Vilken däckdim. kan jag lägga på befintliga fälgar???

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Hoj
Byter ofta :)
På min offroad BMW G650 X-challenge vill jag lägga på sportdäck, undrar därför hur breda/låga sulor jag kan lägga på mina befintliga fälgar?

Om det är till nån hjälp så har jag även lagt in BMW:s supermotardmodell X-moto.

X-CHALLENGE ORGINAL ÖNSKEMÅL
Fälgstorlek, fram 1.60 x 21"
Fälgstorlek, bak 2.50 x 18"
Däckstorlek, fram 90/90 S 21 120/70
Däckstorlek, bak 140/80 S 18 160/60

X-MOTO
Fälgstorlek, fram 3.50 x 17"
Fälgstorlek, bak 4.50 x 17"
Däckstorlek, fram 120/70 H 17
Däckstorlek, bak 160/60 H 17

Tummen Ner!!

Jag provade att gå från 140/80 till 150/70 i tron om att det skulle fungera bra. Resultatet blev som om svinglagringen var helt slut. Körbar men inte rolig på kurviga vägar.

Det är hopplöst att gå upp i dimension fram med en 1,60 bred fälg så det blir att hålla sig till original 90 eller 100 bredd. Bak går det däremot att gå upp till ung 160 men det finns ingen poäng då du inte har tillräckligt med effekt för att motivera ett 160 däck.

Skippa bredare däck helt och lägg istället på mjukare gatdäck med mindre mönster. Avon Distanzia greppar tillräckligt bra för att ditt chassie skall börja hitta på dumheter innan greppet sätter stopp.

Har du råd och absolut skall ha breda däck så är det 17" fälgbanor och ett ekerkit som krävs (eller att köpa färdiga 17" hjul). Skall du ändå sänka 10kkr på hjul är det lika bra att uppgradera frambromsen och fjädringen när du ändå är igång.

Boris-JR tack o bock för ditt svar precis det svar jag letade efter!

Skall kolla in Avon Distanzia bums.

Avon Distanzia har fungerat bra för mig både på grus och asfallt. Dock sitter dom på en gammal Triumph som jag kör ganska lungt med.

Boris-JR tack o bock för ditt svar precis det svar jag letade efter!

Skall kolla in Avon Distanzia bums.

Jag trodde du ville höra att med hjälp av mycket vasselin går det att få på 180/60 -17 däck på dina befintliga fälgar och det greppar som satan...:D

BrHörbergs i Löddeköpinge har Distanzia hemma, det var de som tipsade mig om dem en gång i tiden när jag kom på att det var roligt att spöa sporthojar på kurvväg körandes smidig offroadare....

Det är hopplöst att gå upp i dimension fram med en 1,60 bred fälg så det blir att hålla sig till original 90 eller 100 bredd. Bak går det däremot att gå upp till ung 160 men det finns ingen poäng då du inte har tillräckligt med effekt för att motivera ett 160 däck.

Skippa bredare däck helt och lägg istället på mjukare gatdäck med mindre mönster. Avon Distanzia greppar tillräckligt bra för att ditt chassie skall börja hitta på dumheter innan greppet sätter stopp.

Har du råd och absolut skall ha breda däck så är det 17" fälgbanor och ett ekerkit som krävs (eller att köpa färdiga 17" hjul). Skall du ändå sänka 10kkr på hjul är det lika bra att uppgradera frambromsen och fjädringen när du ändå är igång.

Mjukare gatdäck (t e x Distanzia) med mindre mönster finns inte bredare än 120/80-18" (mitt orginal bak är som sagt 140/80 S 18"). D v s 20 mindre i bredd.
Tror du det är okej att slänga på 120/80-18"?
(Enligt mig borde det mest betyda att hojen blir mer lättsvängd)

Mjukare gatdäck (t e x Distanzia) med mindre mönster finns inte bredare än 120/80-18" (mitt orginal bak är som sagt 140/80 S 18"). D v s 20 mindre i bredd.

20 mindre i bredd är normalt inget problem såvida din bakfälg inte är för bred. Vilken fälgbredd har du?

Avon rekommenderar max 3.0" bred fälg med 120 bakdäck.

EDIT: Du har 2,5" bred bakfälg så enl Avons rekommendationstabeller så fungerar det utmärkt.

Last edited:

Observera att du får ett mindre hjul, jag skulle tro att det motsvarar 1 kugg på bakdrevet i utväxling mao lite rappare.

Micke

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...