är det Post- och telestyrelsen som är tillsynsmyndighet, och för de flesta frekvenser krävs tillstånd/godkännande därifrån för att få använda sådan utrustning, men det finns en mängd frekvenser som är undantagna från tillståndsplikten (typiskt de som här används för sånt här). Om larmet använder någon av dessa frekvenser bör det vara ok.

Hittade följande på PTS hemsida:
Sammanställning av undantagsföreskriften (PTSFS 2004:8) sorterad efter frekvenser

Vad gäller radioaspekterna av det hela är det Post- och telestyrelsen som är tillsynsmyndighet, och för de flesta frekvenser krävs tillstånd/godkännande därifrån för att få använda sådan utrustning, men det finns en mängd frekvenser som är undantagna från tillståndsplikten (typiskt de som här används för sånt här). Om larmet använder någon av dessa frekvenser bör det vara ok.

Hittade följande på PTS hemsida:
Sammanställning av undantagsföreskriften (PTSFS 2004:8) sorterad efter frekvenser

PTS är en tandlös tiger i dagsläget, så länge du inte stör ut P3 eller bingolotto på TV ids dom inte åka ut med pejlbussen.
(dom åkte ut till mig, men så störde jag ut nobelmiddagen på SVT också :D )

Vad jag har förstått så är radiosignalen bara en intermittent signal när man larmar på/av med fjärrkontrollen, och såna störningar ids dom inte ens söka.

PTS är en tandlös tiger i dagsläget, så länge du inte stör ut P3 eller bingolotto på TV ids dom inte åka ut med pejlbussen.
(dom åkte ut till mig, men så störde jag ut nobelmiddagen på SVT också :D )
Dåliga tändhattar?

Vad jag har förstått så är radiosignalen bara en intermittent signal när man larmar på/av med fjärrkontrollen, och såna störningar ids dom inte ens söka.
Och oavsett om de ids lär de inte hinna dit innan man knallat därifrån. Tänkte bara att eftersom han frågade så kanske han var intresserad av att göra rätt av någon anledning.

Dåliga tändhattar?

Nja, snarare en illegal radiosändare med för hög effekt och fel frekvens, men det är sonat nu, så pass att jag numera innehar tillstånd för att sända 1kW på en massa olika frekvenser.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!